World Vision România reiterează una dintre propunerile principale ale copiilor din Consiliul Consultativ al fundației care adresează problema subraportării: dezvoltarea unei platforme online unde copiii și părinții pot reclama un caz de abuz școlar.

Această platformă ar trebui să fie promovată și afișată în toate școlile din România, în mediul online și mass-media. După ce o reclamație este înregistrată în platformă, trebuie să existe un protocol de intervenție și soluționare a problemei semnalizate, din partea Ministerului Educației și Autorității Naționale pentru Protecția Drepturilor Copiilor, pentru a ajuta victima acelui abuz.

"Este important să existe canale sigure și confidențiale prin care elevii să poată raporta incidentele de violență, fie prin intermediul unui consilier școlar, fie printr-o linie de telefon sau o platformă online anonimă”, a transmis Ștefan, elev în Vaslui și parte din programele desfășurate de World Vision România.

Potrivit unui sondaj referitor la siguranța online derulat de World Vision România printre adolescenți în luna februarie a acestui an, dacă ar observa un caz de abuz, cei mai mulți dintre elevi (peste jumătate) ar vorbi cu profesorul-diriginte, o treime ar vorbi cu colegii apropiați sau cu directorul școlii și un sfert ar vorbi cu părinții. Un procent mai mic (puțin peste 20%) ar vorbi cu un consilier școlar. Mai mult de unu din zece elevi nu ar vorbi cu nimeni. Adolescenții își iau informațiile despre abuz preponderent din social media (74%), aproape jumătate de la profesori, mai puțin de o treime de la părinți, un pic peste 14% de la autorități, dar mai mult de unu din zece nu se informează.

Supravegherea video în școli, prin ochii elevilor: Îngrijorări legate de respectarea intimității

Elevii din Consiliul Consultativ al Fundației World Vision România consideră că supravegherea video în școli nu reprezintă o soluție în sine împotriva violenței școlare, având în vedere faptul că "multe dintre cazurile de violență în mediul educational nu se întâmplă pentru că nimeni nu se uită, ci din contră”. De altfel, una dintre principalele probleme identificate de  copii cu privire la abuz este aceea că raportarea nu este luată în serios ori crezută.

Cu toate acestea, copiii consideră că această măsură poate fi benefică în anumite situații, pentru a descuraja comportamentele violente și pentru a putea interveni rapid în caz de necesitate. Există însă îngrijorări legate de respectarea intimității elevilor și de potențiala utilizare abuzivă a înregistrărilor. În plus, de multe ori, din cauza infrastructurii precare a școlilor din mediul rural, sălile de clasă sunt folosite drept vestiare, lucru care trebuie remediat dacă vor fi instalate camere de supraveghere. 

Consiliul Consultativ al World Vision România: Sănătatea mintală, educarea, prevenția – puncte cheie care ar contribui cu adevărat la combaterea violenței școlare

Prevenirea violenței școlare pleacă de la intervenția timpurie prin identificarea elevilor care provin din medii familiale instabile, prin oferirea suportului integral al instituției de învățământ și al autorităților relevante. Abuzul în familie poate fi în unele cazuri identificat de cadrele didactice, ceea ce reprezintă un pas major în stoparea rădăcinilor violenței școlare.

Asigurarea unui mediu sigur, anti-violență, pornește de la preșcolari și continuă până la finalul învățământului preuniversitar - trebuie avut în vedere faptul că discuțiile cu adolescenți despre bullying și abuz sunt mult mai dificile față de cele cu alte categorii de vârstă.

După un abuz, un copil se poate simți neajutorat, neputincios, chiar vinovat. E important ca în viața acestuia să existe adulți de încredere și cel puțin unul dintre ei să se afle la școală, pentru intervenție imediată.