#BSTDe la o grădiniță de apartament la un proiect educațional de renume internațional
Cum poți construi o școală privată internațională în România? Povestea dezvoltării unei școli private după 1989 folosind un model occidental.
Simona Baciu este președintele Transylvania College. Povestea ei începe cu șansa de a participa, în 1992, la o serie de seminarii internaționale despre metode moderne de educație. Inspirată de această experiență și susținută de familie, ea alege să plece din sistemul de învățământ public și, în 1993, deschide o grădiniță privată în propriul apartament.
De la acest moment și până la școala anului în România în 2009 și acreditarea Cambridge în 2010, nucleul poveștii este pe cât de neobișnuit pentru țara noastră, pe atât de normal și simplu în esență – promovarea metodelor educaționale moderne centrate pe elev.
EURACTIV.ro: Cum și de ce ați pornit proiectul Transylvania College? De unde v-ați inspirat pentru dezvoltarea unei școli după model occidental în România? Care au fost cei mai grei pași pe care a trebui să-i faceți, dar și primele satisfacții?
Simona Baciu: Mi-am început cariera didactică în calitate de profesor de tehnologie și design la Liceul „Gheorghe Șincai” din Cluj-Napoca. În acei ani, educația era concentrată pe profesori, pe informație și cunoștințe academice.
În 1992 am avut șansa de a participa la primele seminarii ținute de specialiști din străinătate, care abordau educația într-un mod nou, creativ și inovativ. Mi-am dorit mult să fac parte din această schimbare în educație și așa am decis să învăț și să explorez noi metode și abordări moderne în educație.
În 1993, susținută de familie, am decis sa fac un pas curajos, să ies din sistemul clasic, tradițional de învățământ și să deschid o grădinița în micul nostru apartament.
Pornind de la numele grădiniței, Happy Kids, am avut curajul să inovăm și să creăm un sistem nou, în care copilul a devenit centrul atenției în tot ceea ce înseamnă educație. Noul concept de educație holistică ne-a ajutat să învățam și noi, în același timp în care educam copiii.
Drumul urmat mai departe a fost plin de provocări, întrebări și multe momente de reflecție. Întotdeauna când începi ceva nou, apare rezistența celor din afară, care nu te înțeleg și care vine din frica și grija de necunoscut. Toate acestea nu m-au oprit, ci m-au provocat să merg cu determinare înainte.
Voi ține minte întotdeauna primul pas - momentul în care am decis să renunț la învățământul de stat, la un serviciu confortabil și sigur și să pășesc în necunoscut. Nu știam, în acele momente, dacă vor fi părinți care vor înțelege ideile și abordarea nouă și curajoasă cu care am venit în educație.
Totuși, 12 părinți curajoși ni s-au alăturat și ne-au încredințat ceea ce aveau ei mai valoros: educația copiilor lor.
Primele satisfacții nu au întârziat să apară. Copiii voiau să vină la grădiniță și nu voiau să plece acasă.
EURACTIV.ro: Ce a însemnat acreditarea Cambridge pentru dumneavoastră? Școala dumneavoastră este cea mai bună școală Cambridge din afara Angliei. Se poate spune că dumneavoastră ați importat un format occidental și l-ați aplicat într-un mod extraordinar. Ce reprezintă pentru dumneavoastră, în sens larg, acest format occidental? Ce ați luat din afară și ați îmbunătățit prin activitatea dumneavoastră de aici, din România?
Simona Baciu: În anul 2000 am deschis școala primară, având intenția să ne oprim la clasa a IV-a. Oportunitățile care au apărut, de a studia în străinătate, de a învăța despre sisteme internaționale de educație, ne-au deschis ochii și ne-au dat, din nou, o șansă de a îndrăzni să visăm mare. Acest lucru se poate întâmpla atunci când ai alături oameni care cred în tine, profesioniști care m-au inspirat să merg mai departe decât ajunsesem. Astfel, am întâlnit oameni deosebiți care au devenit mentorii și prietenii mei.
În 2009 a apărut și prima recunoaștere națională - Școala anului în România. De aici a început un parteneriat solid împreună cu părinții care și-au dorit pentru copiii lor să își continue educația într-un liceu modern, adaptat secolului 21.
În anul 2010, Transylvania College a obținut acreditarea Cambridge, putând astfel oferi pregătire pentru examenele Cambridge IGCSE și A-Levels la toate disciplinele pe care elevii le studiază în liceu. După această certificare, Transylvania College a devenit singura școală din România care oferă două linii de studiu: curriculum românesc și curriculum Cambridge, amândouă la standard internațional.
