Chiar daca Parlamentul a fost doar consultat in ceea ce priveste instituirea si functionarea Serviciului European pentru Actiune Externa (SEAE), deputatii europeni au negociat modificari majore ale propunerii initiale din martie a Inaltei Reprezentante Catherine Ashton. Drepturile omului, politica de vecinatate si asistenta pentru dezvoltare vor ramane in responsabilitatea Comisiei, iar controlul politic si bugetar al Parlamentului este garantat.

Parlamentul European invita Consiliul sa informeze Parlamentul, in cazul in care intentioneaza sa se indeparteze de la textul aprobat azi, solicitand Consiliului sa il consulte din nou in cazul in care intentioneaza sa modifice in mod substantial propunerea Inaltului Reprezentant al Uniunii pentru afaceri externe si politica de securitate. Rezolutia a fost adoptata cu 549 voturi pentru, 78 impotriva si 17 abtineri.

Reprezentarea in PE

Deputatii au fost reticenti ideii conform careia ca un functionar public, ca de exemplu secretarul general al SEAE, ar putea reprezenta-o pe Lady Ashton in fata Parlamentului. In urma negocierilor, deputatii au ajuns la intelegerea ca, atunci cand va fi necesar, IR/VP va fi reprezentat(a) fie de comisarii pentru extindere, dezvoltare sau ajutor umanitar, fie de ministrul afacerilor externe al tarii care detine presedintia UE pentru problematica legata de politica externa si de securitate comuna.

Cooperarea externa

Controlul programelor de cooperare externa (drepturile omului, politica de vecinatate, asistenta pentru dezvoltare) vor ramane in responsabilitatea Comisiei Europene, spre deosebire de propunerea initiala care prevedea mai multe prerogative pentru SEAE in acest domeniu.

Personal SEAE: cel putin 60% functionari UE

La solicitarea deputatilor, acordul cvadripartit prevede ca cel putin 60% din personalul SEAE sa fie compus din functionari permanenti ai institutiilor europene, ceea ce va garanta identitatea serviciului diplomatic european. Personalul detasat al serviciilor diplomatice nationale ale statelor membre, care va reprezenta 30% din personalul total, odata ce SEAE va deveni complet operational, va  avea statutul agentilor temporari pentru o durata de 8 ani, care poate fi prelungita cu inca doi ani.

Procesul de recrutare "se bazeaza pe merit, asigurandu-se in acelasi timp un echilibru adecvat din punct de vedere geografic".  Personalul SEAE este compus in proportii reprezentative din functionari din toate statele membre, cu toate ca limbile de lucru in SEAE sunt engleza, franceza si germana.

La 1 ianuarie 2011, 1 525 de functionari din cadrul Comisiei Europene si al Secretariatului general al Consiliului vor fi transferati la SEAE, iar 100 de noi posturi vor fi create. Daca este necesar, SEAE poate recurge, in cazuri specifice, la un numar limitat de experti nationali detasati (END) specializati, care nu vor influenta cota personalului detasat din serviciile diplomatice nationale.

Controlul politic si bugetar

Controlul politic si bugetar al serviciului de catre Parlamentul European este garantat, prin aplicarea procedurii descarcarii de gestiune de executia bugetara.

Responsabilitatea pentru executia bugetului operational ii revine Comisiei. Parlamentul va primi din partea Comisiei un document care va contine informatii detaliate privind sectiunea dedicata actiunilor externe din bugetul Comisiei.

SEAE va permite Uniunii Europene sa se transforme dintr-un "platitor la nivel global intr-un jucator pe arena internationala", a spus Elmar Brok (PPE) care a subliniat succesul Parlamentului European in privinta salvgardarii competentelor Parlamentului si apararii metodei comunitare. "Nu vrem sa conducem noi politica externa a UE, dar vrem s-o monitorizam si vrem sa ne asiguram ca sunt adoptate decizii bugetare adecvate", a amintit Elmar Brok care, impreuna cu Guy Verhofstadt (ALDE) si Roberto Gualtieri (S&D), a negociat acordul de la Madrid.

