Rubrică specială pe site-ul MAE privind votul în Diaspora la alegerile prezidențiale din noiembrie
MAE a lansat pe pagina oficială de internet o rubrică specială destinată informării alegătorilor români din străinătate asupra modalităților de exercitare a dreptului de vot la alegerile prezidențiale din 10 noiembrie.
În cadrul acestei secțiuni au fost publicate deja informații utile cu privire la opțiunile pe care le au alegătorii din afara țării pentru a vota la alegerile prezidențiale. Pe lângă votul tradițional (exprimat la orice secție de votare), la alegerile pentru președintele României din 10 noiembrie 2019,cetățenii români aflați în străinătate au posibilitatea să voteze prin corespondență și să solicite înființarea de secții de votare în străinătate.
Ministerul Afacerilor Externe subliniază că atât alegătorii români care doresc să voteze la alegerile prezidențiale din acest an prin corespondență, cât și cei care doresc să voteze la o secție de votare din străinătate organizată ca urmare a solicitărilor din Registrul electoral, trebuie să se înregistreze on-line pe portalul www.votstrainatate.ro, creat și administrat de Autoritatea Electorală Permanentă.
Portalul www.votstrainatate.ro cuprinde două secțiuni:
- Alegător în străinătate la o secție de votare
- Alegător în străinătate prin corespondență.
Alegătorul român care optează să voteze în străinătate la o secție de votare va completa un formular online, în care va înscrie numele, prenumele, codul numeric personal, localitatea și statul în care optează să voteze și va anexa copia scanată sau fotografia actului de identitate.
MAE reamintește că o secție de votare poate fi înființată la cererea a minimum 100 de cetățeni din aceeași localitate sau dintr-un grup de localități, cu condiția ca statul respectiv să își dea acordul pentru organizarea secției respective.
Alegătorul care dorește să se înscrie pentru votul prin corespondență trebuie să completeze un formular online, în care să menționeze numele, prenumele, codul numeric personal, adresa de domiciliu sau reședință, adresa de e-mail, precum și opțiunea de transmitere în țară sau la reprezentanța diplomatică a votului exprimat prin corespondență. La acest formular, alegătorul trebuie să anexeze copia scanată sau fotografia actului de identitate și a documentului care dovedește dreptul de ședere în statul respectiv, eliberat de autoritățile străine.
Lista documentelor care dovedesc dreptul de ședere în străinătate este cuprinsă în anexa Ordinului MAE nr. 500/2016 privind documentele care atestă reședința în străinătate în vederea exercitării dreptului de vot la alegerile parlamentare din anul 2016, care poate fi consultatăaici.
După finalizarea procedurii de preînregistrare pe portal, alegătorul va primi un e-mail de control, pe care trebuie să-l confirme, în caz contrar validarea înregistrării neputându-se realiza. Validarea înregistrării alegătorului din străinătate se face de către AEP, în termen de cinci zile de la confirmarea, de către acesta, a email-ului de control.
La alegerile prezidențiale din acest an secțiile de votare organizate în afara țării vor fi deschise timp de trei zile: vineri (în intervalul 12:00-21:00), sâmbătă (între orele 7:00 și 21:00) și duminică (de la 7:00 la 21:00).
Cetățenii români cu drept de vot din străinătate pot să voteze la orice secție care va fi organizată în afara țării pe baza unui act de identitate românesc valabil în ziua votării: cartea de identitate, cartea electronică de identitate, cartea de identitate provizorie, buletinul de identitate, pașaportul diplomatic, pașaportul diplomatic electronic, pașaportul de serviciu, pașaportul de serviciu electronic, pașaportul simplu, pașaportul simplu electronic, pașaportul simplu temporar, titlul de călătorie.
Comentarii