Care sunt elementele care atrag investițiile americane în România? Ce provocări găsesc aici corporațiile și ce perspective de dezvoltare există?

Anca Harasim este director executiv al AmCham România. Cu o experiență de peste 25 de ani în sprijinirea domeniului privat, ea ne-a vorbit despre realitățile cu care multinaționalele se confruntă în România, oportunitățile pe care acestea le întâlnesc aici, și impactul acestora în economia țării.

EURACTIV.ro: Cum ați caracteriza impactul investițiilor americane în mediul privat din România în ultimii 25 de ani? În viziunea dumneavoastră, care sunt principalele industrii care au beneficiat de pe urma expertizei și investițiilor americane?

A.H.: Investițiile americane au avut un impact pozitiv în economia României. În ultimii 25 de ani, țara noastră a beneficiat de investiții din ce în ce mai importante făcute de companii mari, din multe domenii, precum IT, industria auto, bunuri de consum și servicii financiare, care au atras cele mai mari investiții. În plus față de investițiile directe, companiile americane au contribuit la pregătirea și dezvoltarea unei generații de lideri și viitori antreprenori. Astăzi, îi putem regăsi pe unii dintre aceștia în poziții de top la nivel internațional.

EURACTIV.ro: Care este feedback-ul primit de companiile americane de la comunitățile locale în cadrul cărora operează? Care au fost principalele modele de sustenabilitate și responsabilitate socială pe care companiile din Statele Unite le-au importat și implementat în România?

A.H.: Comunități din diferite zone ale României datorează foarte mult din progresul lor social și economic prezenței companiilor mari. Companiile americane sunt recunoscute pentru politicile de sustenabilitate, programe de etică și investiții direcționate către CSR (responsabilitatea socială corporativă) și au un angajament ferm față de bunăstarea comunităților unde își desfășoară activitatea.

Cea mai recentă inițiativă derulată de AmCham în sensul evaluării impactului investițiilor în CSR în România, deși nu a fost limitată la companiile originare din Statele Unite, măsurând impactul colectiv al membrilor AmCham în acest domeniu, oferă totuși o imagine relevantă a modului în care aceste companii își asumă cu dedicare rolul de „cetățeni corporativi”.

Dincolo de impactul economic direct, proiectele filantropice finanțate de corporații și donatori individuali în ultimii 25 de ani au ajutat indivizi, familii și comunități aflate în nevoie, au oferit tinerilor talentați acces la educație, au contribuit la prezervarea naturii, au facilitat accesul la cultură pentru audiențe numeroase și au îmbunătățit accesul la servicii medicale pentru mulți români.

 Sursă foto: Facebook AmCham 

EURACTIV.ro: Giganții americani din tehnologie, comerț online și social media sunt constant în topul celor mai valoroase brand-uri și companii din lume. Multe dintre ele sunt prezente în România de ceva timp, în vreme ce altele deschid operațiuni în țara noastră acum. Care sunt argumentele în favoarea pieței din România care atrag investițiile americane? Care credeți că sunt principalele zone de dezvoltare în viitorul apropriat și care credeți că ar putea fi factorii descurajanți pentru investiții noi?

A.H.: Romania este în mod tradițional promovată în rândul investitorilor ca având o piață de consum mare, o poziție geostrategică favorabilă, cu resurse naturale abundente și forță de muncă calificată. Calitățile și talentul românilor (în special când vine vorba de creativitate) au fost determinante în atragerea companiilor IT și în transformarea României într-o destinație preferată pentru investitorii din acest domeniu.

Din păcate, tocmai acest avantaj a devenit una dintre cele mai importante provocări cu care companiile se confruntă astăzi în România. Pentru a remedia această situație, AmCham a recomandat recent realizarea unui plan coerent de investiții pe termen lung, sustenabil, fundamentat pe politici vizionare, pentru a pune în valoare potențialul României de creștere economică, fără a prejudicia echilibrul macro-economic.

Totodată, în numele comunității de investitori americani, internaționali și români, AmCham a solicitat în mod constant asigurarea predictibilității și transparenței în ceea ce privește cadrul legislativ și fiscal, măsuri de modernizare și dezvoltare a infrastructurii critice, politici economice avansate și calibrate pentru reducerea decalajelor dintre regiuni și sprijinirea capitalului domestic, toate acestea fiind elemente care în viziunea AmCham sunt premise care pot determina evoluția economiei României.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sursă foto: AmCham 

EURACTIV.ro: Sfera publică din România a fost deseori traversată de narative agresive despre influența negativă a investițiilor americane în România, precum și de caracterizări exagerate care descriu prezența companiilor americane ca pe o salvare generală. După 25 de ani de activitate în România, ce ne puteți spune despre deznodământul acestor scenarii? Care sunt cele mai importante provocări pe care investițiile americane le-au întâmpinat în România?

A.H.: După toți acești ani, România și factorii de decizie din România trebuie să înțeleagă că investițiile au la bază decizii de afaceri, care nu țin cont de performanța companiei în alte state, ci în primul rând de potențialul de creștere în țara gazdă și de performanța administrației în asigurarea unui mediu privat stabil, predictibil și transparent.

În ultimii 25 de ani, noi ca organizație am orientat prioritățile și recomandările de politici publice în direcția transformării și promovării României ca destinație atractivă pentru investiții. Acesta ar trebui să fie obiectivul principal al politicilor economice. Atunci când sunt adoptate politici și strategii coerente și transparente, cu siguranță acestea vor avea ecou în sălile de ședințe ale investitorilor aflați în căutarea unei destinații noi pentru capitalul lor.

Un alt punct important pe care l-am evidențiat este că afacerile de succes din România atrag mai multe companii noi și transmit un semnal mai puternic decât orice alt argument în contextul competiției globale pentru resurse.

În termeni de provocări, investitorii americani, ca și investitorii din alte țări, menționează infrastructura precară, lipsa stabilității în ceea ce privește cadrul fiscal și legislativ, prea multe schimbări ale regulilor în timpul jocului, lipsa de predictibilitate și absența priorităților strategice, pe termen lung, care să poată ghida planurile de investiții.

EURACTIV.ro: România este parte a unei regiuni mai largi care a fost afectată de campanii de propagandă și dezinformare îndreptate împotriva Occidentului și a democrației. Cum reacționează companiile din Statele Unite în fața acestei situații? Care sunt riscurile pe care le-ați identificat?

A.H.: Într-adevăr, corporațiile, multinaționalele sunt prezentate din ce în ce mai mult în contrast cu interesele României – lucru care din nefericire crează o tensiune dăunătoare pentru societatea românească.

La AmCham, în una dintre ocaziile în care aceste acuzații au fost lansate în spațiul public, nu am ezitat să transmitem că prin volumul investițiilor, dimensiunea operațiunilor și locurile de muncă pe care companiile le crează în România, acestea asigură o viață mai bună pentru sute de mii de români, contribuie la creșterea PIB, susțin cu generozitate cauze sociale, oferă acces la o expertiză largă acumulată pe piețele internaționale, contribuind la progresul general al economiei românești.