Ministrul de Externe, Teodor Meleșcanu, a făcut joi o vizită de lucru la Cernăuți, Ucraina, prilej cu care a avut o întrevedere cu omologul ucrainean, Pavlo Klimkin. În centrul atenției s-a aflat situația învățământului în limbile minorităților.

În cadrul unei declarații comune de presă comună, șeful diplomației de la București a abordat chestiunea problemelor minorității române din Ucraina, cu accent pe tema Legii ucrainene a educației.

Teodor Meleșcanu a subliniat ”preocuparea constantă pentru protejarea și promovarea drepturilor persoanelor aparținând minorității române din Ucraina, inclusiv prin menținerea subiectului Legii ucrainene a educației pe agenda discuțiilor bilaterale, și acțiunile diplomatice întreprinse în acest sens”, transmite Ministerul român de Externe.

Ministrul Meleșcanu i-a transmis omologului ucrainean că partea română se așteaptă la identificarea de soluții durabile, care sa răspundă interesului legitim al minorității române din Ucraina ”de a beneficia de exercițiul dreptului la educație în limba maternă la toate nivelurile de educație”. De asemenea, el a evocat disponibilitatea părții române de a oferi expertiză în ceea ce privește asigurarea învățământului în limba maternă pentru persoanele aparținând minorităților naționale.

 

”România își menține evaluarea că articolul 7 al Legii educației, în formularea prezentă, are un impact negativ asupra dreptului la educație în limba maternă pentru persoanele aparținând minorității române și, în general, a celor a căror limbă maternă este limba română. Am discutat cu domnul ministru Klimkin pe marginea Opiniei Comisiei de la Veneția și am reamintit că, în discuțiile bilaterale de până acum, inclusiv cele la nivel înalt, partea ucraineană a promis că va prelua în legislația internă recomandările Comisiei de la Veneția. România este pregătită să împărtășească din experiența pe care o are în ceea ce privește învățământul în limba maternă, în paralel cu asigurarea cunoașterii limbii române. România este un exemplu în acest sens”,

a precizat ministrul român.

Teodor Meleșcanu a subliniat că autoritățile de la București au deplină înțelegere pentru îngrijorarea manifestată de reprezentanții minorității române din Ucraina, cu privire la adoptarea Legii ucrainene a educației, precizând că pentru a identifica o soluție viabilă este necesar un dialog susținut și asocierea constantă a reprezentanților minorităților naționale la deciziile autorităților ucrainene care îi privesc în mod direct.

Protocol de colaborare

În cadrul discuțiilor extinse la care au participat și ministrul Educației, Liviu Pop, și omologul său ucrainean, Lilia Grinevici, cele două părți au convenit începerea negocierilor pe marginea Protocolului de colaborare între Ministerul Educației din România și Ministerul Învățământului și Științei din Ucraina pentru perioada 2017 – 2020.

Potrivit MAE, documentul va include prevederi privind garantarea reciprocă a drepturilor lingvistice ale minorităților naționale înrudite de pe teritoriul fiecărui stat.

În contextul discuțiilor bilaterale au fost discutate și alte teme de interes, inclusiv din perspectiva apropierii Ucrainei de structurile europene și sprijinul României în acest sens, precum și evoluțiile de securitate din regiune.