Lotul 4 Lugoj – Deva de pe A1, cu o lungime de 22 km, între Șoimuș și Ilia, în județul Hunedoara, a fost recepționat, dar nu poate fi deschis circulației, din cauză că nu poate fi descărcat traficul, informează CNAIR.

"Cei 22 de kilometri recepționați astăzi (luni - n.r.) pe Autostrada 1 (A1), între localitățile Șoimuș și Ilia din județul Hunedoara (Lotul 4 Lugoj- Deva), nu au putut fi deschiși circulației din cauză că nu poate fi descărcat traficul rutier de pe acest sector. Lotul 4 al autostrăzii Lugoj-Deva este parte integrantă a coridorului 4 Pan european (Rin- Dunăre), iar pe traseul acestuia se află Dealul Soimuș unde a fost pusă în operă una dintre cele mai spectaculoase lucrări de infrastructură din România”, potrivit unui comunicat al CNAIR.

Bretelele rutiere, care ar fi permis descărcarea traficului auto de pe lotul 4, se află pe lotul 3 al autostrăzii Lugoj-Deva, pe care nu a putut fi începută recepția din cauză că nu au fost îndeplinite condițiile tehnice necesare.

Recomandarea ca recepția să nu fie demarată pe lotul 3 a venit chiar din partea consultantului care a monitorizat șantierul.

În această situație, Antreprenorul spaniol (Asocierea S.C. Teloxim Con S.R.L. -COMSA S.A. - Aldesa Construcciones S.A.- Arcadis Eurometudes S.A.) a refuzat propunerea CNAIR de a recepționa ca obiect separat un sector care asigură accesul la bretelele rutiere de la Nodul Ilia, ceea ce ar fi permis deschiderea circulației între Nodurile Șoimuș și Ilia, relatează Mediafax.

CNAIR susține că nu este pentru prima oară când Antreprenorul de pe lotul 3 al Autostrăzii Lugoj- Deva creează probleme din cauza calității slabe a lucrărilor.

Asocierea S.C. Teloxim Con S.R.L. - COMSA S.A. - Aldesa Construcciones S.A.- Arcadis Eurometudes S.A a fost la un pas de rezilierea contractului în anul 2017 tocmai din cauza faptului că a folosit materiale de slabă calitate și nu a respectat metodologiile de lucru, situație care a dus printre altele la prăbușirea, încă din faza de șantier a unui segment de drum, pe o lungime de 70 m și o lățime de 11 m.

Ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, promitea pe 25 iulie că loturile 3 și 4 ale autostrăzii Lugoj - Deva vor fi deschide peste două săptămâni.

Cuc a spus marți că constructorul de pe lotul 3 al autostrăzii Lugoj-Deva va primi un termen rezonabil pentru remedierea problemelor identificate acolo, dar, în caz contrar, cu siguranță se va intra într-o procedură de reziliere a contractului.

Răzvan Cuc a precizat că în cursul acestei săptămâni a fost emisă o factură cu penalități în valoare de 73 de milioane de lei pe numele constructorului de pe lotul 3 și a avertizat că vor fi și alte penalități dacă nu se vor remedia deficiențele constatate. De altfel, a susținut ministrul, aceste penalități trebuiau aplicate încă de anul trecut, însă fostul management al CNAIR nu le-a trimis constructorului.

„Vom circula pe lotul 4 deîndată ce vom prelua și lotul 3 și le vom deschide pe amândouă să le dăm traficului. În cursul zilei de ieri, firma spaniolă nu a vrut să facă recepția la acea porțiune care, practic, permite descărcarea din lotul 4. Este viziunea lor care e diferită de viziunea noastră. Astăzi, după ce o să am o discuție și cu constructorul de pe lotul 3, o să vedem dacă își menține poziția. CNAIR mai are facturi de plătit către lotul 3”, a mai spus Răzvan Cuc.

Conform datelor de pe site-ul CNAIR, lucrările la loturile 3 și 4 ale autostrăzii Lugoj-Deva au început în noiembrie 2013.

Lotul 3 are o lungime de 21,14 kilometri, iar lucrările au fost contractate la o valoare de 579,92 milioane lei, fără TVA. Din această sumă, 492,93 milioane lei, adică 85%, reprezintă Fonduri de Coeziune, iar diferența de 86,98 milioane lei a fost asigurată din fonduri ale Guvernului României. 

Lotul 4 are o lungime de 22,1 kilometri, iar valoarea contractului este ridică la 419,39 milioane lei, fără TVA. Contractul a fost finanțat cu 356,48 milioane lei din Fonduri de Coeziune, adică 85% din suma totală. Diferența de 62,9 milioane lei, adică 15%, a fost asigurată din fonduri ale Guvernului României.