Comisia Europeană a lansat, joi, trei proceduri de infringement împotriva României, în ceea ce privește siguranța maritimă, libera circulație a mărfurilor și aplicarea noilor norme privind caracterul definitiv al decontării.

În urma crizei financiare, în 2012 au fost introduse norme privind compensarea la nivel central a instrumentelor derivate, în cadrul eforturilor depuse la scară mondială de a atenua riscurile sistemice la adresa stabilității financiare.

Totodată, UE și-a modificat normele financiare pentru a reduce și mai mult riscurile legate de insolvența participanților la tranzacții prevăzute în Directiva privind caracterul definitiv al decontării (Directiva 98/26/CE).

România și Spania nu au notificat Comisiei măsurile pe care le iau pentru a aplica respectiva modificare specifică, deși aceste norme ar fi trebuit să fie puse în aplicare de către toate statele membre până la 17 august 2014.

"Având în vedere că nu au respectat termenul-limită inițial, României și Spaniei li s-au trimis scrisori de punere în întârziere în septembrie 2016. Din acest motiv, Comisia emite acum avize motivate către România și Spania, solicitându-le să își alinieze legislația la dreptul Uniunii", anunță CE, avertizând că, dacă acestea nu iau măsuri în termen de două luni, Curtea de Justiție a UE poate fi sesizată cu privire la acest caz.

Un alt infringement vizează eliminarea restricțiilor cu privire la instalarea de stații de alimentare cu GPL.

Comisia a decis, vineri, să trimită României un aviz motivat prin care îi solicită să ia măsuri care să permită instalarea de stații de alimentare cu GPL pentru autovehicule și pentru butelii de uz casnic.

În prezent, legislația românească impune cerințe pentru instalarea de noi stații de alimentare cu GPL, inclusiv a celor fabricate și comercializate în mod legal în alt stat membru.

De asemenea, România nu a adoptat reglementările tehnice și normele privind certificatele de protecție contra incendiilor necesare în vederea instalării unor noi stații de alimentare cu GPL.

Comisia transmite respectivul aviz motivat deoarece această situație interzice de facto crearea și vânzarea transfrontalieră de stații de alimentare cu GPL, ceea ce contravine dispozițiilor tratatului referitoare la libera circulație a mărfurilor (articolele 34-36).

România are la dispoziție două luni pentru a notifica Comisiei măsurile adoptate în vederea remedierii situației. În caz contrar, Comisia poate decide să trimită România în fața Curții de Justiție a UE.

Cel de-al treilea infringement este în domeniul siguranței maritime. Comisia a solicitat Irlandei, Italiei și României să transpună integral normele UE privind echipamentele maritime (Directiva 2014/90/UE).

Scopul principal al directivei este îmbunătățirea siguranței maritime și prevenirea poluării marine prin aplicarea uniformă a instrumentelor internaționale relevante. Acesta se referă la echipamentele maritime montate la bordul navelor UE și asigură libera circulație a acestor echipamente pe teritoriul UE.

Directiva trebuia să fie pusă în aplicare până la 18 septembrie 2016, cel târziu. Irlanda, Italia și România încă nu au comunicat Comisiei măsurile de transpunere a directivei în dreptul național.

Drept urmare, Comisia a decis să trimită avize motivate Irlandei, Italiei și României. Aceste țări au la dispoziție două luni pentru a notifica Comisiei măsurile luate pentru a alinia legislația națională la dreptul UE; în caz contrar, Comisia Europeană poate decide să sesizeze Curtea de Justiție a UE cu privire la acest caz.