USR și PSD se ceartă pe teme economice

USR și PSD se atacă prin comunicate de presă pe teme economice. Dacă Uniunea acuză Guvernul Ciolacu de faptul că "minte când pune deficitul și împrumuturile uriașe pe seama investițiilor", PSD reamintește de guvernarea Cîțu.
Social-democrații au transmis marți dimineață că atacurile USR la adresa Guvernului Ciolacu pe tema raportului dintre investiții și deficitul bugetar reconfirmă că "principalele două trăsături ale acestui partid sunt duplicitatea și „habarnismul” economic".
"La fel cum <uită> să aplice în propriul partid principiul <fără penali în funcții publice>, tot așa cei de la USR uită că, în primul semestru al anului 2021, investițiile Guvernului Cîțu-USR au fost la mai puțin de jumătate față de investițiile derulate de Guvernul Ciolacu în același interval al anului 2024. Astfel, potrivit execuției bugetare din primele șase luni ale anului 2021 din guvernarea Cîțu-USR, cheltuielile pentru investiții au fost de 21,35 miliarde lei, comparativ cu investițiile din prima parte a anului curent care au ajuns la 46,27 miliarde lei. În privința raportului dintre deficit și investiții, USR ar fi trebuit să știe că eficiența unui program de investiții se evaluează prin comparație cu deficitul bugetar primar, adică deficitul bugetar total din care au fost scoase cheltuieli cu dobânzile, întrucât acestea nu fac parte din cheltuielile curente și deci nu reflectă performanța guvernului actual", spune PSD.
Așadar, continua social-democrații, "dacă cei de la USR ar fi făcut comparația corectă, ar fi constatat că investițiile Guvernului Ciolacu sunt cu 0,2 miliarde de lei mai mari decât deficitul primar, ceea ce reflectă o distribuție sănătoasă a cheltuielilor și împrumuturilor realizate de actualul executiv".
"Mai grav este că cei de la USR nu realizează că ceea ce reproșează Guvernului Ciolacu, provine în cea mai mare parte chiar din guvernarea din care au făcut parte. Dacă ar fi analizat cu atenție deficitul bugetar din primele 6 luni ale anului curent, cei de la USR ar fi observat că 37% din acest deficit este constituit din dobânzile la împrumuturile contractate de guvernele anterioare, din care cea mai consistentă parte revine chiar guvernării Cîțu-USR. Iar aici trebuie amintit că în acea perioadă miniștrii USR ai Sănătății au împovărat bugetul național cu suma de 1 miliard de euro irosită pe achiziții nejustificate de vaccinuri COVID. Dincolo de datele macroeconomice, orice român poate face ușor diferența dintre investițiile Guvernului Ciolacu și cele din guvernarea USR. Orice român poate vedea cu ochiul liber șantierele deschise peste tot în țară pentru autostrăzi și drumuri de mare viteză, care contrastează puternic cu „performanța ZERO Km de autostradă” a fostului ministru USR de la Transporturi, care și-a condus formațiunea politică la un scor electoral cu o singură cifră", se mai arată în comunicatul PSD.
Cu o zi înainte, luni, USR a transmis că premierul PSD Marcel Ciolacu îi minte pe români când spune că deficitul bugetar este atât de mare pentru că face investiții masive în România. De fapt, în guvernarea PSD-PNL, deficitul și cheltuielile statului explodează pentru că trebuie hrănit aparatul de partid și mai puțin de jumătate din banii cu care sunt îndatorați toți românii merg spre „investiții”.
„Marcel Ciolacu minte că îndatorarea se face pentru «investiții». Deficitul bugetar după primele 6 luni din 2024 a ajuns la aproape 64 de miliarde de lei, în timp ce investițiile din fonduri naționale sunt de 29 de miliarde de lei. Deci, sub jumătate din noile împrumuturi se duc pe «investiții». Apoi, o bună parte din așa-zisele investiții sunt, de fapt, PNDL-urile, Anghel Saligny, acei bani pentru firmele de partid. Mascați la rubrica investiții în buget, ei sunt, în realitate, bani pentru acoliții baronilor locali. Vă amintiți de milionul de lei găsit în portbagajul domnului Buzatu? Și acolo sunt banii de care vorbesc premierul și miniștrii PSD-PNL când încearcă să găsească scuze pentru deficitul uriaș. Și mai avem și numărul tot mai mare de angajați la stat, de a ajuns România să fie campioană la numărul de bugetari pe cap de locuitor”, a transmis Claudiu Năsui, deputat USR și fost ministru al Economiei.
După primele 6 luni din 2024, deficitul bugetar a ajuns la 63,67 miliarde de lei, aproape dublu față de cât era la mijlocul anului 2023.
Creșterile de taxe impuse de PSD și PNL de la 1 ianuarie 2024 au adus un plus la buget de 13,5%, dar acesta s-a volatilizat sub povara creșterii cheltuielilor statului cu 21,2%, pe fondul numărului tot mai mare de politicieni și apropiați ai acestora pe care Guvernul PSD-PNL îi hrănește cu bani publici.
Cât despre cheltuielile de personal, în ciuda declarațiilor triumfaliste despre cum va face premierul Ciolacu „cea mai ambițioasă reformă a aparatului bugetar de după Revoluție”, cheltuielile de personal au crescut cu 23,1% față de aceeași perioadă a anului 2023.
USR somează PSD și PNL să nu-i mai mintă pe români în ceea ce privește situația bugetară reală a țării și să ia, de urgență, măsuri pentru reducerea risipei din bani publici și, implicit, a deficitului bugetar.
