Numărul de accidente rutiere a scăzut anul trecut în UE, la fel și rata mortalității pe șosele, dar România rămâne statul membru cu cele mai multe decese în trafic raportat la numărul de locuitori.

Potrivit estimărilor, 18.800 de persoane și-au pierdut viața în urma unui accident rutier în cursul anului trecut, potrivit cifrelor provizorii publicate marți de Comisia Europeană.

Este o scădere anuală fără precedent, de 17% față de 2019, ceea ce înseamnă că un număr de 4.000 de vieți au fost cruțate pe drumurile din UE în 2020 în comparație cu anul 2019, susține Executivul UE.

„Scăderea volumelor de trafic, ca urmare a pandemiei de COVID-19, a avut un impact clar, deși nu poate fi măsurat, asupra numărului de accidente rutiere mortale”, a menționat Comisia.

„Cu aproape 4.000 de decese mai puțin pe drumurile din UE în 2020, în comparație cu 2019, drumurile noastre rămân cele mai sigure din lume. Cu toate acestea, suntem în urma obiectivului nostru pentru ultimul deceniu și este necesară o acțiune comună pentru a împiedica o întoarcere la nivelurile anterioare pandemiei de COVID-19”, a punctat comisarl pentru transporturi, Adina Vălean.

Între 2010 și 2020, numărul deceselor cauzate de accidente rutiere a scăzut cu 36%, dar ritmul de scădere a fost mai mic decât obiectivul stabilit pentru deceniul respectiv, și anume reducerea cu 50% a numărului de decese. Numai Grecia (54%) a depășit obiectivul pentru deceniul anterior, fiind urmată de Croația (44%), Spania (44%), Portugalia (43%), Italia (42%) și Slovenia (42%). În total, nouă state membre au înregistrat scăderi cu 40% sau mai mult.

Totuși, cu 42 de accidente rutiere mortale la 1 milion de locuitori, UE rămâne continentul cu cele mai sigure drumuri din lume, în contextul în care media mondială este de peste 180.

Cele mai sigure drumuri rămân în Suedia (18 decese/1 milion), în timp ce România (85 /1 milion) a înregistrat cea mai ridicată rată a mortalității în 2020.

Potrivit cifrelor provizorii, 18 state membre au înregistrat o scădere record a numărului de accidente rutiere mortale în 2020. La nivelul UE, numărul deceselor a scăzut în medie cu 17% față de 2019, deși reducerea a fost departe de a fi uniformă, cele mai mari scăderi (de 20% sau mai mult) fiind observate în Belgia, Bulgaria, Danemarca, Spania, Franța, Croația, Italia, Ungaria, Malta și Slovenia. În schimb, cinci state membre (Estonia, Irlanda, Letonia, Luxemburg și Finlanda) au înregistrat o creștere a numărului de decese, deși numărul acestora tinde să fluctueze de la an la an în țările mici.

Reducerea volumelor de trafic, ca urmare a pandemiei de COVID-19, a avut un impact clar, deși nemăsurabil, asupra numărului de accidente rutiere mortale. Cu toate acestea, datele preliminare arată că în SUA, de exemplu, numărul accidentelor mortale a crescut vertiginos în 2020, în pofida reducerii volumelor de trafic, spune Comisia Europeană.

„Într-adevăr, statisticile înregistrate în unele țări ale UE indică, de asemenea, o creștere a comportamentelor mai riscante, în special excesul de viteză, în perioadele de restricții de deplasare a persoanelor”, se arată într-un comunicat al instituției.

În România, numărul deceselor cauzate de accidente rutiere a fost în 2020 de 85 la un milion de locuitori, o scădere cu 12% față de 2019. Față de 2010, numărul deceselor pe șosele raportate la populație a fost mai mic cu 31% un deceniu mai târziu.