Dezbatere publică asupra proiectului privind domiciliul declarat în buletin. Ce a decis MAI
MAI a organizat o dezbatere publică pe marginea proiectului de lege ce prevede, printre altele, verificarea dacă cel care solicită eliberarea unui document de identitate locuiește în mod statornic în imobilul unde solicită stabilirea domiciliului.
Directorul Direcției de Evidență a Persoanelor și Administrarea Bazelor de Date (DEPABD), Cătălin Giulescu, a precizat că va fi revizuit un articol din proiect care prevedea posibilitatea anulării actului de identitate în anumite situații, după ce mai mulți reprezentanți ai societății civile care au participat la dezbatere au semnalat nereguli în legătură cu acest text, potrivit Agerpres.
"Este cazul să revenim asupra unei mențiuni din proiect, în ceea ce privește anularea actului de identitate, nu aceasta a fost intenția - vorbim de anularea mențiunii de domiciliu. Această mențiune de domiciliu urmează să fie înscrisă doar în registrul național de evidență e persoanelor. Având în vedere ultimele elemente relevate, trebuie să spunem că proiectul cuprinde doar principii, nu și procedura de urmat - în niciun caz această mențiune de anulare a domiciliului nu va fi luată doar pe baza unei constatări a unui polițist", a declarat Cătălin Giulescu.
El a explicat că procedura ca presupune o notificare a cetățeanului, o solicitare de a lua legătura cu autoritatea publică, o notificare cu privire la procedura la care urmează să fie inițiată.
"Această procedură este vizată să dureze cel puțin 60 de zile, astfel încât cetățeanul care este plecat pentru o perioadă scurtă în străinătate să aibă timp să ia la cunoștință faptul că este posibil să fie inițiată o procedură de anulare a domiciliului în ceea ce-l privește", a mai precizat Giulescu, care a adăugat că nimeni nu își propune o evaluare a tuturor mențiunilor de adrese din România.
Participanții la dezbatere au reclamat că explicațiile directorului DEPABD sunt în contradicție chiar cu propunerile din proiectul de act normativ, respectiv cu art. 35.1 din proiect.Acesta prevede că "în situația în care mențiunea privind stabilirea domiciliului își încetează valabilitatea, lucrătorii serviciilor publice comunitare de evidență a persoanelor anulează actul de identitate și efectuează mențiunea corespunzătoare în RNEP cu privire la încetarea termenului de valabilitate a actului de identitate, iar în situația în care mențiunea privind stabilirea reședinței își încetează valabilitatea, se efectuează doar mențiunea corespunzătoare în RNEP".
Potrivit prezentării făcute de Cătălin Giulescu, proiectul de ordonanță își propune două mari elemente de intervenție - pe de o parte eliminarea diferențelor de reglementare între legislația internă și dispozițiile regulamentului Uniunii Europene 1157/2019, în special în partea de termene de valabilitate a actelor de identitate eliberate cetățenilor români și în al doilea rând o serie de simplificări a procedurilor existente, în special în ceea ce privește documentele pe care trebuie să le prezinte cetățeanul în situația în care merge la Serviciul Public Comunitar pentru preschimbarea documentului de identitate, în contextul în care o mare parte a documentelor prevăzute de lege urmează să fie preluate din sisteme informatice.
"În a doua parte a acestui an va deveni operațional sistemul informatic integrat de emitere a actelor de stare civilă și avem în vedere simplificarea procedurilor, astfel încât cetățeanul să nu mai fie obligat să prezinte certificatele de stare civilă, acestea urmând a fi generate de noul sistem informatic. Pe de altă parte, avem în vedere o interconectare cu registrul de carte funciară, astfel încât dovada adresei de domiciliu sau de reședință să fie preluată în sistem electronic, plus o serie de simplificări", a spus Cătălin Giulescu.
El a menționat că aceste simplificări vizează punerea în circulație în a doua parte a acestui an a cărții de identitate electronice la nivel național.
"Nimeni nu-și propune o evaluare a tuturor mențiunilor din România. Totuși, în România există aproximativ 100 de adrese la nivel național unde figurează mai mult de 1.000 de cetățeni. La acele adrese, unde sunt niște imobile la 50-70 metri pătrați, figurează mai mult de 1.000 de persoane ca având domiciliul", a mai declarat Giulescu.
El a precizat că va fi vorba de radierea privind mențiunea domiciliului, nu anularea cărții de identitate, care este o altă procedură față de care este abilitată doar instanța de judecată.
"Pe de altă parte, proiectul presupune o anumită intervenție solicitată prin multiple petiții de către cetățeni, de regulă în momentul în care se realizează transferul de proprietate între foști proprietari și actuali proprietari. Foștii proprietari rămân să aibă domiciliul la adresă, urmând să preia pentru aceștia și taxele pe care autorități locale le calculează numărul de persoane care figurează cu domiciliul la acea adresă", a afirmat directorul DEPABD.
Giulescu a adăugat că mențiunea de domiciliu este o noțiune mai complexă, care printre altele presupune un anumit nivel de contact între autoritatea publică și cetățean.
