PulseZPrograme de sprijin pentru tinerii din rural. Ce facem pentru ca ei să-și poată urma visele

În ultimul timp, universități și organizații neguvernamentale depun eforturi semnificative pentru a facilita accesul tinerilor la studii, fie că vorbim de sprijinirea tinerilor din medii defavorizate, facilități la admitere sau burse pentru elevi.
Conform unui studiu realizat de World Vision România în 2024, 80% dintre tinerii din mediul rural își doresc să urmeze studii superioare. Cu toate acestea, doar 23% dintre ei reușesc să se înscrie la facultate și să finalizeze cursurile.
Principalele obstacole identificate includ lipsa resurselor financiare, accesul limitat la educație de calitate și infrastructura deficitară. De exemplu, unul din trei tineri se teme că familia nu va avea resursele necesare pentru a-l susține pe durata facultății, iar peste 10% dintre studenți se confruntă cu dificultăți financiare legate de transport și alte necesități de bază.
Sprijin pentru primii studenți din familie la USAMV
Universitatea de Științe Agricole și Medicină Veterinară din Cluj-Napoca a obținut finanțare pentru proiectul „Orizont - Program avansat de sprijin și incluziune pentru primii studenți din familie”. Cu un buget de aproape 8 milioane de lei, finanțat prin Fondul Social European Plus (FSE+), proiectul se va desfășura pe parcursul a 30 de luni.
Sub coordonarea prof. univ. dr. Ioana Roman, USAMV Cluj-Napoca, alături de partenerii săi - Inspectoratul Școlar Județean Cluj și Colegiul de Servicii în Turism "Napoca" - vizează susținerea a 185 de elevi și 170 de studenți aflați în situații de risc educațional. Prin acest program, se urmărește reducerea abandonului universitar și facilitarea integrării sociale a tinerilor proveniți din medii defavorizate.
„Prin acest proiect, USAMV Cluj-Napoca contribuie activ la dezvoltarea unei societăți incluzive și echitabile, oferind sprijin tinerilor aflați în situații de risc educațional”, a declarat prof. dr. Ioana Roman, directorul proiectului.
UBB oferă avantaje la admitere prin concursuri pentru liceeni
Universitatea Babeș-Bolyai vine în întâmpinarea elevilor care și-au propus să devină studenți printr-un set de 23 de concursuri dedicate liceenilor din clasele a XI-a și a XII-a. Acestea pot oferi un avantaj la examenul de admitere sau, în unele cazuri, pot chiar înlocui probele de concurs, facilitând accesul elevilor la facultate.
„UBB este una dintre cele mai căutate universități de către liceeni, indiferent de domeniu sau specializare. Prin aceste concursuri, nu doar că le oferim elevilor foarte buni un avantaj competitiv, dar pe unii îi chiar ajutăm să decidă să rămână în țară pentru a-și continua studiile", a afirmat rectorul UBB, prof. univ. dr. Adrian Petrușel.
Concursurile organizate de UBB au devenit deja o tradiție și reprezintă o metodă eficientă de a atrage și fideliza tineri performanți care, altfel, ar putea opta pentru facultăți din străinătate.
BookLand sprijină elevii din mediul rural
Pe plan național, pentru copiii talentați din mediul rural, BookLand vine cu o soluție inovatoare: burse pe termen lung care le acoperă cheltuielile de transport, cazare, masă și rechizite, atât pentru liceu, cât și pentru facultate.
După ce în 2024 au fost oferite trei burse a câte 35.000 de euro fiecare, programul continuă și în 2025, identificând elevii merituoși prin intermediul profesorilor și părinților. Procesul de selecție include completarea unui formular și trimiterea unui videoclip de prezentare, urmând ca finaliștii să susțină un interviu în fața juriului. Câștigătorii vor fi anunțați în cadrul Galei BookLand, programată pentru iunie 2025.
Un viitor academic mai accesibil
Prin astfel de inițiative, universitățile clujene, dar și organizațiile specializate în creșterea calității învățământului românesc, încearcă să contribuie activ la crearea unui sistem educațional mai incluziv, oferind oportunități concrete pentru tinerii din medii defavorizate. Fie că este vorba de sprijin financiar, facilități la admitere sau burse extinse, aceste eforturi demonstrează o preocupare reală pentru viitorul educației și al tinerilor din România.
Comentarii