mihai

de: mihai 25 Sep 2014 10:41

Primul venit-primul servit. Un sistem injust, ineficient si corupt
Am o experienta consistena cu acest mecanism controversat, inca din 2007. In lumea celor care au de-a face cu proiectele sunt binecunoscute scandalurile majore legate de aplicarea principiului primul venit primul servit. a) In primul rand acest mecansim nu face decat sa stimuleze mediocritatea si incompetenta. Nu mai conteaza cat de bun este proiectul, conteaza sa fie depus printre primele. In felul acestea se ajunge inevitabil la proiecte cu punctaj mic sa fie finantate, iar proiecte de calitate sa ramana in afara bugetului. Motivul e simplu: iti ia mai mult timp sa scrii un proiect de calitate, decat sa faci unul de mantuiala. Asadar, daca se vrea in continuare o calitate de doi bani a proiectelor, principiul primul venit-primul servit este solutia perfecta.
b) In al doilea rand acest principiu genereaza un paradox: se accentueaza si agraveaza tocmai acele probleme care ar fi trebuit sa fie rezolvate. Iata de ce! Singura ratiune de a exista a acestui mecanism este aceea de a fluidiza absorbtia fondurilor europene. Proiectele se depun repede, se evalueaza in ordinea depunerii, se finanteaza rapid si se castiga timp. Teoretic! Hai sa vedem ce ne spune experienta ultimilor 7 ani cand acest mecanism a fost aplicat: Toti cei care ar fi dorit sa depuna proiecte, vor face tot ce le sta in putinta sa-si depuna propriul proiect printre primele. Daca depunerea este fizica, acest mecanism genereaza imbranceli, cozi interminabile si situatii care sunt cu mult mai derizorii decat ce se intampla la promotiile cu tigai din "nu stiu ce" hypermarket. Daca depunerea este electronica, toate (-absolut toate-) cazurile de pana acum s-au soldat cu prabusirea sistemelor informatice si reluarea depunerii. Este de ajuns sa ne amintim de cazul "Minimis" din vara lui 2013, a carui evaluare nu este nici acum finalizata!. Asadar de la dorinta de a fluidiza absorbtia, principiul primul venit-primul servit genereaza tocmai problema pe care ar fi dorit sa o rezolve: blocaj si pierdere de timp. In schimb se alimenteaza totul cu suspiciuni si neincredere.
Sunt si alte motive pentru care acest principiu este unul profund disfunctional: se creaza liste informale, exista suspiciuni ca anumiti beneficiari "au stiut dinainte", iar beneficiarii isi pierd orice incredere in "fondurile europene". Mai toti clientii pe care i-am avut si care au dorit sa aplice pentru o finantare europeana au pornit de la urmatoarea premisa: "Domnule M., asa este ca aceste fonduri sunt date dinainte?"
Imi exprim intreaga neincredere si opozitie vizavi de acest principiu, pe care noi cei care ne-am confruntat cu el, il cunoastem foarte bine. Cred ca acest principiu nu poate avea decat o "agenda ascunsa"....
Iar pentru contracararea acestei agende ascunse exista mai multe solutii. Prima este aceea, a instituirii unui sistem bazat pe competenta si calitate, in care cele mai bune proiecte- nu cele mai rapid depuse- sa fie finantate. Iar mecanismul este unul cat se poate de simplu si transparent: existenta unei sesiuni de depunere in care sa fie depuse toate proiectele; evaluare tuturor proiectelor; ierarhizarea si finantarea celor mai bune proiecte. Iar lista solutiilor poate continua....


Avertisment: Prin apăsarea butonului "Trimite" sunteți de acord ca textele introduse în câmpurile „nume ” și „comentariu” să fie făcute publice și implică acceptarea Termenilor și condițiilor de utilizare a site-ului EurActiv.ro
Autorul comentariului va fi singurul responsabil de conținutul acestuia și își va asuma eventualele daune, în cazul unor acțiuni legale împotriva celor publicate.

Advertising