Comisia Europeană a aprobat, în conformitate cu normele UE privind ajutoarele de stat, planul României de a acorda un împrumut temporar în valoare de aproximativ 36,7 milioane de euro (circa 176 de milioane de lei) companiei aeriene de stat TAROM.

Prin această măsură se va asigura faptul că serviciile de transport aerian vor continua să fie prestate în mod ordonat, în special pe numeroasele rute pe care TAROM este singurul furnizor, și că pasagerii nu vor fi afectați de perturbări ale traficului aerian, fără a se distorsiona în mod nejustificat concurența pe piața unică.

În februarie 2020, România a notificat Comisiei intenția sa de a acorda TAROM un împrumut pentru salvare în valoare de aproximativ 36,7 milioane de euro, deoarece societatea aeriană se confruntă cu un deficit acut de lichidități din cauza creșterii puternice în ultimii ani a costurilor sale de exploatare ca urmare a îmbătrânirii flotei sale. În absența ajutorului, TAROM nu va mai fi în măsură să își îndeplinească obligațiile de plată și să își mențină activitatea.

"În temeiul Orientărilor Comisiei privind ajutoarele de stat pentru salvarea și restructurarea întreprinderilor, statele membre pot să sprijine întreprinderile aflate în dificultate, cu condiția, înspecial, ca măsurile de sprijin public să fie limitate în timp și ca amploare și să contribuie la realizareaunui obiectiv de interes comun. Ajutorul pentru salvare poate fi acordat pentru o perioadă de maximum șase luni, timp în care compania să găsească soluții de ieșire din situația de urgență", precizează CE.

În cazul de față, Comisia a luat în considerare două elemente: 

  • Împrumutul va acoperi numai lichiditățile de care TAROM a dovedit că are nevoie pentru următoarele șase luni, iar România va efectua o monitorizare strictă a modului în care sunt utilizate fondurile
  • România s-a angajat să asigure faptul că, după șase luni, împrumutul va fi rambursat integral. În caz contrar TAROM va trebui să prezinte un plan de lichidare sau să efectueze o restructurare cuprinzătoare pentru a deveni viabilă pe termen lung. Comisia va trebui să evalueze și să aprobe această eventuală restructurare.
Comisia a constatat că măsura va contribui la asigurarea faptului că serviciile de transport aerian vor continua să fie prestate în mod ordonat, în interesul pasagerilor care călătoresc cu avionul, și la menținerea conectivității regionale pe numeroasele rute pe care TAROM este în prezent unicul furnizor. În același timp, condițiile stricte în care se acordă împrumutul și durata sa limitată, de șase luni, vor reduce la minimum denaturarea concurenței pe care sprijinul acordat de stat ar putea să o genereze. 

Prin urmare, Comisia a concluzionat că măsura este compatibilă cu normele UE privind ajutoarele de stat.

Comisia aprobă suma de 251 milioane de euro ca ajutor pentru salvarea CE Oltenia

Comisia Europeană a aprobat, în conformitate cu normele UE privind ajutoarele de stat, planurile României de a acorda un împrumut temporar de 251 milioane de euro producătorului român de energie electrică pe bază de lignit, Complexul Energetic Oltenia (CE Oltenia), aflat în proprietatea statului, care se confruntă în prezent cu dificultăți financiare. 

Comisia a considerat că împrumutul se limitează la acoperirea nevoilor de lichiditate bine identificate ale întreprinderii. În plus, România s-a angajat ca, după șase luni, să se asigure fie că împrumutul va fi rambursat integral, fie că CE Oltenia va efectua o restructurare cuprinzătoare pentru a restabili viabilitatea pe termen lung, în caz contrar fiind lichidată.

Comisia a constatat, de asemenea, că ajutorul contribuie la un obiectiv de interes comun. În acest sens, împrumutul va atenua riscul unui proces de insolvență care ar duce la pierderea potențială a 13.000 de locuri de muncă într-o regiune care se confruntă deja cu niveluri relativ ridicate ale șomajului.

Pe această bază, Comisia a concluzionat că împrumutul pentru salvare este limitat în timp și că efectele sale pozitive depășesc denaturările concurenței cauzate de intervenția publică, în conformitate cu Orientările. Această decizie privind ajutoarele de stat nu pune sub semnul întrebării necesitatea ca România să își îndeplinească obligațiile legale în ceea ce privește calitatea aerului și nu implică nici faptul că Comisia recomandă utilizarea lignitului drept combustibil, având în vedere impactul său negativ asupra calității aerului și asupra climei.