Statul cumpără 58 de trenuri electrice noi, cu 3,3 miliarde de lei din bani europeni

Guvernul aprobă miercuri un proiect major de investiții ce conectează mari centre urbane prin transport feroviar modern, potrivit spuselor premierului Marcel Ciolacu.
"Cumpărăm 58 de trenuri electrice noi, o investiție de 3,3 miliarde de lei din bani europeni. 13 municipii reședință de județ vor fi interconectate, printre acestea fiind Brașov, Craiova, Brăila, Galați, Bacău, Focșani, Arad, Deva, Alba Iulia, Cluj-Napoca și Oradea", a declarat premierul.
În context, Marcel Ciolacu a precizat și că "am ajuns la o înțelegere cu Comisia Europeană cu privire la Planul Fiscal".
"Este esențial că experții Comisiei au fost de acord că România are nevoie de o perioadă de 7 ani, în care să facă investiții masive în economie! Doar astfel vom ajunge la media Uniunii Europene în privința dezvoltării, a veniturilor cetățenilor și a nivelului de trai în general. Există și un acord asupra ideii că, dacă deficitul este mai mic decât investițiile, atunci suntem pe o traiectorie sănătoasă. Evident că, în paralel, statul trebuie să facă un efort de a reduce cheltuielile, astfel ca echilibrul economic să se consolideze în următorii ani. Prin urmare, investițiile vor crește în următorii ani. Și vom continua să investim masiv în economie și în infrastructură", a continuat acesta.
Hotărârea privind înființarea unei societăți - Carpatica Feroviar S.A.
În acest context, Executivul aprobă înființarea societății cu capital de stat Carpatica Feroviar S.A., ce asigură transportul de marfă, cu sediul în municipiul București, bd. Dinicu Golescu nr. 38, Sectorul 1, în condițiile legii, în numele statului, cu respectarea prevederilor legislației în domeniul ajutorului de stat, la propunerea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii.
Drepturile și obligațiile statului rezultând din calitatea de acționar al Societății se exercită de către Ministerul Transporturilor și Infrastructurii.
Capitalul social al societății este de 125.000 lei și se constituie prin vărsare de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerul Transporturilor și Infrastructurii pentru anul 2024.
În nota de fundamentare se arată că "apariția și manifestarea evenimentelor extraordinare ale anilor 2020 – 2023 impun adoptarea unui ansamblu coerent de măsuri adecvate în toate domeniile, dar mai ales în domeniul transporturilor".
Aceste evenimente au relevat, potrivit proiectului, nevoia statului român de a se putea baza pe existența unei societăți de transport feroviar de marfă ce va putea realiza următoarele tipuri de transporturi:
● transportul de trupe, echipamente, utilaje, armament, în caz de mobilizare a forțelor armate ale României și ale partenerilor strategici;
● transportul de ajutor umanitar pentru zonele afectate de conflicte armate, pentru asigurarea cooperării internaționale;
● transportul de cereale, materii prime și combustibil, pentru evitarea unei crize alimentare sau energetice.
De asemenea, având în vedere dublul statut al României ca membră a NATO și a Uniunii Europene, statul român are o serie de obligații și responsabilități atât în situații de criză cât și de război ce afectează statele membre ale celor două organizații amintite.
Obiectivul asumat prin PNRR de a face sectorul feroviar competitiv, respectiv măsurile orizontale privind protecția mediului, siguranța și eficiența globală a serviciilor de transport creează premisele pentru dezvoltarea economică locală și regională (obiective corelate cu European Green Deal, politicile climatice ale UE, planul UE privind schimbările climatice, Strategia) Europeană de Mobilitate Durabilă și Inteligentă, Regulamentul TEN-T.
Noul sistem de taxare pentru vehicule gestionat în principal de Ministerul
Transporturilor și Infrastructurii va include: transferul a 10 % din traficul
rutier (pasageri și mărfuri) către transportul feroviar până în 2026,
comparativ cu 2020. Estimări preliminare includ, printre beneficiile
secundare ale adoptării măsurii de sprijinire a sectorului de transport
feroviar, un transfer de trafic (pasageri + marfă) estimat de 10% către
infrastructura feroviară ducând la decongestionare, poluare redusă și
siguranță crescută.
Comentarii