Romanescu Salomeea

de: Romanescu Salomeea 15 Sep 2018 15:39

1. Pilonul European al drepturilor sociale avand in centru securitatea umana a cetateanului european
Intarirea identitatii europene prin introducerea aspectului comunitar european in educatie, formare profesionala si ocupare , consecinta cu prioritate maxima a Brexit-ului
Întrucât, în mod îngrijorător, extremismul pare a căpăta amploare în Europa, sporirea vizibilității numeroaselor beneficii ale Europei în satele, orașele și regiunile noastre este cel mai bun mod de a combate intoleranța, egoismul și forțele de autodistrugere pe care le generează extremismul.
Extinderea domeniului de aplicare al actualului Fond european de ajustare la globalizare astfel încât acesta să sprijine, de exemplu, strategiile de reconversie ale regiunilor; prin rezervarea unei sume nealocate de finanțare care va fi mobilizată pentru evoluții neprevăzute, prin crearea unui set unic de reguli pentru finanțare sau chiar prin creșterea cofinanțării europene pentru a stimula asumarea responsabilității in domeniul educatíei pentru preventie in sanatate si formarii profesionale in domeniul preventiei in sanatate la nivel european.
Guvernanta europeana/globala pentru dezvoltare si securitate umana reprezinta element esential pentru o pace structurala pe continenet si in lume in scopul evitarii exit-urilor Europene
Securitatea individuală nu mai poate fi satisfacută numai prin măsuri militare; este necesară o înțelegere multidimensională.
Securitate a umană este dificil de realizat în sistemul internațional existent, dominat în special de state suverane. Un sistem axat pe state nu poate asigura securitatea și bunăstarea. Statele-națiuni riscă să-și piardă suveranitatea externă și internă. Conform logicii noastre privind securitatea umană, statele-națiuni trebuie sâ-și reordoneze prioritățile; problema este: după ce criterii? Acestea ar putea fi: suveranitatea persoanei umane, participarea la luarea deciziilor și răspunsul la necesitățile umane neîndeplinite.
I. Integrarea conceptului de dezvoltare durabila in invatamantul de toate gradele si formare profesionala la nivel european in scopul creerii de locuti de munca verzi
Educatie Verde constituie dezvoltarea conștiinței și a responsabilității elevilor cu privire la importanța protejării mediului înconjurător si implicit a sanatatii lor. Se poate vedea un progres în ceea ce privește educația nonformală, care oferă o altfel de educație prin dobândirea unor cunoștințe noi, a unor aptitudini și abilități noi prin activități interactive, jocuri de rol, de improvizație și dezbateri. În acest context, însușirea de către prescolari,elevi studenti, cursanti a unei conduite ecologice în spiritul protejării sanatatii si a mediului din care fac parte devine o necesitate, depășind statutul de teorie cunoscută și transformându-se în practică- una care va conduce la crearea unui mediu sănătos.
Sa integram conceptul de dezvoltare durabila cu cele 4 componente, dezvoltare economica, sociala de mediu si culturala..si in special dezvoltarea sociala si ecologica prin asigurarea securitatii securitatii umane cu cele 7 componente..securitate economica, sociala, de mediu, comunitara, politica, alimentara in toate domeniile sectoriale. Luând în considerare Strategia UE de dezvoltare durabilă (SDD a UE),
șapte provocări cheie sunt abordate:
►Schimbări climatice și energie curată
►Transport durabil
►Consumulși producția durabile
►Conservarea și gestionarea resurselor naturale
►Sănătatea publică
►Incluziunea socială, demografia si migrația
