Pe fondul evenimentelor socio-economice din ultimul an preocuparea românilor pentru sustenabilitate este în scădere, arată un studiu al Reveal Marketing Research publicat marți.

Rezultatele barometrului realizat de Reveal Marketing Research arată că în 2023, 36% dintre respondenți consideră sustenabilitatea o tema importantă pentru români, procentul diminuându-se cu 27% comparativ cu 2022.

Scăderea amplorii preocupării pentru sustenabilitate poate fi explicată prin prisma faptului că problemele economice sau sociale din ultimul an au acaparat atenția în detrimentul chestiunilor legate de sustenabilitate.

Chiar dacă în prezent nivelul de cunoaștere și conștientizare a importanței sustenabilității este unul ridicat, 85% dintre români declarând că este un subiect de interes la care se gândesc, aceștia manifestă mai degrabă o atitudine pasivă dacă ne referim la acțiuni care să susțină cauza.

48% dintre români declară că se implică ocazional în activități sustenabile, cel mai frecvent comportament fiind colectarea selectivă a deșeurilor, în timp ce doar 15% declară că se implică activ în diferite activități sustenabile, maturii fără partener diferențiindu-se ca fiind principalii susținători ai cauzei (20%).

În general, românii manifestă o disponibilitate redusă de a consuma sustenabil, mai mult de jumătate dintre români (57%) declarând că se gândesc din când în când la sustenabilitate, dar fără să fi luat în calcul până acum să consume sustenabil.

Pe de altă parte, pentru 28% dintre români comportamentul sustenabil reprezintă o preocupare constantă, aceștia încercând să consume cât mai sustenabil posibil, în special femeile (35% vs. 20% bărbați), seniorii pensionari (43%) și familiile moderne (37%).

Principalii factori care influențează deciziile de cumpărare sunt prețul accesibil (84%), atenția acordată ingredientelor naturale (81%), fabricarea într-un mod responsabil (74%), producerea fără afectarea mediului înconjurător (73%) și proximitatea (73%).

Ca tendință generală, toate caracteristicile au crescut în importanță cu cel puțin 5% în comparație cu anul precedent.

"Este de necontestat faptul că nivelul de conștientizare a nevoii de a proteja resursele planetei este în creștere. Consumatorii susțin sustenabilitatea, dar nu sunt suficient de implicați activ și în consecință, nu își schimbă comportamentul în viața de zi cu zi", spune Marius Luican, CEO al Reveal Marketing Research, care explică această discrepanță prin evenimentele socio-economice din ultima perioadă, precum instabilitatea economică sau preocupări legate de locul de muncă, "ce îi determină pe români să își concentreze atenția pe necesitățile imediate, în detrimentul preocupărilor pe termen lung, precum sustenabilitatea".