Ministrul pentru Afaceri Europene, Victor Negrescu, vorbește, într-un interviu acordat EurActiv, despre semnificația Președinției UE, despre drepturile românilor din Marea Britanie, dar și despre scopul vizitei premierului Mihai Tudose la Bruxelles.

EurActiv: Ați lăsat un mandat sigur de europarlamentar pentru un post de ministru...

Victor Negrescu: Am renunțat la mandatul de europarlamentar pentru că am considerat că aceasta este maniera responsabilă de a proceda în contextul actual. Este vorba de pregătirea Președinției române a Consiliului UE, este vorba de imaginea pe care o are țara noastră la nivelul Uniunii Europene, este vorba despre a avea un guvern stabil, capabil să-și îndeplinească promisiunile și angajamentele.

Eu cred că trebuie să transmitem și acest mesaj: pe noi, cei implicați în mediul politic, nu ne interesează în primul rând venitul. Nu este vorba despre venit, este vorba despre ceea ce poți face pentru cei pe care-i reprezinți. Este un mesaj - aș putea spune - al generației mele politice, prin care vrem să arătăm că, atunci când este nevoie de oameni pregătiți, noi suntem acolo pentru a răspunde acestui apel. 

Sunt convins că în Guvernul actual voi putea să îmi regăsesc ideile legate de modul în care țara noastră trebuie să acționeze la nivel european. De când am preluat acest mandat am beneficiat de sprijinul total al premierului Mihai Tudose, care a participat, alături de mine, la Comitetul interministerial privind afacerile europene, dând un semnal foarte clar că temele europene sunt prioritare.

EurActiv: Vorbeați de imaginea României. Care credeți că este imaginea României după evenimentele de anul acesta, mă refer, în special, la Ordonanța 13 și la demiterea de către PSD a propriului guvern?

Victor Negrescu: Eu pot să spun ceea ce am simțit când eram europarlamentar: România are aceeași imagine de țară. Ceea ce este foarte clar este că România trebuie să-și mențină cursul politicilor care au fost realizate în sensul îmbunătățirii economiei. Aceasta este prioritatea numărul 1 a actualului guvern: economie, economie, economie, adică vorbim de creștere economică, investiții, creșterea veniturilor, dezvoltarea țării, lucruri care ar asigura României o mai bună reputație la Bruxelles. 

În plus, România nu este singura țară care și-a schimbat guvernul. Putem să ne uităm în Franța unde, după câteva luni, s-a schimbat marea majoritate a componenței guvernamentale. Și nimeni nu a mai comentat. Putem să ne uităm și la state care nu au avut mai multe luni guverne, cum ar fi Spania și Belgia. Putem să ne uităm la anumite crize politice care sunt și în zona noastră: Slovacia și Cehia, sau să vedem modul în care acționează anumiți lideri europeni, fie că vorbim de Ungaria, fie că vorbim de Polonia.

 

În concluzie, eu cred că trebuie să ieșim din contextul acesta în care schimbarea unui guvern schimbă imaginea țării. Nu cred că aceasta este dezbaterea acum. Ce este important și aceasta este adevărata miză este să arătăm că actualul guvern, susținut de o majoritate parlamentară solidă - am fost votați de peste 77% din parlamentari - are de gând să ducă la îndeplinire toate promisiunile și angajamentele asumate anterior. Pentru mine e vorba de continuarea elementelor care au fost realizate în ultimele șase luni, nu e vorba de o ruptură a politicilor guvernamentale. Este pur și simplu o schimbare de oameni, dar o menținere a unei logici care a fost apreciată și la Bruxelles.

Referitor la celelalte elemente, la proteste și alte chestiuni de genul acesta, eu trebuie să spun următorul lucru și acesta va fi punctul meu de vedere în relația cu colegii mei: vom merge pe transparență. De fapt, aceasta a fost ideea promovată de colegii mei cel puțin în ultimele luni. Orice reformă, orice discuție trebuie comunicată public, chiar dacă uneori acest lucru poate stârni anumite interpretări.

Cel puțin în relația cu partenerii europeni, vom comunica mai mult, în așa fel încât toate aceste dezbateri despre schimbări legislative să fie cunoscute în prealabil, cu argumentele de rigoare. Am încredere că ministrul Justiției, Tudorel Toader, va depune toate eforturile în așa fel încât dezbaterea să fie una cât mai amplă, așa cum am văzut că a fost realizată prin dezbaterile publice realizate în ultima perioadă. 

Nu ne ducem la Bruxelles doar pentru a face poze

EurActiv: Îl însoțiți pe premierul Mihai Tudose la Bruxelles. Care este scopul acestei vizite?