Pe drumul excelenței, școala a dobândit numeroase premii la nivel național și internațional. În anul 2015, Transylvania College a fost singura școală din Europa nominalizată de către TES ca școală internațională a anului.
În 2016, Transylvania College a anunțat finalizarea celei de-a doua inspecții a Departamentului pentru Educație din Marea Britanie pentru menținerea statutului de BSO (British School Overseas). Raportul primit în urma inspecției reconfirmă faptul că instituția de învățământ din Cluj, cu o tradiție de 23 de ani, oferă cele mai înalte standarde de educație, rezultatele primite fiind foarte bune, pe toate segmentele analizate.
Transylvania College face parte din organizații prestigioase de școli de elită din întreaga lume, cum ar fi Global Connections, Round Square, G20.
Având șansa să fiu membru de board de mai mulți ani în primele două organizații enumerate mai sus, am învățat ce înseamnă sa faci educație la cele mai înalte standarde și ce impact are pregătirea elevilor în viitorul lor.
Cuvinte precum internaționalism, democrație, implicare în comunitate, dezvoltarea de deprinderi pentru viață fac parte din curriculumul fiecărei școli, la fel ca și matematica, științele și IT-ul.
Toate acestea pot fi susținute cu investiție majoră în pregătirea profesorilor pe domenii precum excelență în educație, leadership, inteligență emoțională și wellbeing. Când profesorii devin creativi și au curajul să inoveze, îi învață pe elevi exact același lucru.
EURACTIV.ro : Aveți elevi internaționali din întreaga lume – o situație neobișnuită pentru România, dar normală la școlile de top din lume. Cum servește cadrul acesta internațional dezvoltării copiilor?
Simona Baciu: Transylvania College are azi aproape 700 de elevi din 30 de țări de pe cinci continente, dar și peste 100 de profesori, din țară și din străinătate.
Odată intrați în liceu, elevii urmează doar curriculum britanic. Pe parcursul liceului vor da examene de tip Cambridge la toate materiile pe care le fac. La finalul primilor doi ani, în prima etapă, un elev dă 20-24 de examene. În ultima etapă, bacalaureatul internațional înseamnă 10 până la 15 examene.
Prin programele Tranylvania College, elevii au posibilitatea să dobândească mai mult decât competențe academice. Aceste programe sunt create special pentru dezvoltarea lor personală și profesională de mai târziu. La Transylvania College ne uităm la copil din perspectiva potențialului lui.
Viziunea noastră este de a crea a global journey for mindful leaders, adică să ajutăm elevii să devină indivizi și lideri integri prin programe de conștientizare a necesităților secolului 21, la nivel global.
EURACTIV.ro: În Europa de Vest sau în America de Nord, instituțiile educaționale private de top sunt o componentă esențială a sistemului de educație, indiferent că vorbim despre învățământ pre-universitar sau universitar. Cum vedeți sectorul românesc privat în domeniul educației? Care sunt oportunitățile? Ce se poate face mai mult?
Simona Baciu: Există deja o piață creată în România și o mentalitate pregătită de a accepta sisteme de educație noi, moderne și inovative precum sunt școlile particulare și școlile internaționale.
Liderii din business-ul românesc se implică în găsirea unor soluții care să contribuie la schimbarea educației din România. Există deja mai multe grupuri create în acest sens, care au proiecte implementate la nivel național, cum ar fi: Romanian Business Leaders (RBL), cu programe ca MERITO și Super Teach, sau Teach for Romania.
EURACTIV.ro: Recent ați scris o carte despre educație. Ce puteți să ne spuneți despre acest proiect?
Simona Baciu: Fie că vorbim despre școli de stat, particulare sau internaționale, toate au nevoie de dascăli motivați, entuziaști și adaptați secolului 21. Preocuparea mea în ultima perioadă a fost de a găsi metode de susținere a acestora. În ultimii cinci ani, am pornit un proiect de documentare și cercetare pentru a afla cum va arăta profesia de dascăl în viitor.
Întâlnind și având conversații cu profesori din România și din întreaga lume, am reușit, împreună cu un autor american, Susan Shapiro, să publicăm o carte care să vină în ajutorul fiecărui profesor. O carte care să-l ajute în a-și găsi și menține vie pasiunea de a fi dascăl.
The Teacher Within folosește metode inovative de introspecție și îi ajută pe profesori să regăsească entuziasmul și să-și păstreze zâmbetul de fiecare dată când intră în clasă. Un profesor fericit poate să transforme o clasă obișnuită într-una cu copii fericiți.