"Permiteti-mi un sfat", i s-a adresat Guy Verhostadt (ALDE) Inaltului Reprezentant pentru politica externa, Catherine Ashton, "sa dezvoltati acest serviciu ca institutie comunitara. Numai acolo unde s-a aplicat metoda comunitara am avut succes, cum a fost crearea pietei comune".

Catherine Ashton a salutat "angajamentul constructiv al Parlamentului European si al negociatorilor sai, prin munca carora decizia privind SEAE a fost substantial imbunatatita". "Am ajuns la acord bun. Voi introduce ca documente oficiale ale acestei reuniuni cele doua declaratii privind responsabilitatea politica si organizarea acestui serviciu", le-a spus Catherine Ashton deputatilor europeni, in contextul indoielilor exprimate cu privire la valoarea legala a acestor declaratii care formeaza parte a acordului de la Madrid.

Vicepresedintele in materie de politica externa al social-democratilor din Parlamentul European (S&D), Adrian Severin, a declarat, miercuri, in plenul PE, ca un Serviciu European de Actiune Externa (SEAE) eficient este instrumentul institutional adecvat pentru o politica externa proactiva a Uniunii Europene.

"Avem nevoie de o politica externa proactiva condusa de obiectivele noastre comune si fondata pe valorile noastre. Aceasta politica ar trebui sa recunoasca faptul ca in lumea noastra globalizata securitatea este indivizibila, acest lucru constituind o sursa de solidaritate a intereselor atat in interiorul cat si in exteriorul Uniunii Europene. O astfel de politica, vizand marirea capacitatii UE de a oferi securitate cetatenilor sai si de a modela mediul global, nu numai de a reactiona la schimbari, are nevoie de un instrument institutional adecvat: un Serviciu European de Actiune Externa eficient", a afirmat eurodeputatul.
 
In cadrul dezbaterilor de miercuri, europarlamentarul PPE Petru Luhan  a cerut ca Romania sa beneficieze de o mai buna reprezentare in noul serviciu diplomatic al UE. Europarlamentarul roman a semnalat comisarului Ashton (Inaltul Reprezentant UE) ca "ceea ce nu este clar in acest moment este modul in care se va reusi asigurarea echilibrului geografic la nivelul personalului Serviciului European pentru Actiune Externa. Noile state membre –  in mod particular state membre precum Romania, care au aderat in ultima etapa a valului 5 de extindere – au o prezenta nesemnificativa in structurile care gestioneaza in acest moment relatiile externe in Comisie si in Secretariatul General al Consiliului." 

Inaltul Reprezentant al UE pentru Afaceri Externe, a precizat ca se va asigura ca din punct de vedere procedural sa existe o echilibrare geografica si ca are experienta necesara pentru a face acest lucru posibil.
 
Serviciul european de actiune externa va fi o structura autonoma, separata de Comisie si Consiliu si va avea rol de sprijin si coordonare pentru componentele actiunii externe ale Uniunii. Un minim de 60% din angajatii acestui Serviciu vor fi functionari europeni, ceilalti fiind diplomati din statele membre.
 
De la infiintarea Serviciului European de Actiune Externa si pana la 30 iunie 2013, Serviciul va integra personal din trei surse – state membre, Comisie si Secretariatul General al Consiliului. Incepand cu 1 iulie 2013, vor avea acces in SEAE si oficiali din alte institutii europene. Proportia de 1/3 diplomati va trebui pastrata, conform prevederilor Tratatului Uniunii Europene. Diplomatii din statele membre detasati in SEAE vor avea un mandat de 4 ani reinnoibil o data si care, in situatii exceptionale, mai poate fi prelungit cu 2 ani (in total, un maximum de 10 ani de cariera in Serviciul Diplomatic European).
 
Surse: PE, S&D, PPE