►Sărăcia globală și dezvoltarea durabilă
Programul Operational PO CU va trebui sa sprijine trecerea la o economie verde, prin intervenții soft care se concentrează pe formarea
profesională în domeniile dezvoltării durabile.
II. Integrarea conceptului de securitate umana in cadrul acestui concept de dezvoltare durabila prin pregatirea curriculumurilor pentru profesii verzi, pentru locuri de munca verzi a generatiilor viitoare, pentru afaceri verzi care sa asigure securitatea fiintei umane, securitatea sociala, economica, medicala, ecologica, comunitara, politica, depășind statutul de teorie cunoscută și transformându-se în practică- una care va conduce la crearea uneo abordari integrate a securitatii fiintei umane in care accentul sa fie pus pe preventie. Schimbarea structurală la nivelul sistemului internațional, precum globalizarea și sfârșitul Războiului Rece are impact asupra Agendei Securității, prin căutarea tuturor tipurilor de amenințări ignorate legate de securitate în Europa de după Războiul Rece, din punct de vedere feminist: foamete, boli, analfabetism, abuz de persoane și exploatare, poluare a aerului și a apei, schimbări climatice și, în special, șomaj. Astfel conceptul comprehensiv al securității reprezintă o mare provocare pentru state și alte instituții existente. Acest tip de provocare constă într-o nouă legătură între amenințările politice, de securitate și economice care au schimbat capacitatea statului de a percepe și a răspunde noilor tipuri de provocări și nevoile pentru acțiune de pe o parte și în provocarea instituțională legată de competența instituțiilor existente pentru acțiune internațională pe de altă parte și, în sfârșit, pentru potențialul de coordonare între state și alte forțe non-statale (transnaționale și subnaționale).
Ce înseamnă exact termenul de securitate umană și de ce este așa importantă securitatea umană într-un scenariu optimist de integrare. Ce este securitatea umană? «Există două aspecte ale securității umane – eliberarea de frică și eliberarea de lipsuri. Eliberarea de lipsuri nu este cu nimic mai puțin importantă decât eliberarea de frică, deoarece obiectivele acesteia constau în asigurarea supraviețuirii și demnității indivizilor ca ființe umane. În raportul asupra dezvoltării UNDP 1994 s-a discutat conceptul de securitate umană și s-au identificat șapte principale categorii de securitate umană – securitate economică (sau eliberarea de sărăcie); securitatea alimentară (eliberarea de foame); securitatea sănătății (eliberarea de boală); securitatea mediului (disponibilitatea apei curate și a aerului curat, de exemplu); securitatea personală (eliberarea de violență, crimă, droguri); securitatea comunității (libertatea de a participa la viața de familie și a unui grup etnic) și securitatea politică (libertatea de exercitare a drepturilor fundamentale ale omului)».
Acest obiectiv implica abordare integrata a educatiei si formarii prin programe si proiecte multifond integrate in care sa se puna laolalta toate instrumentele financiare existe la nivel international, european si national.Crearea de locuri de munca prin aceste programe si proiecte integrate elimina riscul pregatirii de someri cu inalte diplome.
Sa se Introduca un venit global european garantat dupa modelul Finlandei, mai nou Italiei si permanentizarea lui in contextul robotizarii si tehnologizarii Europei, care poate sa ofere timp pentru dezvoltare personala, pentru familie pentru dezvoltare comunitara. Acest venit global garantat european finantat de BCE poate fi suplimentat cu venituri din alte activitati lucrative.


