Curtea Constituțională a declarat miercuri constituționale legile Educației din proiectul "România educată" al președintelui Klaus Iohannis. Astfel, controversatele legi, care au stârnit numeroase critici, merg la promulgare.

USR și Forța Dreptei au sesizat CCR pe cele două legi.

În ceea ce privește legea învățământului preuniversitar, argumentele de neconstituționalitate se referă la limitarea accesului la educație în funcție de vârstă, posibilitatea de exmatriculare a elevilor și discriminarea în ceea ce privește admiterea la liceu. USR a subliniat, de asemenea, posibile încălcări ale drepturilor la viața privată ale elevilor și profesorilor, în lipsa garanțiilor legale privind folosirea înregistrărilor video în școli.

În ceea ce privește legea învățământului superior, contestația se referă la reducerea tarifelor pentru transportul local doar pentru studenții mai tineri de 30 de ani, încălcarea dreptului la învățătură, precum și la alte potențiale încălcări ale Constituției (art. 136 privind înființarea de societăți comerciale și art. 148 în cazul prevalenței dreptului Uniunii Europene față de cel național).

În cazul ambelor legi, USR și Forța Dreptei au invocat încălcări privind principiul securității juridice, previzibilității și clarității normelor deoarece conțin inadvertențe legislative.

+++

USR solicită președintelui Klaus Iohannis să retrimită în Parlament legile Educației, pentru a corecta prevederile propuse de ministrul Educației, Ligia Deca, care discriminează între elevi, baronizează universitățile și protejează plagiatorii.

Senatorul USR Ștefan Pălărie avertizează că, dacă legile Educației vor fi promulgate în forma actuală, ele vor produce grave disfuncționalități în sistem, generații polarizate social, rate mai mari de excluziune și abandon.

„Deși CCR a considerat că nu au hibe de constituționalitate, aceste legi pică toate celelalte examene posibile - criterii tehnice, criterii OECD sau UNICEF, examenul bunului-simț, examenul specialiștilor, examenul consensului social – fiind respinse de toate grupurile sociale”, a spus senatorul.

În acest context, USR cere ministrului Educației ca noul examen de admitere la liceu – criticat de absolut toată lumea – să fie pilotat în cât mai puține licee și doar cu experți internaționali, iar dacă rezultatele nu sunt satisfăcătoare, să se renunțe la acest examen paralel de admitere la liceu. 

La rândul ei, senatoarea USR Silvia Dinică, membră a Comisiei pentru învățământ din Senat, atrage atenția că actuala generație de elevi, care zilele acestea susține probele de evaluare națională, este „generația proiectului România Educată”, generație din care 20.000 de elevi nu au intrat în examen, ceea ce este catastrofal din punct de vedere al eficienței actului educațional.