În școli persistă „segregarea” copiilor de etnie romă, în ciuda obiectivului declarat al autorităților de a o elimina, susține organizația Salvați Copiii.

Atât documentele oficiale, cât și analizele efectuate de organizațiile neguvernamentale arată că fenomenul de segregare pe criterii etnice în școli persistă, deși dimensiunea reală nu este cunoscută, arată Raportul alternativ Salvați Copiii România.

În România, procentul copiilor de etnie romă, cu vârste cuprinse între 6 și 15 ani, care fac parte din clase în care toți colegii sunt de etnie romă, de 10% în anul 2011, s-a menținut, în mod îngrijorător și în 2016, în pofida demersurilor antisegregare ale autorităților, se menționează într-un comunicat al organizației.

„Experiența din programele noastre educaționale pe care le derulăm deja în 18 județe, în localități atât urbane, cât și rurale și în București dovedește că discriminarea și segregarea sunt des întâlnite. Inclusiv în București am întâlnit situații de copii evaluați școlar necorespunzător pe criteriul apartenenței la etnia romă, școli în care clasele sunt evident segregate, (...) școli în care învață majoritar copii de etnie romă, chiar dacă în comunitățile arondate sunt și mulți copii majoritari”, a declarat vineri președintele executiv al Salvați Copiii România, Gabriela Alexandrescu, la o conferință online.

„Raportul societății civile de monitorizare a implementării Strategiei naționale de integrare a romilor în România în 2019 arată că procesul de desegregare a fost realizat foarte superficial, iar segregarea copiilor romi în școală este încă raportată, în ciuda obiectivului declarat al autorităților de a o elimina”, a adăugat Alexandrescu.

În cadrul raportului, se face referire la monitorizarea fenomenului de segregare în 394 de unități școlare din regiunea de nord-est a țării. Una dintre constatări este că 20% din numărul total de școli manifestă cel puțin o formă de segregare. De asemenea, 50% din numărul total al comunităților implicate (112) în procesul de monitorizare au cel puțin o școală unde există o formă de segregare.

În opinia lui Marius Căldăraru, consilier la Departamentul Minorități din cadrul Ministerului Educației, pentru o bună identificare a situațiilor de segregare la nivel național ar trebui făcute echipe mixte alcătuite din reprezentanți ai ministerului și ai societății civile.

El a susținut că sistemul educațional românesc nu este pregătit să elimine toate formele de segregare. Căldăraru a afirmat că, în cazul segregării rezidențiale, unitatea respectivă trebuie desființată, iar copiii să învețe la altă instituție de învățământ din proximitate.

„Cu cât discutăm mai mult despre copilul rom, cu atât creștem discrepanța între copilul rom și ne-rom și cu atât creăm clase segregate”, a declarat Daniel Rădulescu, președinte al Agenției Naționale pentru Romi.