III.Integrarea conceptului de guvernanta umanista in curiculumul tuturor materiilor, prin care educam viitoarele generatii in spiritul cetateniei active, a democratiei participative pentru capacitarea tinerilor sa se implice in formularea tuturor strategiilor integrate si a politicilor locale, regionale si europene. Democrația adevărată se caracterizează prin procese orizontale peste un spectru larg de relații, în contrast cu democrațiile parlamentare bazate pe ierarhii verticale.
Propun sa se generalizeze DLRC/Dezvoltare locală plasată sub responsabilitatea comunități
iprin
Strategii de dezvoltare locală elaborate la nivelul comunității pentru
reducerea numărului de persoane aflate în risc de sărăcie
și excluziune socială din comunitățile marginalizate (rome și non
-rome) cu accent pe cele cu populație aparținând minorității roma, prin
implementarea de măsuri/ operațiuni integrate în contextul mecanismului de DLRC astfel incat sa se abordeze integrat proiectele trecand de la finantare monofond la finantare multifond.
Aceasta modalitate de abordare integrata si multifond va asigura actiuni mixte.
Intervenții care vor fi finanțate prin celelalte PO-uri
Intervențiile finanțate prin alte programe operaționale, cum ar fi Programul Operațional Regional,Programul Național de Dezvoltare Rurală sau Programul Operațional Competitivitate și PO
Capacitate Administrativă, ar putea maximiza efectul acțiunilor PO
CU. O descriere completă a principalelor complementarităților și a sinergiilor între POCapital Uman și alte PO
Sa integram conceptul de dezvoltare durabila cu cele 4 componente, dezvoltare economica, sociala de mediu si culturala..si in special dezvoltarea sociala si ecologica prin asigurarea securitatii securitatii umane cu cele 7 componente..securitate economica, sociala, de mediu, comunitara, politica, alimentara in toate domeniile sectoriale. Luând în considerare Strategia UE de dezvoltare durabilă (SDD a UE),
șapte provocări cheie sunt abordate:
►Schimbări climatice și energie curată
►Transport durabil
►Consumulși producția durabile
►Conservarea și gestionarea resurselor naturale
►Sănătatea publică
►Incluziunea socială, demografia si migrația
►Sărăcia globală și dezvoltarea durabilă
Programul Operational PO CU
va trebui sa sprijine trecerea la o economie verde, prin
intervenții soft care se concentrează pe formarea
profesională în domeniile dezvoltării durabile.
Dau doar cateva exemple de valoare adaugata adusa de integrarea acestui concept.
1. Joburi verzi in toate sectoarele de activitate, inclusiv in domeniul preventiei in sanatate,prevenirii conflictelor/ mediator pentru prevenirea conflictelor
2.Afaceri in domeniul protectiei mediului si a sanatatii a site/urilor Natura 2000 prin exploatarea produselor eco care sa aiba pe eticheta specificata calitatea nutritionala
3. Ecoturism/ ghidarie, turism medical. valorificarea potentialului turistic si medical romanesc si european si punerea in valoare a etno/medicinei
III, Sa se Introduca un venit global european garantat dupa modelul Finlandei, mai nou Italiei si permanentizarea lui in contextul robotizarii si tehnologizarii Europei, care poate sa ofere timp pentru dezvoltare personala, pentru familie pentru dezvoltare comunitara. Acest venit global garantat european poate fi suplimentat cu venituri din alte activitati lucrative.
In ansamblu, guvernanța umanistă accentuează criteriile axate pe oameni, cuantificate ca declin al sărăciei, violenței și poluării și prin aderarea crescândă la drepturile omului și la practicile constituționale, în special în raport cu segmentele vulnerabile ale societății, ca și prin abateri axiologice de la conceptele materialiste/consumeriste și patriarhale la implinire umană. Perspectivele de guvernanță umanistă pun accentual pe responsabilitatea elitelor și participarea popoarelor lumii și reprezentanților aleși direcți ai acestora. Este necesar să se exploreze sensul guvernanței umaniste într-o serie de contexte conceptuale și politice.
In concluzie misiunea presedintiei Romaniei la Consiliul de Ministri Europa trebuie sa fie promovarea unui model de guvernanță umană globală pentru securitate umană in egneral si medicala in special prin integrarea conceptului dezvoltare durabilă in toate politciile europene, iar Carta Albă privind Guvernanța și Strategia pentru dezvoltare durabilă a UE arată clar semnale ale acestei voințe politice. Europa are valori umaniste, capacități materiale și instituții pentru a găsi soluții la nivel mondial, ca un răspuns soft, feminin la paradoxul democrației (răspândirea democrației într-un mod foarte nedemocratic) și dilema securității. Întrebarea este cum să faci acești actori să lucreze împreună, ținând cont de interesele lor divergente. Soluția este să găsești valorile, care sunt comune tuturor actorilor, cum sunt dezvoltarea umană durabilă, inclusiv piețe umane și securitate umană.
Un salt de la logica orizontală a Stângii și Dreptei la logica comună verticală a ecologiei, feminismului și dezvoltării durabile, echitabile și democratice se desfășoară deja în discursul teoretic. Dezvoltarea nu se referă la sprijinirea câtorva oameni să se îmbogățească sau la crearea câtorva industrii protejate fără țel, de care să beneficieze numai elita țării, numai bogații din mediul urban și lăsarea sărăcimii din mediul rural în mizeria ei. Dezvoltarea durabilă umană se referă la transformarea societăților, îmbunătățirea vieții săracilor, dând fiecăruia o șansă la succes și acces la sistemul de sănătate și la educație. Acest gen de dezvoltare nu va avea loc dacă numai câțiva oameni dictează politicile pe care trebuie să le urmeze o țară. Asigurarea că se iau decizii democratice înseamnă asigurarea că o gamă largă de economiști, oficiali și experți din Țările Europei Centrale și de Răsărit sunt implicați activ în dezbatere pentru un nou model de guvernanță umană globală. Mai înseamnă că trebuie să existe o largă participare a societății civile dincolo de experți și politicieni, astfel încât să se ajungă la democratizarea actualei geo-guvernanțe.
Așadar este nevoie de un salt calitativ la nivel de discurs teoretic pentru a se putea trece de la paradigma geopoliticii la paradigma guvernanței umaniste în procesul de integrare europeană și mondială bazat pe concepte cum sunt cele prezentate anterior: dezvoltare durabilă, guvernanță umanistă și securitate umană.
Salomeea Romanescu
Sindicatul Consilierilor pentru afaceri europene


Avertisment: Prin apăsarea butonului "Trimite" sunteți de acord ca textele introduse în câmpurile „nume ” și „comentariu” să fie făcute publice și implică acceptarea Termenilor și condițiilor de utilizare a site-ului EurActiv.ro
Autorul comentariului va fi singurul responsabil de conținutul acestuia și își va asuma eventualele daune, în cazul unor acțiuni legale împotriva celor publicate.

Advertising