În cadrul studiului de monitorizare media desfășurat între 15 aprilie - 14 mai, mediaTRUST a examinat amploarea mediatizării în jurul subiectului ChatGPT - un avans remarcabil în domeniul Inteligenței Artificiale.

Încă de la lansare, ChatGPT, botul conversațional software care utilizează cele mai avansate tehnici de inteligență artificială, a captat atenția opiniei publice și a devenit subiectul unor dezbateri intense și controversate.

Studiul, care a monitorizat un total de 3.270 de materiale jurnalistice în mediul online și social media, pune în evidență impactul major pe care ChatGPT îl are în atenția publicului și în peisajul mediatic. 

Cu peste 2.210 de apariții exclusiv în mediul online, constatăm că ChatGPT a generat un interes semnificativ și a stârnit dezbateri în comunitatea online.

Un vârf de vizibilitate a fost înregistrat pe data de 4 mai, când au fost identificate peste 130 de materiale despre ChatGPT în presa online. Cele mai multe dintre ele s-au concentrat asupra unui subiect provocator: "ChatGPT are propriile patru scenarii apocaliptice. Cum ar putea sfârși omenirea?".

Această abordare dramatică a generat un număr semnificativ de articole și a captat atenția cititorilor. De asemenea, știrea referitoare la cercetarea realizată de experții Kaspersky asupra capacității ChatGPT de a detecta phishing-ul a stârnit interesul presei și al publicului. Studiul celor de la Kaspersky a scos în evidență vulnerabilitățile sistemului, cum ar fi ratele ridicate de rezultate fals pozitive (până la 64%), explicațiile imaginare și dovezi false furnizate de ChatGPT pentru a-și susține verdictele. Alte subiecte intens mediatizate în online au fost în contextul exploatării popularității ChatGPT de către hackeri, conform avertismentelor Meta (Facebook).

În ceea ce privește sursele de informare, site-urile care au acordat cea mai mare atenție subiectului ChatGPT în mediul online au fost alephnews.ro și ziarulprofit.ro, având un număr egal de materiale (26). Totodată, news.ro și wallstreet.ro au publicat câte 24 de articole jurnalistice pe acest subiect în perioada monitorizată.

Și în social media, ChatGPT a generat un val de interes și implicare activă în perioada monitorizată. Pe platforma Facebook, au fost identificate aproape 600 de materiale referitoare la ChatGPT, acoperind o gamă diversă de subiecte. Printre acestea se remarcă declarațiile lui Elon Musk despre prejudecățile liberale ale ChatGPT și intenția sa de a contracara polarizarea prin intermediul propriului sistem de inteligență artificială, TruthGPT.

De asemenea, în cadrul monitorizării, a fost identificat un număr considerabil de materiale jurnalistice care abordează utilizarea ChatGPT de către Poșta Română în redactarea fișelor de post. Alte materialele monitorizate au scos în evidență aspecte alarmante, cum ar fi impactul semnificativ al ChatGPT în industria inteligenței artificiale, unde trei sferturi dintre companii își concentrează investițiile.

S-au remarcat și știrile despre interesul Regatului Unit de a dezvolta o entitate de inteligență artificială similară, în concordanță cu tendințele globale în adoptarea acestei tehnologii.

Cu peste 10.060 de like-uri, 1.000 de share-uri și 1.186 de comentarii la articolele publicate în social media în perioada monitorizată, ChatGPT a captat atenția și a stârnit discuții aprinse în special pe Facebook, Twitter, Instagram, dar și în Podcasturi. Popularitatea și impactul său în rândul utilizatorilor de social media sunt indicii clare ale influenței pe care ChatGPT o are în sfera publică și a dezbaterilor virtuale.