Presedinti de companii, reprezentanti ai autoritatilor, experti internationali, practicieni, reprezentanti ai societatii civile, jurnalisti au discutat saptamana trecuta la Bucuresti pe tema Responsabilitatii Sociale Corporatiste ca instrument de business, si nu de filantropie.

Saptamana Responsabilitatii si-a propus sa incerce, pe parcursul a 3 zile, schimbarea abordarii manierei in care sunt derulate afacerile in Romania, in raport cu CSR-ul.

In ziua dedicata IMM-urilor si multinationalelor, dincolo de studii de caz, prezentari si dezbateri au avut loc doua sesiuni de training tinute de experti internationali. Presedintii companiilor de succes si-au impartasit asteptarile si criteriile dupa care judeca implicarea intr-un proiect de responsabilitate sociala.

A doua zi a fost dedicata organizatiilor non guvernamentale iar a treia voluntariatului.

Luminita Oprea, initiatoarea evenimentului, arata: "Tinand cont de fragilitatea mediului economic din Romania, este important sa intelegem care sunt noile roluri si asteptari pentru liderii unor companii responsabile si sa aplicam cele mai relevante instrumente, politici, proceduri."

Anders Bengtcen, ambasadorul Suediei la Bucuresti, a declarat in deschiderea evenimentului ca 90% din companiile listate la bursa din Stockholm publica un raport de responsabilitate sociala, iar acest lucru este cerut de piata si nu impus prin lege.

Radu Cosarca, directorul de relatii externe al Enel Romania, spune ca principalele criterii dupa care compania isi selecteaza proiectele de CSR in care se implica, tin de identitatea acesteia: "Trebuie sa rimeze cu ceea ce esti, ceea ce vrei sa fii si ceea ce vrei sa comunici. Orice actiune de CSR o integram planului de business."

Elisabeta Ghidiu, directorul pentru strategie si management al Transgaz, a spus despre responsabilitatea sociala corporatista ca este un "vector de remodelare a businessului".

Rob Challis, specialist britanic foarte respectat, cu experienta vasta in domeniul CSR, "critica pozitiv" felul cum este inteleasa si aplicata Responsabilitatea Sociala Corporatista in Romania: "In primul rand, Romania face ceva, si asta este foarte important. Ceea ce spun eu este ca in prezent companiile au mai mult o atitudine de genul 'uitati-va la programele noastre mari, uitati-va la noi'. Deci e vorba mai mult de PR decat de CSR, deocamdata."

"Din ceea ce am vazut in Romania (anul trecut ere un copil nou-nascut, acum este unul care merg de-a busilea, invata sa mearga), pare sa totul se invarte in jurul proiectelor majore, fara a integra o strategie in afacere. Pentru ca CSR-ul inseamna in primul rand identificarea si diminuarea riscului. Iar sustenabilitatea are in vedere supravietuirea pe termen lung a unei companii. Puterea acesteia de a reivesti in societate."

"Mi se pare ca [afacerile din Romania se afla in faza] de a investi in CSR daca au bani", spune Challis. "Provocarea este daca atunci cand vreumurile sunt grele vei continua sa sa investesti pentru ai identificat valoarea [pentru companie]. Asa ca punctul meu de vedere este ca presedintii de companii nu trebuie sa fie pasionati sau sa aiba o inima mare, trebuie sa vada CSR ca pe o propunere viabila de afaceri, care adauga valoare afacerii. A investi in CSR nu inseamna doar a cheltui bani pe CSR."

[EurActiv.ro]

- Pagina evenimentului