Pe măsură ce exercițiile deliberative și participative câștigă teren la nivel local, național și european, unii politicieni și activiști susțin ca adolescenților și copiilor să li se ofere și o voce în ceea ce privește deciziile care îi afectează.

Responsabilii de elaborarea deciziilor și activiștii de tineret încurajează din ce în ce mai mult participarea tinerilor la procesele decizionale. 

Potrivit dnei Agnieszka Dziemianowicz-Bąk, membră a Parlamentului polonez, implicarea tinerilor este deosebit de vitală atunci când se referă la aspecte care afectează cel mai mult generațiile tinere, cum ar fi locuințele și schimbările climatice. 

„Politicile cu adevărat orientate spre tineri ar trebui să fie nu numai abordate de tineri, ci și create împreună cu tineri”, a declarat aceasta pentru EURACTIV în cadrul Forumului de la Budapesta. 

Pentru unii politicieni și activiști, acest lucru înseamnă, de asemenea, a oferi o voce copiilor și adolescenților. 

„Încercăm să ne implicăm cu copiii de școală în mai multe inițiative și să implicăm tinerii, nu să lăsăm totul doar în mâna adulților sau a celor implicați în grupurile comunitare”, a declarat Emma Murphy, primarul Consiliului Județean din Dublin de Sud, pentru EURACTIV. 

În opinia sa, implicarea copiilor și a adolescenților poate oferi autorităților opinii și idei dincolo de cele ale grupurilor comunitare formalizate.

Proiectarea în comun cu copiii

Exercițiile deliberative care îi implică pe copii pot oferi, de asemenea, tinerilor care nu pot vota încă o modalitate de a-și exprima opiniile, potrivit dnei Katie Reid, responsabilă cu drepturile mediului și participarea copiilor în cadrul Terre des Hommes Deutschland. 

Unele orașe europene au instituit deja strategii de implicare a copiilor la nivel local. 

La Viena, de exemplu, tinerii cu vârste cuprinse între cinci și 20 de ani au participat la un proces de bugetare participativă, propunând inițiative care să fie finanțate și pune în aplicare de municipalitate.

Adunările copiilor

Irlanda a introdus recent o adunare a copiilor privind biodiversitatea la nivel național, bazându-se pe o experiență similară desfășurată în Scoția. Acesta a implicat un grup de copii și tineri selectați aleatoriu, cu vârste cuprinse între 7 și 17 ani. 

„La fel ca o adunare a cetățenilor adulți, aceasta a inclus un proces de învățare, deliberare și formare de recomandări”, a declarat Katie Reid, care a lucrat la inițiativă, pentru EURACTIV. 

Procesul a fost proiectat în comun cu tineri și cercetători în domeniul tineretului. 

„Ca adulți, nu avem experiența a ceea ce înseamnă să fii copil astăzi. Prin urmare, a fost foarte important să avem înțelegerea lor despre cum să facem acest lucru antrenant și distractiv, vibrant și semnificativ pentru copii”, a explicat ea. 

În octombrie, adunarea și-a prezentat apelurile la acțiune, cerând administrației să integreze biodiversitatea în procesul decizional, să sporească eforturile de conservare și să reducă impactul negativ asupra biodiversității. 

Măsurile UE

La nivelul UE, Strategia UE privind drepturile copilului, publicată în martie 2021, promovează participarea copiilor la elaborarea politicilor la toate nivelurile administrației. 

Potrivit strategiei, „UE trebuie să promoveze și să îmbunătățească participarea incluzivă și sistemică a copiilor” și să promoveze „participare semnificativă și incluzivă a copiilor la procesul de elaborare a politicilor instituțiilor europene și ale agențiilor UE”, de exemplu, prin consultări specifice copiilor sau dialoguri UE pentru tineret. 

Comisia lucrează, de asemenea, la crearea unei platforme a UE de participare a copiilor, pentru a conecta mecanismele existente de participare a copiilor la nivel local, național și european. 

Depășirea barierelor

Deși există eforturi tot mai mari de a implica copiii și tinerii în elaborarea politicilor, există și obstacole în calea implicării lor, cum ar fi finanțarea limitată, a spus Katie Reid. 

„Participarea cu copiii necesită mai multe resurse și pentru a se asigura că aceasta este semnificativă și antrenantă”, a afirmat aceasta, subliniind importanța „finanțării moștenirii” acestor inițiative. 

Alte aspecte care ar putea împiedica participarea efectivă a tinerilor sunt barierele culturale, copiii fiind adesea neglijați sau nu sunt luați serios de responsabilii de elaborarea politicilor. 

În același timp, „copiii trebuie să fie și copii”, potrivit dnei Katie Reid. 

„Deși copiii au dreptul de a participa, responsabilitatea de a acționa în conformitate cu opiniile și ideile lor aparține adulților”.