Companiile de tehnologie au eliminat circa două treimi din conținutul semnalat ca instigator la ură, dar feedbackul oferit utilizatorilor rămâne nesatisfăcător, arată un raport realizat la nivel european.

Comisia Europeană a publicat online rezultatele celei de-a șasea evaluări a Codului de conduită privind combaterea discursurilor instigator la ură. Rezultatele arată o imagine mixtă, întrucât companiile IT au analizat 81% din notificări în mai puțin de 24 de ore și au eliminat în medie 62,5% din conținutul semnalat. Aceste valori sunt mai reduse decât media din 2019 și 2020.

În timp ce unele companii și-au îmbunătățit rata de răspuns, rezultatele pentru altele s-au înrăutățit în mod clar, apreciază Comisia Europeană.

Ca și în rundele anterioare de monitorizare, o problemă rămâne feedbackul insuficient la notificările utilizatorilor. Pe de altă parte, o noutate în evaluarea din acest an o reprezintă informațiile furnizate de companiile IT despre măsurile pe care le-au luat pentru a contracara discursurile care instigă la ură, inclusiv acțiuni de detectare automată a unui astfel de conținut.

Ratele de eliminare au variat în funcție de severitatea conținutului. 69% din conținutul care îndemna la uciderea sau alte acte de violență împotriva anumitor grupuri a fost eliminat, în timp ce 55% din conținutul care utilizează cuvinte defăimătoare sau imagini care vizează anumite grupuri a fost eliminat. În ​​2020, ponderile respective au fost de 83,5% și 57,8%.

România este singurul stat din UE în care rata de eliminare a fost 100% în raportarea din 2021.

Dintre rețelele analizate, doar Jeuxvideo.com a eliminat tot conținutul semnalat a fi instigator la ură.

Facebook a eliminat 70,2% din conținutul semnalat, YouTube - 58,8%, Instagram - 66,2%, iar Twitter - 49,8%. Twitter și Instagram au eliminat o pondere mai mare decât în anul anterior, în timp ce Facebook și YouTube au avut rate de eliminare mai mari în 2020. La prima apariție în raport, TikTok a înregistrat o rată de eliminare de 80,1% a conținutului considerat instigator la ură.

Companiile de tehnologie au oferit feedback la 60,3% din notificările primite, ceea ce este mai puțin decât în ​​timpul precedentului exercițiu de monitorizare (67,1%).

Orientarea sexuală este cel mai frecvent motiv al discursului instigator la ură (18,2% din raportări), urmat de xenofobie (18%) și antițigănism (12,5%) .

„Discursul instigator de ură din mediu online poate provoca un rău real în viața reală. Violența începe adesea cu cuvinte. Codul nostru unic are rezultate bune, dar platformele nu pot lăsa garda jos și trebuie să remedieze lacunele”, a declarat Věra Jourová, vicepreședinte pentru valori și transparență.