"Intervenția legislativă își propune să corecteze anumite situații, nimic mai mult, nu se va realiza niciun fel de evaluare a modului în care persoanele locuiesc sau nu locuiesc la adresă, deoarece domiciliul nu este singurul element analizat în ceea ce privește stabilirea corectitudinii domiciliului. Adică domiciliul nu trebuie să reprezinte în mod obligatoriu locul unde o persoană locuiește", a conchis Cătălin Giulescu.Ministerul Afacerilor Interne a organizat, marți, o dezbatere publică pe tema proiectului Ordonanței pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 97/2005 privind evidența, domiciliul, reședința și actele de identitate ale cetățenilor români, republicată, cu modificările și completările ulterioare.
de Ciubotaru Gheorghe 25 Ian 2022 15:48
de Daniel 11 Ian 2023 16:48
https://www.mai.gov.ro/informatii-publice/transparenta-decizionala/
Titlu spune că actul normativ se aplică cetățenilor români. Tuturor cetățenilor români, sau doar a unora?
Însă există un articol de lege imbecil, care mutilează drepturile anumitor cetățeni români:
Legea 248/2006 stabilește la art. 34 alin. 6 că: ”Cetățeanul român care și-a stabilit domiciliul în străinătate are obligația ca, la înmânarea pașaportului simplu electronic ori a unui pașaport simplu temporar cu menționarea țării de domiciliu, să predea actul de identitate care atestă existența domiciliului în România, emis de autoritățile române”.
În proiectul de ordonață supus dezbaterii publice, nu se vorbește deloc de cetățenii români cu domiciliul în străinătate (CRDS). Ăștia n-au dreptul de a deține o carte de identitate?
Libera circulație a cetățenilor europeni în spațiul UE doar cu simpla Carte de identitate, este un drept comunitar recunoscut tuturor cetățenilor europeni prin Directiva 38/2004 și transpus în legislația română prin art. 6^1 alin. 1 din Legea 248/2005, însă cetățenilor români cu domiciliul în străinătate (CRDS) le este imposibil de realizat acest lucru, atâta timp cât ei sunt obligați să predea cartea de identitate națională, atunci când își declară domiciliul în străinătate.
Regulamentul (UE) 2019/1157 al Parlamentului European și al Consiliului din 20 iunie 2019 este fraudat de guvernul și misiunile diplomatice ale României printr-un artificiu care sfidează logica, tratatele de evitare a dublei impuneri la care România este parte și dreptul internațional. Legea română oferă definiții diferite pentru cuvintele ”Domiciliu” și ”Rezidență” care de fapt sunt sinonime. În spatele acestui artificiu România definește că Domiciliul este locul unde persoana declară că are locuința principală, iar Rezidența este acolo unde declară că are o locuință secundară. În acest mod România acceptă și ia în considerare că domiciliul unei persoane este în România, doar pentru că așa a declarat persoana, deși nu locuiește acolo mai mult de 15 zile pe an. În multe cazuri există persoane care n-au fost în România de zeci de ani dar au domiciliul în România și se acceptă că rezidența este în străinătate unde cetățeanul român locuiește în mod permanent.
Dreptul internațional cu privire la domiciliu, inclusiv deciziile CEDO sau CJUE confirmă definiția corectă că domiciliul este acolo unde petreci cel puțin 183 zile/an, pentru că de acest număr depinde și stabilirea rezidenței fiscale. Nu poți spune că ești rezident fiscal în Italia, Spania, Germania, sau oriunde în lume, dar domiciliezi în România. Există copii români rezidenți în străinătate care nici măcar nu vorbesc limba română, nu știu unde este România pe hartă, dar sunt deținători de cărți de identitate cu domiciliul în România, eliberate de autoritățile române. Este aberant.
Unii susțin că dacă ai o proprietate..., dacă declari că locuiești acolo, înseamnă că acolo locuiești. E corect? Păi dacă am 10 proprietăți, pot avea domiciliul în 10 locuri? Dar dacă nu locuiesc în nici o proprietate? Dacă nu am nici o proprietate, înseamnă că nu am domiciliu?
Codul Civil este mai permisiv:
Articolul 87
Domiciliul persoanei fizice, în vederea exercitării drepturilor și libertăților sale civile, este acolo unde aceasta declară că își are locuința principală.
De ce trebuiesc un milion de formalități, acte doveditoare și proprietari care să declare la poliție că m-au luat în spațiul proprietății lor, dacă eu doresc ca domiciliul legal să fie la adresa A, sau B, sau C, unde primesc corespondența?
V-ați gândit la domiciliul electronic? Așa cum multe state permit inmatricularea companiilor cu domiciliul (sediul) la o căsuță poștală sau adresă de email.
Eu sunt nomad, călătoresc și locuiesc într-o rulotă pe termen lung. Unde este domiciliul meu legal? De ce n-aș putea avea domiciliul legal la o adresă de email, unde să primesc toate notificările, somațiile, citațiile, hotărârile judecătorești, facturile, șamd? Astăzi fiecare cetățean care deține un telefon mobil (inclusiv minorii fără drept de CI) au o adresă de email.
CRDS (unii în Schengen) rămân tot cetățeni cu pașaport?
Continuăm să tolerăm declarațiile în fals pentru a putea deține o CI? Până când?
Revenind la titlu, CRDS sunt și ei cetățeni români sau nu? Egalitate în drepturi sau discriminare?
Când sunt buni CRDS, doar când aduc la PIB miliarde de euro?
https://stirileprotv.ro/stiri/financiar/banii-trimisi-in-tara-de-romanii-din-strainatate-au-fost-tot-mai-multi-in-2022-tara-din-care-vin-cele-mai-mari-sume.html