România este pe primul loc în UE la rata deceselor cauzate de accidente rutiere, care e aproape dublă față de media Uniunii.

Un număr estimat de 22.800 de persoane și-au pierdut viața pe drumurile din UE în 2019, cu 2% mai puține decât în 2018.

Față de 2010, numărul deceselor provocate pe drumurile din UE au scăzut cu aproape 7.000 de persoane, sau 23%, dar comunitatea europeană este departe de obiectivul propus de a înjumătăți numărul deceselor din accidente rutiere până în 2020.

Totuși, cu o rată de 51 de decese în accidente rutiere la un milion de locuitori, UE este regiunea cu cele mai sigure drumuri din lume.

România este pe ultimul loc în UE la acest capitol, cu o rată a persoanelor decedate în accidente rutiere aproape dublă, de 96 la un milion de locuitori, potrivit datelor preliminare pentru 2019, publicate joi de Comisia Europeană.

„Niciun deces sau accident grav pe drumurile din Europa în 2050. Acesta este obiectivul nostru. Ne propunem cu 50% mai puține decese și cu 50% mai puține accidente grave până în 2030 și știm că această țintă poate fi atinsă. UE a înregistrat o scădere substanțială a deceselor rutiere în trecut, dar în ultimii ani cifrele au stagnat. În plus, discrepanțele în rândul statelor rămân mari”, a declarat comisarul pentru transporturi, Adina Vălean.

Cifrele publicate de Executivul comunitar arată că tendința generală este una descrescătoare. Opt state membre au înregistrat în 2019 cel mai mic număr de decese provocate vreodată de accidentele rutiere: Croația, Finlanda, Franța, Germania, Grecia, Letonia, Luxemburg și Suedia.

Cele mai sigure drumuri din UE sunt în Suedia (22 de decese la un milion de locuitori) și Irlanda (29 de decese la un milion de locuitori). În schimb, în România anul trecut s-au înregistrat 96 de decese la un milion de locuitori în accidente rutiere, cel mai ridicat procent din UE. Urmează Bulgaria și Polonia cu 89 respectiv 77 de decese la un milion de locuitori, scrie Agerpres.

România a înregistrat totuși progrese în ultimii 10 ani, în condițiile în care numărului de accidente rutiere mortale a scăzut de la 117 decese la un milion de locuitori în anul 2010 până la 96 de decese la un milion de locuitori, ceea ce înseamnă o reducere de 22%.

Alte state membre au înregistrat progrese și mai mari: Grecia, Spania, Portugalia, Irlanda, cele trei state baltice (Letonia, Lituania și Estonia) precum și Croația au înregistrat reduceri peste medie (cuprinse între 30% și 40%) ale deceselor în accidente rutiere.

Accidentele rutiere mortale și vătămările cauzate de accidente rutiere le afectează nu doar pe victime, ci și întreaga societate, costurile socio-economice estimate ridicându-se la 280 de miliarde de euro, sau aproximativ 2% din Produsul Intern Brut al UE.