Declarațiile ministrului David despre programul de 8 ore al profesorilor au reaprins discuția. Sociologul Ovidiu Voicu propune însă o „reformă reală”: o „școală de 8 ore” gândită pentru elevi, nu impusă peste sistem.

Ministrul a dat din nou tonul pe 8 martie, când a spus că, dacă ar accepta toate cererile de noi discipline, „probabil că de la ora 8 la ora 8 va trebui să stați în școală”, stârnind reacții rapide ale sindicatelor și ale părinților, care au taxat ideea drept imposibilă în lipsa unor spații adecvate și a unui program de masă caldă, reacții citate de edupedu.ro.

Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 confirmă, totuși, intervalul de opt ore pe zi pentru profesori, dar precizează că acesta include pregătire, remedial și management de clasă, nu doar predare la catedră. Ministrul David a insistat recent că „norma nu e doar predare, ci și consolidare și activități remediale”, adăugând că noile planuri‑cadru vor crește, nu vor tăia posturi. Guvernul a revenit apoi, prin OUG 4/2025, pentru a clarifica reducerile de normă promise personalului cu vechime mare, semn că detaliile tehnice încă se ajustează din mers.

Sociologul Ovidiu Voicu, director al Centrului pentru Inovare Publică, vede în dezbatere o șansă de a schimba paradigma: „«Școala de 8 ore» ar trebui să fie un program guvernamental ambițios pentru elevi, nu un pontaj suplimentar pentru profesori”. El propune dimineți concentrate pe trunchiul comun („ferm curățat” la cel mult trei‑șase ore), prânz cu masă caldă diferențiată social și după‑amieze semi‑personalizate, unde intră remedial, opționale vocaționale și educație civică. „Așa scazi presiunea temelor, simplifici viața părinților și păstrezi profesorii în normă, fiindcă supravegherea de după‑amiază se include în program”, argumentează Voicu.

Un indiciu că modelul nu e utopic vine din Cluj‑Napoca, unde 2.474 de elevi primesc deja zilnic prânzul prin programul „O masă sănătoasă”, finanțat local; primăria susține că rezultatul se vede în prezență și performanță agerpres.ro.

Voicu spune că extinderea exemplului la nivel național ar necesita școli noi în marile orașe, transport și cantine la sate și o regândire a normei didactice: „Costă, dar e mai rentabil decât stadioane și poduri spre nicăieri”.

„În timp ce Ministerul încearcă să împace deficitul bugetar cu așteptările sindicatelor, mingea rămâne în terenul decidenților publici. După cum avertizează Voicu, „dacă ratarea acestei reforme a fost mereu pretext de campanie, de data asta nu mai e loc de eschivă: fie investim în școala de opt ore pentru elevi, fie vom continua să îi pierdem între două schimburi și trei meditații pe zi.”