Guvernul împarte bani și crește taxe și impozite în același timp, însă când vine vorba de subvențiile partidelor, care în 2023 se ridică la 258 de milioane de lei, lucrurile stau altfel.

În primele șase luni ale anului, cele șase partide care au dreptul la bani potrivit rezultatelor alegerilor din 2020 au primit în conturi 125 de milioane lei și au cheltuit 118 milioane de lei.

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP), instituția care gestionează fondurile, a transferat către PSD 48,2 de milioane de lei, către PNL un total de 40,8 de milioane lei, către USR 22 de milioane de lei, iar la AUR 9,7 milioane de lei. PMP și Pro România, partide neparlamentare, au primit 2,5 milioane lei, respectiv 1,8 milioane lei. 

Datele arată că există o creștere semnificativă a cheltuielilor din subvenții față de primele șase luni din 2021 și 2022. Partidele au cheltuit 118 din 125 de milioane, față de 75 din 124 de milioane în 2022 și 46 de milioane în 2021.

Majoritatea partidelor au cheltuit aproape tot ce au primit în primele 6 luni sau mai mult, apelând la economii. Acesta este un calcul relativ, întrucât partidele care au primit cele mai mari sume din subvenții au pus bani deoparte din anii trecuți. Cu toate acestea, am realizat o statistică pornind de la banii primiți în conturi în primele șase luni. PSD a cheltuit 85%, PNL 81%, USR 104%, PMP 132%, AUR 131%, iar Pro România 243%.

Per total, cei mai mulți bani s-au cheltuit pentru presă și propagandă (49%), bunuri mobile și imobile (10%), personal (9%), consultanță politică (7%) și activități cu caracter politic (5%

Cei mai mulți bani rămân dedicați contractelor pentru presă și propagandă (aproape 58 de milioane). AUR și Pro România nu au cheltuit bani pe această categorie. PSD și PNL au cheltuit aproape 2/3 din bani pentru propagandă și se observă o creștere semnificativă și la USR (1/3 din bani): PSD (27,4 mil.), PNL (22,4 mil), PMP (971 mii) și USR (7,1 mil).

Față de aceeași perioadă a anilor 2021 și 2022 se observă o creștere a cheltuielilor pentru propagandă și activități care au legătură cu promovarea partidului și campaniile electorale. De exemplu, partidele au cheltuit în primele luni 58 de milioane de lei pentru presă, față de 24 milioane și 47 de milioane în 2021 și 2022. Mai mult, în 2022 au cheltuit tot anul 100 de milioane, iar în 2021 62 de milioane de lei per an, ceea ce arată că există un potențial de a depăși aceste sume în 2023.

Transparența cheltuielilor pentru presă rămâne defectuoasă, iar proiectul propus în Parlament de PSD, care ar fi definit publicitatea politică nu a fost aprobat nici acum de Senat.

Expert Forum a publicat raportul integral în vară și este disponibil AICI.

+++

Președintele PNL, Nicolae Ciucă, a fost întrebat luni dacă nu ar trebui ca și partidele să strângă puțin cureaua când vine vorba de subvenții. Răspunsul e simplu: Nici vorbă!

"În acest moment, discutând de un an electoral, valoarea care a fost aprobată este cea care rămâne. Nici nu se majorează, nici nu scade", a răspuns Ciucă.