USR susține că soluția este una singură, adică reforma din temelii a statului, care să conducă la reducerea drastică a cheltuielilor publice și la mai mulți bani în buzunarul oamenilor și în economie.
Concret, PSD și PNL trebuie să facă reforma pensiilor, inclusiv a celor speciale, reforma administrativ-teritorială, ca să nu mai avem comune cu câteva sute de locuitori care nu se autosusțin, și reforma companiilor de stat, ca să nu mai avem 1.400 de companii de stat care stau pe subvenții din taxele și impozitele celor din economia reală. Nu în ultimul rând, PSD și PNL trebuie să reducă aparatul de stat, deja umflat în mod artificial cu ministere, institute și agenții inutile.
de Iuliu 31 Iul 2024 12:40
(Vezi: https://www.cdep.ro/proiecte/2023/400/30/3/pl197.pdf)
Ce credibilitate mai are guvernul de coalitie PSD-PNL care cu o majoritate parlamentară de peste 70%, nu a avut curajul să facă reformele interne atât de necesare si să renunte la centralizarea excesivă care a devenit o frână în calea progresului economic, iar acum vine din nou să ceară votul românilor cu aceleasi promisiuni pe care nu le-au onorat.
România are nevoie de reforme structurale profunde care să conducă la reducerea cheltuielilor de funcționare a statului, precum:
-Reducerea numărului de ministere la 15-16, la fel cum este in Franța și Germania;
-Desființarea agențiilor și instituțiilor care nu sunt neapărat necesare, atribuțiile lor putând fi preluate de alte instituții, simultan cu o descentralizare reală;
-În administrația locală, păstrarea acelor primării care servesc peste 8.000 de cetățeni, și comasarea celorlalte;
-Reducerea numărului de județe de la 40 la 8, echivalente cu regiunile de dezvoltare;
-Înlocuirea instituțiilor care servesc acum cetățenii prin numerosi funcționari, cu aplicații informatice care funcționează nonstop, online.
România este singura țară din Uniunea Europeană care nu a făcut reforma administrativ-teritorială . Noi încă ne conducem după legi comuniste din 1968, adică centralism democratic-socialist, în plin capitalism democratic-european. Ori acest centralism este o frână a dezvoltării economice. Prin regionalizare s-ar desființa foarte multe structuri inutile populate cu tot felul de nepotisme. Un alt avantaj este decimentarea rețelelor clientelare construite in timp de peste 50 de ani. Dacă s-ar sparge astfel de strcturi, s-ar crea șansa ca România să renască administrativ ca țară.
De aceea, trebuie recurs la o restructurare a acestor unități administrativ- teritoriale pentru ca structurile respective să fie compatibile cu cele europene, să devină funcționale si eficiente economic, deoarece in prezent cele mai multe dintre judete sunt adevărate feude pentru baronii locali. Trebuie in sfârsit să fie realizată regionalizarea, dar nu formal asa cum o avem acum, cu ADR-uri (Agentii de Dezvoltere Regională) ca organizații nonguvernamentale, ci cu regiuni administrative funcționale, cu forță juridică, adică să poți merge direct la Bruxelles să depui proiecte pe bani europeni fără să mai fi nevoit să treci prin București.
Există două căi de a face regionalizarea. Prima este mai complicată si presupune revizuirea constitutiei si introducerea categoriei administrative de "regiune" in legea fundamentală. A doua cale este mai simplă si se poate face fără modificarea constitutiei , printr-o lege organică in care să fie prevăzută comasarea mai multor judete in structuri administative mai mari. Aceasta se poate face mai simplu prin reducerea numărului de judete si păstrarea denumirii de "judet" prevăzută in actuala constitutie. Este modelul Poloniei care a făcut regionalizarea in 1999 prin comasarea celor 49 de voievodate existente (similare cu judetele de la noi) in 16 mari voievodate pentru a corespunde cerintelor Uniunii Europene.
De asemenea, la noi există un număr de 3.228 UAT -uri (unităti administrativ-teritoriale) reprezentate de orase si comune dintre care cel puțin 1.000 nu-și pot asigura din venituri proprii, cheltuielile de funcționare și cu atât mai putin să ofere servicii minimale pentru viața cetățenilor, precum salarii, iluminat public, gospodărire, etc. Toate stau cu mâna intinsă si se bazează pe transferuri de la bugetul central sau de la bugetul județean.
În România sunt 2862 de comune din care 2.390 au sub 5.000 de locuitori, iar 891 n-au nici măcar 2.000 de suflete.
Avem de asemenea 216 orașe din care 117 au sub zece mii de cetățeni. Acestea au însă aparate birocratice stufoase care le conduc, în mai toate cazurile cu ajutor de la stat.
Astfel, 2.593 de localități au beneficiat în 2022 de fonduri din bugetul statului pentru a putea să funcționeze. Și așa se întâmplă în fiecare an.
In acest caz, Ilie Bolojan, președintele Consiliului Județean Bihor și politician cu greutate în PNL vine cu urmatoarea solutie: „Primăriile care sunt gestionate prost ar trebui să fie lăsate să intre insolvență. Ori am avut de fiecare dată în acești ani ai guvernului în care primăriile care au acumulat arierate, au gestionat catastrofal activitatea au primit bani direct prin hotărâre de guvern la propunerea Ministerului de Finanțe pentru a li se șterge aceste datorii. Ori practic mesajul care este? Orice faceți cineva vă salvează”.
(Vezi si: https://www.profit.ro/perspective/video-eveniment-special-profit-ilie-bo...)