Victor Negrescu: Premierul Tudose și-a dorit să aibă ca primă vizită o vizită la Bruxelles, unde să se întâlnească cu decidenții europeni pentru a transmite un mesaj foarte clar: direcția României este doar una, aceea de a juca un rol important la nivel european și a sprijini tot ceea ce înseamnă acest proces de cooperare transatlantică și o relație bună cu Statele Unite. De aceea a avut o întâlnire cu ambasadorul SUA și această primă vizită oficială la Bruxelles, o vizită în care ne vom întâlni cu foarte mulți decidenți europeni: cu președintele CE, Jean-Claude Juncker, cu președintele Consiliului European, Donald Tusk, cu liderul Parlamentului European, Antonio Tajani, dar și cu o serie de comisari europeni - Corina Crețu și Frans Timmermans - pentru a prezenta viziunea actualului guvern, pentru a spune ce avem de gând să facem și pentru a solicita sprijinul Comisiei Europene și al celorlalte instituții europene în anumite politici pe care vrem să le implementăm.

Discuția va fi una preponderent axată pe programul de guvernare și, mai ales, pe politicile și măsurile noastre economice. Mă refer la priorități precum Fondul Suveran pentru Investiții și Dezvoltare, la implementarea mai rapidă a proiectelor europene, de desfășurare mai rapidă a tot ce înseamnă proiecte strategice, elemente concrete.

Ne-am pregătit foarte bine la nivel guvernamental pentru această vizită, ne-am pregătit foarte bine la nivel politic. Și ne-am pregătit foarte bine tehnic, pentru că, așa cum am spus mai devreme, în cei trei ani de mandat de europarlamentar am înțeles că, dacă vrei să performezi, în relația cu Bruxelles-ul trebuie să fii foarte bine pregătit și să fii atent la toate detaliile.

Sunt convins că discuția va fi una concretă, nu mergem acolo doar pentru a strânge mâinile decidenților europeni și pentru a face poze. Mergem acolo pentru a discuta despre elemente concrete, economice, de interes pentru români, de interes pentru Europa, în sensul implementării programului de guvernare și a acțiunilor noastre economice.

EurActiv: Ați declarat, în momentul în care a fost numit ministru, că vreți ca România să facă parte din nucleul dur al UE. Ne propunem în continuare să aderăm la Spațiul Schengen și la Zona Euro?

Victor Negrescu: Da, România trebuie să fie în nucleul dur al UE. Și România depune eforturi în acest sens. Nu cred că e o gândire a mea personală, e o gândire asumată de toate instituțiile statului. Mă refer la Guvernul României, la Administrația Prezidențială și sper ca și colegii din Parlament să sprijine acest demers. E vorba de a conta la nivel european. 

 

În zona de est a Europei, România este o oază de proeuropenism, am putea spune. Este una dintre puținele țări în care populația gândește proeuropean, în care populația își asumă parcursul proeuropean, în care UE e sprijinită. Și acest lucru reprezintă o caracteristică extrem de importantă în viziunea mea, o caracteristică care ne-ar permite să fim priviți ca un partener serios pentru acest nucleu dur al UE.

Acest element presupune, pe de o parte, a comunica partenerilor noștri europeni această caracteristică extrem de importantă a României și a românilor. Pe de altă parte, înseamnă să trecem peste barierele existente, uneori, din păcate, impuse fără criterii foarte clare.

Aderarea la Spațiul Schengen, cu siguranță, este și rămâne o prioritate. Și acest lucru se poate realiza. Evident, trebuie să discutăm acest element într-un cadru mai larg cu privire la posibila reformare a Spațiului Schengen. Și aderarea la Zona Euro reprezintă o prioritate. Trebuie să parcurgem pașii în așa fel încât să intrăm și în această Uniune Economică și Monetară despre care se vorbește din ce în ce mai mult la nivel european ca fiind viitorul UE.

România depune deja eforturi pentru a fi în acest nucleu dur. Am aderat la acel proiect privind armata europeană, pe care noi o vedem în deplin consens cu NATO, am aderat la reformele privind crearea Biroului Procurorului european și România va fi acolo tot timpul pentru a sprijini orice demers care susține această construcție a UE puternice, coezive, în care toate statele să conteze și în care, mai ales, viziunea noastră să fie luată în considerare.

EurActiv: În ultimul timp s-a tot vorbit despre Președinția română a Consiliului UE și se spune că trebuie să fie una de succes. Ce înseamnă o președinție de succes?

Victor Negrescu: Într-adevăr, Președinția română a Consiliului Uniunii Europene trebuie să fie una de succes. O președinție de succes înseamnă o președinție în care ne îndeplinim toate responsabilitățile. Va trebui să lucrăm la dosarele europene prioritare: noul cadru financiar multianual, Brexit și alte dosase în curs. Sunt foarte multe subiecte pe care noi trebuie să le coordonăm. Vom juca un rol de moderator, un moderator activ, prin care vom încerca să stabilim un consens la nivel european cu privire la ceea ce va urma, mai ales în ideea aceasta de construcție a viitorului Uniunii Europene.

