Secretarul de stat în MAI Raed Arafat a declarat miercuri că a prezentat premierului Viorica Dăncilă raportul cu privire la sistemul 112, elaborat de comisia interministerială, document care cuprinde 14 măsuri.

Sistemul 112 nu este perfect, dar nu se poate comunica populaţiei că sistemul 112 este neperformant deoarece ar fi incorect, iar zilnic se primesc mii de apeluri şi mare parte a lor, dacă nu chiar toate, sunt tratate corespunzător, a precizat Raed Arafat, adăugând că a fost analizată implementarea sistemului AML (Advanced Mobile Location), care urmează să fie implementat în maximum un an. El a mai precizat că, după implementarea acestui sistem, este nevoie şi de alte sisteme complementare.

Raportul înaintat premierului cuprinde 14 măsuri pe termen scurt - până în 12 luni, pe termen mediu - între 12 luni şi 36 de luni şi pe termen lung - până la 60 de luni.

În ceea ce privește măsurile pe termen scurt, a fost deja realizat un proiect de ordonanţă de urgenţă pentru modificarea şi completarea OUG 34/2008 privind organizarea şi funcţionarea sistemului naţional unic pentru apeluri de urgenţă şi a OUG 111/2011 privind comunicaţiile electronice, precum şi nota de fundamentare a fost realizată.

Într-o conferinţă de presă la Palatul Victoria, Arafat a spus că în cadrul ordonanţei sunt regăsite şi aspecte referitoare la cartele prepay: "A fost făcută o analiză pe primele şase luni ale acestui an de către STS, din cele 47,70% apeluri non-urgente efectuate în cursul celor şase luni, 52,86% au fost abuzive, iar 81% din cele abuzive au fost realizate de pe cartele prepay, unde nu s-a putut identifica apelantul sau proprietarul cartelei. În ordonanţă, referirea la cartelele prepay este doar în contextul apelării numărului 112, numai când se apelează 112 atunci furnizorul de telefonie mobilă divulgă numele şi datele proprietarului cartelei prepay, aşa este prevăzut în ordonanţa de urgenţă propusă în raport”, relatează Agerpres.

Alte măsuri propuse în raportul lui Arafat sunt: încheierea unui protocol de colaborare cu Google, testarea şi ulterior operaţionalizarea soluţiei finale de localizare de tip AML (timp maxim de implementare pe plan naţional - 8 luni), reconfigurarea infrastructurii de către operatorii de telefonie mobilă în colaborare cu STS, promovarea aplicaţiei apel 112 dezvoltată de către STS în februarie 2019, astfel încât ea să funcţioneze ca o măsură temporară până la implementarea AML, promovare care se va face de toate instituţiile pentru a fi descărcată de cât mai mulţi oameni.

În ceea ce privește măsurile pe termen mediu, ele includ continuarea implementării conceptului de dispecerate integrate şi formare continuă a dispecerilor, constituirea şi încadrarea a două centre de formare, Bucureşti şi Mureş, pentru formarea formatorilor şi a dispecerilor.

Raed Arafat a susținut că autoritățile vor să aibă dispeceri profesionişti, care ”pot să ducă orice apel cap-coadă fără să îl transfere, fără să trebuiască să solicite alte agenţii să intervină în apel, având în dispecerate experţi care pot să vină în sprijin la nevoie”.

O altă măsură este finalizarea implementării proiectului de modernizare a sistemului 112. ”S-a vorbit de licitaţia care este în curs, este responsabilitatea STS şi ce dorim este ca licitaţia să se finalizeze cât mai rapid şi există aceste premise şi să înceapă implementarea care va dura până în maxim 36 de luni", a afirmat Arafat.

Alte măsuri menţionate de acesta sunt îmbunătăţirea şi armonizarea procedurilor de cooperare şi gestionare a apelurilor pentru situaţii deosebite şi implementarea altor tehnologii complementare de localizare.

Printre măsurile pe termen lung, secretarul de stat a amintit: extinderea dispeceratelor integrate la nivel regional, pregătirea, formarea continuă a dispecerilor, derularea procesului de integrarea a tuturor agenţiilor specializate în dispeceratele unice, armonizarea continuă a legislaţiei incidentă sistemului 112 cu măsurile ce urmează să fie adoptate la nivelul Uniunii Europene.