Reveal Marketing Research, în colaborare cu Leroy Merlin și LivratAzi.ro, a realizat prima ediție a barometrului anual Inovația în Prim-Plan care explorează atitudinile românilor față de inovare și digitalizare.

Inovația e puternic asociată cu atribute precum tehnologie avansată (55%), creativitate (51%) și eficiență (43%).

79% dintre români sunt interesați să folosească produse și servicii inovatoare, iar 78% le consideră o oportunitate de economisire și creștere a eficiențe.

Cele mai atractive mesaje de comunicare despre inovație pun accentul pe impactul asupra calității vieții (66%), demonstrațiile practice ale produsului (62%) și rezultate clare și măsurabile (60%).

Românii „traduc” inovația în termenii progresului, fiind puternic asociată cu tehnologia avansată (55%)

Rezultatele studiului realizat de Reveal Marketing Research arată că românii vad inovatia ca un motor al progresului, fiind puternic asociata cu atribute precum tehnologie avansată (55%), creativitate (51%) și eficiență (43%).

Persoanele peste 55 de ani cu o experiență mai mare asupra evoluției tehnologice, tind să asocieze inovația cu creativitatea (64%),  percepând-o ca pe o abilitate de a depăși convenționalul, în timp ce tinerii între 18-30 de ani, care au fost expuși constant la tehnologie și schimbări rapide, pun mai mult accent atributul adaptabilitate al inovației (25% comparativ cu 18% total eșantion).

Referitor la principiile fundamentale ale inovației, 27% dintre români consideră că aceasta este strâns legată de dezvoltarea de produse și servicii noi și unice, procentul fiind mai mare în rândul persoanelor cu venituri peste 10.000 lei (39%). Totodată, 19% consideră inovația strâns legată de utilizarea tehnologiilor avansate, iar alți 19% o asociază cu îmbunătățirea continuă a proceselor și produselor.

Inovația, un motor al schimbării: 86% dintre români o consideră esențială pentru viitor, iar 79% vor produse inovatoare

86% dintre respondenți consideră inovația esențială pentru progresul societății, în special persoanele peste 55 de ani (95%) și cele cu venit ridicat (92%), în timp ce 82% sunt de acord că inovația îmbunătățește accesul la educație și informații.

Mai mult decât atât, 79% se declară interesați să folosească produse și servicii inovatoare, iar 78% sunt de părere că inovația contribuie la reducerea costurilor și creșterea eficienței.

Cele mai comune comportamente legate de utilizarea produselor și serviciilor inovatoare sunt utilizarea aplicațiilor digitale și a serviciilor online noi (67%), întâlnită în mai mare măsură în rândul tinerilor între 18-30 de ani (70%), și recomandarea produselor și serviciilor inovatoare pe care le-au încercat (64%).

Principalele beneficii ale produselor inovatoare sunt confortul adus (80%), economia de timp (77%) și eficiența mai mare față de cele tradiționale (71%)

În general, românii aleg produse și servicii în funcție de criterii precum adaptabilitatea acestora la nevoile personale (84%) și ușurința în utilizare (83%), acest din urmă criteriu fiind mai important pentru persoanele de peste 55 de ani (88%).

Dacă ne referim la produsele și serviciile inovatoare, acestea sunt apreciate în special pentru pentru beneficii precum confortul adus (80%), economia de timp (77%) și eficiența mai mare față de cele tradiționale (71%).

„Inovația reprezintă un angajament atât pentru succesul companiilor, cât și pentru progresul întregii societăți. Românii văd în inovare o sursă de confort, eficiență și optimizare a costurilor, iar faptul că 8 din 10 români se declară interesați să folosească produse și servicii inovatoare demonstrează impactul real și pozitiv pe care aceste soluții îl au asupra vieții de zi cu zi”, a declarat Marius Luican, director general Reveal Marketing Research.

Cele mai inovatoare domenii percepute de români sunt Electronice, Gadgeturi & Electrocasnice (69%), Tehnologie, Software & Telecomunicații (65%) și Construcții & Imobiliare (26%).  Pe de altă parte, în topul domeniilor cu cea mai mare nevoie de inovație regăsim Educație & Formare Profesională (44%), Sănătate & Industria Farmaceutică (42%) și Energie & Utilități (35%).

Principala provocare a companiilor este să devină promotori „reali”  și credibili ai beneficiilor practice ale inovației

Promovarea inovației joacă un rol important în decizia de cumpărare atunci când subliniază creșterea confortului și a calității vieții (85%) și îmbunătățirea siguranței consumatorilor (82%).

Mai mult decât atât, cele mai atractive mesaje de comunicare pun accent pe beneficii funcționale și practice, precum impactul asupra calității vieții (66%), demonstrațiile practice ale produsului (62%) și rezultate clare și măsurabile (60%).

68% dintre consumatori consideră că inițiativele și măsurile legate de inovație contribuie la îmbunătățirea imaginii companiilor, procentul fiind semnificativ mai ridicat în rândul celor cu vârste între 46-55 de ani (76%) și peste 55 de ani (79%).

În viziunea românilor, principalele acțiunile prin care companiile pot susține inovația în România sunt investițiile în cercetare și dezvoltare (54%), crearea de produse care răspund nevoilor reale (48%) și organizarea de campanii de educare a consumatorilor (41%).