Parlamentul European a aprobat marți noile reguli europene care asigură utilizarea în siguranţă a dronelor şi actualizează regulile de siguranţă în aviaţie. Raportorul dosarului a fost eurodeputatul român Marian-Jean Marinescu (PPE).

Eurodeputaţii au aprobat în plenul de la Strasbourg o propunere agreată în noiembrie 2017 între Consiliul Uniunii Europene şi negociatorii Parlamentului European privind aplicarea unor principii comune la nivelul UE pentru asigurarea unui nivel comun de siguranţă în utilizarea dronelor şi pentru crearea unui cadru predictibil în care operatorii şi producătorii de drone să-şi poată dezvolta serviciile şi produsele, potrivit unui comunicat al PE.

Textul a fost aprobat cu 558 voturi ”pentru”, 71 ”împotrivă” și 48 de abțineri.

Regulile trebuie să fie aprobate de miniștrii UE.

În prezent majoritatea dronelor sunt concepute şi utilizate conform unor reguli care diferă de la un stat la altul, ceea ce poate afecta dezvoltarea pieţei. Conform noilor reguli, dronele trebuie să fie proiectate într-un mod care să permită operarea lor fără a reprezenta un pericol pentru oameni. Ţinând cont de riscuri precum cele legate de greutatea aparatului sau de zona de operare, dronele vor avea nevoie de caracteristici suplimentare precum posibilitatea de aterizare automată în cazul în care operatorul pierde contactul cu drona sau sisteme de evitare a coliziunilor. 


Operatorii de drone trebuie să cunoască toate regulile care li se aplică şi să poată să utilizeze o dronă în condiţii de siguranţă, fără a reprezenta un pericol pentru oameni şi pentru utilizatorii spaţiului aerian. Aceasta înseamnă că unii operatori de drone vor trebui să fie instruiţi înainte de a utiliza o dronă. Pentru a putea identifica operatorii de drone în cazul unui incident, aceştia vor trebui să fie incluşi în registre naţionale, iar dronele lor vor trebui marcate pentru identificare. Această regulă nu se aplică operatorilor celor mai mici drone.

Comisia Europeană va fi responsabilă să dezvolte reguli mai detaliate la nivel european, precum stabilirea altitudinii maxime şi a limitelor de distanţă pentru zborul dronelor şi ce categorii de drone şi operare a dronelor vor avea nevoie de certificare în funcţie de riscurile pe care le ridică. 

Până acum, dronele cântărind mai puțin de 150 kg au fost reglementate la nivel național, ceea ce însemna condiții de siguranță și de construcție diferite pentru producători și operatori.

Tehnologia privind utilizarea dronelor în sectorul aviației civile ar putea ajunge la 10% din piața aviatică la nivelul UE în următorii 10 ani (circa 15 miliarde euro/an). Conform datelor Comisiei Europene, industria dronelor poate crea în jur de 150.000 de locuri de muncă în UE până în anul 2050.