SUPLIMENT FARMAImpactul noilor măsuri legislative pe piața farmaceutică (varianta pdf)
Interdicția de export paralel pentru o serie de medicamente a expirat la finalul lui 2015, fără să apară vreo criză de medicamente. Guvernul eșuează în demonstrarea cauzelor care produc crize, totuși propune noi interziceri.
În suplimentul pdf atașat acestui articol, regăsiți o analiză pe tema noilor măsuri legislative adoptate în piața farmaceutică din România. În cele de mai jos, redăm un sumar al suplimentului.
Ministerul Sănătății intenționează să blocheze comercializarea unor medicamente în spațiul liber intra-comunitar pe motiv că prezintă riscul să nu se mai găsească pe piața internă. Crizele de medicamente pot apărea oricând, în ciuda acestor măsuri iar în lipsa unui tablou complex al cauzelor intervențiile nu pot fi credibile.
De ce o substanță activă să fie interzisă și nu alta? Explicația în cazul tuturor celor 29 de substanțe active este lapidară și constă doar în justificarea că „este vorba de singurul/singurele medicamente” pentru o substanță activă. În unele situații, formularea „singurele” pune chiar un semn de întrebare: dacă sunt mai multe, înseamnă că nu e vorba de un medicament unic.
Chiar și în cazul când un medicament este unic prezent pentru o anume substanță activă (moleculă), nu înseamnă neapărat că acesta va intra obligatoriu în criză dacă piața va rămâne liberă.
Specificul pieței farmaceutice constă în guvernarea acesteia de către interesul public. Prin urmare, distribuitorii care încalcă acest principiu și „golesc” piața de medicamentele de care aceasta are nevoie ar încălca legea, riscând să își piardă autorizația.
Justificarea Ordinului în proiect este lapidară și lasă fără explicații o serie de aspecte, care ar arăta dacă măsurile sunt credibile și dacă vin ca răspuns al unor cauze solid documentate. EurActiv.ro a solicitat, la finele lunii martie 2016, atât Ministerului Sănătății cât și Guvernului, să facă publice date relevante în susținerea măsurilor propuse însă întrebările își așteaptă încă răspunsurile.
Fără să fie transparent cu privire la cauzele complexe care duc la crize dramatice de medicamente, MS, la sugestia ANMDM, ia măsuri de intervenție în piață, obligând distribuitorii privați să funcționeze la ordinul statului.
Potrivit proiectului de ordin propus, distribuitorii își vor face stocuri permanente, se vor aproviziona permanent și vor răspunde în 24 de ore la orice comandă justificată din piață. Statul le mai cere să își creeze „stocuri asigurătorii” care să acopere un necesar pentru cel puțin o lună.
Ordinul are ca obiect aprobarea Normelor de aplicare a prevederilor art. 699 pct 19 și art. 804 alin (2) din Legea nr. 95 privind reforma în domeniul sănătății. Potrivit acestuia, „stocul asigurător” este definit drept „cantitatea de medicamente aflată la distribuitorul angro între două aprovizionări succesive prin care să se poată răspundă oricărei comenzi justificate.” „Comanda justificată” definește o „prescripție medicală sau un contract care prevede termene fixe de livrare.” Ordinul nu precizează care este necesarul pieței, cum va fi acesta cuantificat și cine îl va evalua.
Distribuitorii din piața farmaceutică semnalează Ministerului Sănătății aspecte care trebuie clarificate, pe marginea interzicerilor la exportul paralel. Poziția lor este subiectivă, însă ei cer Ministerului clarificări.
Dacă Ordinul propus de MS va fi adoptat, afaceri de 594 milioane euro vor ajunge, vrafuri de hârtii, spre aprobare, la ANMDM. Dacă nu vor aproba tacit, șefii Agenției vor interzice pe criteriile lor, lucru care contravene Articolului 35 din TFUE care stipulează că „între statele membre sunt interzise restricțiile cantitative la export, precum și orice măsuri cu efect echivalent.” Motivul pe care Ordinul îl invocă: o notificare că un medicament lipsește, trimisă pe e-mailul agenției (lipsamedicament[at]anm.ro) și propria decizie, în urma acestei sesizări pe e-mail, de la oricine.
Comentarii