Un elev bătut și umilit de colegi s-a aruncat de la etajul 1 al unei școli din București, în timp ce colegii care-l umiliseră, îl încurajau să sară. Un inspector școlar a calificat întâmplarea drept ”o simplă joacă”.

Incidentul s-a petrecut la Școala George Bacovia din București, într-o pauză, cu profesorul de serviciu de față.

"Când el a vrut să se arunce, colegii îl încurajau să sară, în loc să îl tragă sau ceva. Ziceau că nu ai curaj. Sari, sari! L-au bătut colegii, îl jigneau, îl umileau", au spus unii dintre copiii care au asistat la scenă, relatează Observator.

Băiatul a fost dus cu ambulanța la Spitalul Marie Curie. El a scăpat cu leziuni minore și este îngrijit la Spitalul de Psihiatrie din București.

Inspectorul școlar Ionel Pușcaș a susținut că gestul elevului a fost ”o joacă obișnuită”: ”O joacă obișnuită... Ce să vă zic ... a avut o stare de nervi. Nu neapărat s-a certat cu un elev, a evocat că a băut o ... Cola. Pur și simplu a fugit și a sărit pe geam", a declarat Ionel Pușcaș, inspector general în cadrul Inspectoratului Școlar al Municipiului București.

Inspectorul a fost demis, a anunțat vineri ministrul educației, Sorin Cîmpeanu.

"Este un incident dramatic. Este un lucru care, așa cum am spus, se adăugă pierderilor educaționale. Sunt pierderi în plan emoțional, chiar și psihic. Este nevoie mai mult decât oricând de empatie, de înțelegere și de responsabilitate ... Un astfel de gest nu poate fi catalogat drept o joacă obișnuită”, a declarat ministrul la Digi 24. 

Aflat în vizită în Maramureș, premierul Florin Cîțu a fost întrebat, dar n-a prea știut ce să spună, așa că a amintit de programul lansat luni pentru susținerea copiilor afectați de pandemie.

Scopul Programului Național de Suport destinat copiilor în contextul pandemiei de COVID-19 - ”Din grijă pentru copii” este să ofere soluții ca răspuns la efectele pandemiei asupra copiilor în plan psiho-emoțional, dar și în raport cu riscurile de siguranță online și violența domestică, potrivit unui comunicat al Guvernului.

”Pandemia de COVID-19 a generat un impact pluridimensional asupra creșterii și dezvoltării copiilor. Studiile internaționale în domeniu, dar și analizele exploratorii realizate la nivel național indică o serie de efecte nocive asupra stării de bine a copiilor cu posibile repercusiuni pe termen scurt, mediu și lung”, se arată în comunicat.

Programul va fi structurat pe două arii de intervenție: inteligență emoțională-managementul emoțiilor și siguranța copiilor și este coordonat de consilierul de stat la Cancelaria prim-ministrului, Mădălina Turza.

Printre cele mai frecvente efecte ale pandemiei asupra copiilor, constatate și prin cel mai recent (mai 2021) studiu elaborat de Salvați Copiii România, se numără: anxietatea, anxietatea școlară, tulburări de comportament, depresia, tulburări de anxietate sau somn.

Premierul a precizat vineri că o să vorbească cu consilierii săi pentru a vedea dacă e nevoie să fie extins programul și la alte situații ce afectează copiii.

Avem o lege antibullying

Ca și în multe alte domenii, România are legislație pentru combaterea fenomenului de anti-bullying, dar reacția inspectorului Pușcaș, precum și alte atitudini similare, arată încă o dată cât de mult e respectată legislația. 

Legea a fost adoptată anul trecut și prevede ca fiecare școală să aibă un ”grup de acțiune anti-bullying”, care trebuie să aibă rolul de ”prevenire, identificare și soluționare” a acestui tip de comportament între elevi, prin acțiuni fizice, verbale, relaționale și/sau cibernetice.

Legea nr. 221/2019 mai prevede ca fiecare unitate de învățământ să introducă în Regulamentul de Ordine Interioară (ROI) obiectivul ”școală cu toleranță zero la violență”. 


Scurt metraj viral: "Fără apărare". Despre bullyingul la adresa elevilor și profesorilor în școli

Mai mult pe EurActiv »