CE a constatat că operatorul de transport feroviar de marfă CFR Marfă a primit un ajutor de stat incompatibil în valoare de cel puțin 570 de milioane de euro, prin anularea datoriilor și prin neîncasarea unor datorii de la societate.

UPDATE

Premierul Ludovic Orban a declarat că CFR Marfă va trebui să facă vânzări de active pentru a înapoia la buget cei 570 milioane de euro considerați de Comisia Europeană ajutor de stat ilegal.

***

CFR Marfă, societate deținută integral de stat, se confruntă de mai mulți ani cu dificultăți economice. Aceasta are un nivel ridicat de îndatorare, în special față de administratorul infrastructurii feroviare din România, CFR Infrastructură, care este, de asemenea, deținut în totalitate de stat, și a avut datorii mari față de agențiile naționale de asigurări sociale și de administrare fiscală timp de mulți ani.

Spre deosebire de transportul feroviar de călători, piața transportului feroviar de marfă din România este extrem de competitivă, întrucât există numeroși operatori privați, unii dintre aceștia dobândind o cotă de piață considerabilă ca urmare a liberalizării pieței în anul 2007.

În martie 2017, Asociația Transportatorilor Feroviari Privați din România a adresat Comisiei o plângere oficială, în care a susținut că CFR Marfă ar fi beneficiat de ajutoare de stat cu încălcarea normelor UE în materie.

La 18 decembrie 2017, Comisia a inițiat o investigație aprofundată pentru a stabili dacă mai multe măsuri luate de România în sprijinul societății CFR Marfă respectau normele UE privind ajutoarele de stat, în special conversia creanțelor în acțiuni în valoare de aproximativ 363 de milioane de euro în 2013 și necolectarea, cel puțin din 2010, a datoriilor la bugetul de asigurări sociale și a taxelor restante datorate de CFR Marfă, precum și a datoriilor societății față de CFR Infrastructură.

Comisia Europeană a constatat că acțiunile statului din iunie 2013 au fost conforme cu piața, dar, în ceea ce privește restul de măsuri identificate, CE a constatat că statul a acționat mai degrabă în calitate de autoritate publică decât ca acționar al societății.

"Chiar dacă statul ar fi acționat în calitatea sa de acționar și, prin urmare, criteriul operatorului privat în economia de piață ar fi fost aplicabil, niciun operator privat nu ar fi anulat datoria sa sau s-ar fi abținut să obțină în mod activ rambursarea datoriilor acumulate de-a lungul anilor fără o compensație financiară suficientă", precizează Comisia, stabilind că sprijinul din bani publici acordat de România a conferit societății CFR Marfă "un avantaj economic neloial" față de concurenții săi. Prin urmare, aceste măsuri constituie ajutor de stat în sensul normelor UE.

Conștientă de "sectorul sensibil" în care operează CFR Marfă, Comisia a decis ca finanțarea publică acordată de România societății CFR Marfă, care se ridică în total la cel puțin 570 de milioane de euro plus dobânzi, să fie recuperată în șase luni, în locul perioadei obișnuite de patru luni.