Din ce în ce mai multe municipalități europene apelează la un instrument de codecizie care permite cetățenilor să decidă cum să cheltuiască resursele locale, însă impactul acestuia rămâne incert, deoarece nivelurile scăzute de participare și investițiile limitate în acest proces împiedică exercițiul participativ.

Procesul, numit bugetare participativă (PB), numără peste 4.500 de cazuri în Europa și crește rapid în popularitate. În Franța, de exemplu, 400 de municipalități s-au angajat în bugetarea participativă în 2022, în creștere de la 249 în 2021. În timp ce tot mai multe administrații locale introduc PB, procesul variază foarte mult de la o comunitate la alta în ceea ce privește durata, participarea și suma de bani alocată.

Tipuri de procese de PB

Unele municipalități, de exemplu, îl pun în aplicare pe bază tematică, solicitând cetățenilor să aloce resurse pentru probleme specifice, cum ar fi schimbările climatice sau locuințele.

De exemplu, Aberdeen, în Scoția, a introdus un PB verde care le oferă cetățenilor un cuvânt de spus în alocarea a 333.333 de lire sterline pentru proiecte care să ajute regiunea să facă tranziția către net zero, în timp ce procesul PB 2023 din Varșovia, Polonia, se va concentra pe proiecte de locuințe.

De asemenea, PB poate viza diferiți participanți. În unele cazuri, PB este implementat pentru întreaga comunitate. În alte cazuri, se adresează tinerilor, cum ar fi în Cluj-Napoca, România.

Unele orașe implementează diferite tipuri de procese PB. Un exemplu este Parisul, care a pus în aplicare un PB general pentru toți parizienii cu vârsta de peste șapte ani, un proces PB pentru școli și unul prin care se cere cetățenilor să propună și să aloce resurse pentru proiecte care să facă mai accesibilă apa potabilă.

În cele din urmă, PB este adesea pus în aplicare la nivel municipal, de district sau de cartier. Cu toate acestea, există, de asemenea, cazuri de PB la nivel regional. De exemplu, departamentul francez Savoie a realizat un proces de PB în valoare de 1,17 milioane de euro pentru cetățenii acestei regiuni în 2022.

De asemenea, PB este prezent la nivel național în Portugalia, în timp ce unii fac presiuni pentru a-l implementa la nivelul UE pentru a permite europenilor să decidă cum să aloce o parte din bugetul Uniunii.

Investiții

Investițiile în PB depind, de asemenea, de municipalitatea sau regiunea care implementează procesul. În unele regiuni, există acorduri pentru a se asigura că o cantitate minimă de resurse locale este dedicată PB. Acesta este cazul Scoției, unde guvernul național și cel local au convenit să aloce cel puțin 1% din bugetele locale pentru PB.

Regiunea italiană Sicilia are, de asemenea, o lege regională prin care se cere municipalităților să cheltuiască 2% din fondurile primite de regiune prin instrumente democratice participative.

În alte țări, suma alocată pentru PB este decisă de municipalitățile individuale și poate varia foarte mult în cadrul aceleiași țări. În general, cu cât orașul este mai mare, cu atât mai mari sunt resursele disponibile pentru PB, după cum se arată prin compararea unor orașe mai mici precum Vermenton și Poitiers cu Grenoble, Rennes și Paris.

Cu toate acestea, investițiile pot varia considerabil și între orașe de dimensiuni similare. De exemplu, orașul polonez Varșovia solicită locuitorilor să aloce aproximativ 6,6 milioane de euro în 2023, în timp ce, în cadrul procesului său de PB recent încheiat, Vilnius a cerut cetățenilor să decidă cum să cheltuiască aproximativ 300 000 de euro. Investițiile globale în PB rămân scăzute - în general, în jur de 1-2% din bugetele municipale, ceea ce înseamnă că cetățenii decid asupra unor sume limitate. În Franța, de exemplu, suma medie cheltuită pe cap de locuitor prin intermediul PB este de aproximativ 6 EUR.


În unele cazuri, acest lucru se datorează lipsei de voință politică de a pune în aplicare exerciții participative, dar, în alte cazuri, este legat de disponibilitatea limitată a resurselor pentru municipalități.

În Grenoble, de exemplu, cetățenii cu vârsta de peste 16 ani sunt chemați să își exprime opiniile cu privire la alocarea a 1,8 milioane de euro. În ciuda faptului că suma a fost majorată de la 800.000 de euro în ediția anterioară, potrivit primarului Éric Piolle, aceasta este "încă mică".

"Ne aflăm sub constrângeri financiare foarte stricte", a declarat el pentru EURACTIV, adăugând că "este foarte limitată și sub 5% din bugetul nostru de investiții".

Participare

Participarea cetățenilor la procesele PB este, de asemenea, în general scăzută, mai ales dacă se compară cu participarea la alegerile locale.

De exemplu, în orașul german Stuttgart, participarea la procesul PB 2021 a fost de 3,3%.

Deși variază de la o regiune la alta, rata scăzută de participare la PB este un obstacol comun în adoptarea PB în întreaga Europă și, în cele din urmă, limitează impactul acestuia.

Motivul lipsei de participare din partea cetățenilor include necesitatea unei mai bune conștientizări a oportunităților de a lua parte la PB și a mai multor informații despre inițiative. În plus, PB necesită timp și mai mult efort pentru a fi implementat decât alte forme de participare, cum ar fi alegerile.

Unii critici avertizează că PB ar putea, de asemenea, ca vocile celor care sunt deja implicați în cetățenia activă să fie îmbunătățite, în loc să ajungă la alți membri ai comunității.

În același timp, unii cercetători susțin că procesele PB sporesc participarea politică și pot crește prezența la vot. În Praga, experții au constatat că districtele care au introdus PB au înregistrat o creștere cu 3% a prezenței la vot la alegerile locale, în comparație cu districtele fără PB.

Bugetarea participativă în Europa: o tendință democratică în creștere

Mai mult pe EurActiv »