Dar o președinție de succes înseamnă pentru România și o președinție în care țara noastră își îmbunătățește imaginea, crește ca profil public la nivel european și la nivel internațional, o președinție în care oamenii cunosc mai bine România, ce are de oferit România la nivel european.

Mă refer la prioritățile noastre, mă refer la partea de ofertă turistică, mă ofer la partea de promovare a unor politici publici, mă refer la partea de regândire a poziționării noastre în plan european.

 

Timp de șase luni România va fi în prim-planul agendei europene și e important să gândim aceste proces mai mult decât ca pe un element tehnic. E important să gândim acest proces ca fiind unul mai amplu, în care cât mai mulți actori să fie implicați. De aceea, mesajul meu, încă de la preluarea mandatului, a fost unul legat de necesitatea stabilirii unui consens politic cu privire la această Președinție, adică să nu politizăm afacerile europene și Președinția, dar, mai mult decât atât să democratizăm accesul la afacerile europene și la ce înseamnă Președinția așa cum este ea gândită astăzi.

Mai exact, să implicăm societatea civilă, să implicăm mediul de afaceri, să implicăm mediul sindical, să implicăm media, pentru că e important ca la finalul zilei, la finalul celor șase luni fiecare român să simtă că a deținut această Președinție. Și asta deoarece Președinția Consiliului UE nu este deținută de cineva, nu este deținută de un guvern, este deținută de România. Iar România și românii, mai ales, trebuie să simtă acest lucru prin ceea ce se va materializa ulterior. 

Funcționarii publici trebuie să înțeleagă ce înseamnă afacerile europene

EurActiv: Ce presupun pregătirile pentru preluarea Președinției Consiliului UE și cu cât timp înainte sunt demarate?

Victor Negrescu: Suntem deja în plin proces de pregătire. Primul lucru pe care-l stabilim e să ne gândim la partea organizatorică. Mă refer aici la modul în care vor funcționa instituțiile, la modul în care instituțiile vor comunica între ele, la modul în care vor fi stabilite mandatele României la nivel european. Și să ne gândim exact la care va fi agenda pe durata celor șase luni. Pe de o parte, agenda evenimentelor, de cealaltă parte, agenda politicilor publice europene care se vor afla atunci pe masa decidenților europeni. Și mai mult decât atât trebuie să vedem și cu ce poate veni România în plus față de agenda curentă a UE. 

Acest lucru presupune în primul rând un element esențial, la care deja lucrăm și sper ca în perioada următoare să putem să-l anunțăm public, mă refer la pregătirea capacității administrative a României pentru a deține această Președinție. Este necesară sprijinirea sistemului public, în așa fel încât funcționarii publici, decidenții să înțeleagă ce înseamnă afacerile europene. Vorbim de formarea lor, de gândirea unor procese, a unor elemente tehnice care permit României, atunci când se prezintă la Bruxelles, să aibă o viziune cât mai clară.

Revenind la experiența celor trei ani în Parlamentul European, acolo am învățat că la nivel european foarte mult discuții sunt tehnice și, dat fiind acest lucru, este important ca noi să înțelegem acest proces, să înțelegem necesitatea de a lucra pe detalii, să înțelegem cum funcționează procesul decizional european. Altfel, nu vom reuși să promovăm ideile cu care vrem să venim atunci când vom deține Președinția și nu vom reuși să atingem efectul scontat.

Din partea sistemului public, nu mă refer doar la partea de afaceri europene, Președinția și pregătirea sa presupun un mare efort logistic și acest efort logistic poate fi realizat numai dacă toți actorii publici - Guvernul României, Parlamentul, Președinția României - sunt toți împreună pentru a stabili exacte toate aceste elemente pentru care este nevoie de un consens și pentru care trebuie să ne pregătim încă de pe acum.

EurActiv: Cum vi se par propunerile Guvernului britanic referitoare la statutul cetățenilor europeni după Brexit?

Victor Negrescu: Propunerile lansate de Guvernul britanic nu corespund solicitărilor pe care le-a adresat Uniunea Europeană și, în speță, Comisia Europeană. Eu cred că trebuie să revenim la aceste elemente. Comisia Europeană reprezintă punctul de vedere al tuturor statelor membre, avem la nivelul Consiliului o serie de discuții, o serie de puncte de vedere deja exprimate, iar România - trebuie să spun celor care vor privi acest interviu - chiar lucrează intens pentru a fi prezentă în aceste negocieri privind Brexit. Participăm la toate grupurile de lucru care sunt organizate la nivel european, stabilim mandate foarte clare pentru poziția României și avem aici, la nivelul afacerilor europene, un grup de lucru care se întâlnește aproape săptămânal - prin care stabilim toate aceste elemente.  


Vreau să-i asigur pe românii care se află astăzi în Marea Britanie că statul român va depune toate eforturile necesare pentru ca drepturile lor să fie în continuare menținute și drepturile lor să fie protejate în Marea Britanie. Este o poziție pe care România și-a asumat-o, o poziție pe care mi-o asum și eu ca ministru al afacerilor europene și sunt convins că împreună cu partea britanică - cu care avem o comunicare foarte bună - vom reuși să ajungem la un consens dincolo de ceea ce a fost lansat acum în spațiul public.

Ceea ce este foarte clar este că aceste drepturi ale românilor care se află în Marea Britanie, nu pot fi garantate decât dacă impunem această voință la nivel european. Este important ca drepturile românilor din Marea Britanie să fie aceleași ca drepturile care vor fi oferite tuturor cetățenilor europeni. Niciun fel de diferență în funcție de naționalitate. Or, dacă noi vom oferi anumite drepturi cetățenilor britanici, aceleași drepturi trebuie să fie oferite și cetățenilor români și cetățenilor europeni, în ansamblul lor. 

EurActiv: La sfârșitul săptămânii trecute, Platforma RO2019 preciza, într-o scrisoare deschisă, că există motive de îngrijorare în legătură cu pregătirile pentru Președinția Consiliului UE. Sunt îndreptățite aceste motive de îngrijorare?

Victor Negrescu: Eu nu pot și nu doresc să comentez ce s-a făcut anterior preluării mandatului meu de ministru. Ce pot să spun este că vreau să vorbim despre viitor și, de aceea, am răspuns imediat solicitării venite din partea Platformei RO2019, în mod special din partea Europuls și a Fundației pentru Dezvoltarea Societății Civile. Și am răspuns într-o manieră pozitivă pentru că, oricine este îngrijorat de cum ne pregătim pentru această Președinție, cred că dorește doar binele României.

Sincer, cred că acel mesaj a fost unul pozitiv. De aceea, am făcut o invitație la dialog. De altfel, în perioada următoare vom realiza o consultare publică a societății civile în care Platforma RO2019 va fi implicată într-o manieră activă. Platforma de consultare publică pe care o vom lansa la nivelul ministerului va fi concepută pentru a putea fi implicați toți actorii, cu facilitatori pe diferite domenii și sunt convins că vom ajunge să lucrăm mai mult împreună, în pregătirea acestei Președinții. 

Trebuie să deschidem modul în care lucrăm în pregătirea acestei Președinții către cât mai mulți actori și un rol important îl vor juca românii care lucrează în instituții europene. Europuls are foarte mulți membri care activează la nivelul instituțiilor UE și este foarte important să-i implicăm pe toți cei care vor binele României în acest proces al pregătirii Președinției.

Sper ca pe viitor să nu mai primim scrisori care vorbesc de întârzieri, ci scrisori care vorbesc despre necesitatea intensificării agendei noastre. 

Marea victorie a României

EurActiv: Care sunt șansele să găzduim Agenția Europeană a Medicamentului?

Victor Negrescu: A trecut o săptămână de când am preluat acest mandat și în această primă săptămână am redemarat discuțiile privind Agenția Europeană a Medicamentului, am readus dosarul la zi, am pus subiectul pe agenda Guvernului și a premierului, care a vorbit deschis despre aceste lucruri, pentru că prioritatea mea este să depunem dosarul în termenul oferit de Comisia Europeană, adică până la finalul lunii iulie.

Dar trebuie reamintit că de coordonarea acestui proces și, inclusiv, de coordonarea procesului de promovare se ocupă Ministerul Sănătății, împreună cu Agenția Națională a Medicamentului. Și e important să subliniem aceste elemente: partea de afaceri europene doar sprijină o serie de demersuri și, mai mult decât atât, plecând de la dosar este important să mergem spre partea de negocieri politice. Or aceste negocieri politice nu sunt realizate doar de mine, nu sunt realizate doar de guvern, sunt organizate de toate instituțiile publice și sunt convins că toată lumea se va implica în acest proces pentru a depune toate eforturile necesare. 

Eu cred că nu este vorba doar despre câștigarea acestui sediu, este vorba despre modul în care reușim să coagulăm energiile în susținerea unui proiect - am putea spune - de țară și trebuie să demonstrăm că reușim măcar o dată să concentrăm toate energiile în această direcție. Aceasta ar fi, de fapt, marea victorie a României. Dacă reușim pe un subiect să lucrăm cu toții împreună. Și asta e ceea ce îmi propun și pot spune că în ultima perioadă s-a reușit acest lucru.