Noua Directiva cu privire la drepturile consumtorilor trebuie transpusa in legislatia statelor membre pana la sfarsitul anului 2013. Romania nu a transpus noile reguli, spre deosebire de alte 19 state care sunt la zi.

Stadiul transpunerii Directivei pentru drepturile consumatorilor (Directiva 2011/83/UE privind drepturile consumatorilor)

Context

  • 19 state au transpus Directiva (nu si Romania)
  • termenul-limita a fost 13.12.2013
  • de la 13.06.2014 reglementarile incep sa intre efectiv in vigoare pentru mediul de afaceri (pana atunci perioada de acomodare)

Directiva

Textul legislativ urmareste sa protejeze consumatorii cand acestia achizitioneaza bunuri online. Domeniul comertului online este vazut ca avand mare potential, fata de nivelul inca mic al dezvoltarii la ora actuala.

Noua directiva interzice capcanele de pret, constand in cheltuieli ascunse in spatele unor asa-zise oferte gratuite.
Cand nolle reguli vor intra in vigoare, cumparatorii online ca fi necesar sa confirme in mod explicit ca inteleg ca este necesar sa fie platit un pret.

Directiva 2011/83/UE privind drepturile consumatorilor

Principalele reguli ale directivei - explicate

Returnarea produselor
Consumatorii online isi fac de asemenea griji cu privire la returnarea produselor care nu au fost pe masura asteptarii lor.
Potrivit unui sondaj de opinie realizat in 2011 de Civic Consulting, o mare ingijorare a repondentilor ar fi fost aceea ca nu este usor sa returnezi un produs.

Noua directiva extinde la 14 zile perioada minima in care un consumator poate sa returneze produsul. Perioada actuala este de sapte zile, cu incepere din ziua vanzarii.

Pentru a solutiona aceasta problema, institutiile UE au decis sa extinda la 14 zile calendaristice perioada in care consumatorii se pot Conform unui sondaj intre cumparatorii pe internet, derulat in 2011 de consultantul in politici de consum - Civic Consulting, "cea mai mare ingrijorare a respondentilor este ca returnarea unui produs si primirea inapoi a banilor nu sunt usor e realizat".retrage dintr-un contract de vanzare.

Pana la noile reglemenari, perioada obligatorie la nivel european era de sapte zile, incepand din ziua confirmarii comenzii (vanzarii). Cu noua directiva 2011/83/UE, perioada se calculeaza din ziua livrarii produsului + 14 zile.

 

In Romania, in prezent, contractele la distanta se realizeaza in baza OG 130/2000, care a fost ultima oara actualizata in 2008. Noua directiva europeana nu a fost transpusa in legislatia nationala; desi timpul preseaza, nu exista nici o versiune spre consultare publica, iar eventuale demersuri in acest sens sunt necunoscute.

perioada pentru o posibila retragere incepe, in schimb, in momentul in care bunurile sunt livrate.

Aceste masuri au fost aprobate in ciuda ingrijorarilor ridicate de posibile abuzuri din partea clientilor. Va fi chiar mai usor pentru o adolescenta sa comande o rochie online, sa o poarte in weekend la o petrecere si sa o returneze apoi, gratis, magazinului, explica un expert in comert online (e-commerce).

Unii retaileri online se plang ca jumatate din produsele vandute sunt returnate de clienti. Mai mult, costul pentru returnarea bunurilor poate ajunge si la 13 euro per articol, au aratat anumite studii in domeniu.

Totusi, in avantul de a impulsiona comertul online, noile reguli tin cont in mica masura de ingrijorarile comerciantilor si, de asemenea, impun un termen de doua saptamani pentru rambursarea fondurilor catre clientii nemultumiti.

Cruciada transparentei

Conform noilor prevederi, comerciantii sunt obligati sa dezvaluie costul total al produsului sau serviciului, precum si orice alte taxe suplimentare. Prea des, consumatorii si-au gasit facturile prea ridicate fata de preturile vazute online.

Acest efort de a imbunatati transparenta implica, de asemenea, taxele suplimentare implicate prin platile cu cartile de credit, care nu vor mai fi permise de acum incolo.

In plus, noua directiva interzice casutele pre-selectate, cand este vorba despre servicii suplimentare, care au obligat, pana acum, cumparatorii sa le de-selecteze sau, altfel, sa riste cumpararea de produse si servicii nesolicitate.

In general, "noile reguli sunt bazate pe principiul potrivi caruia cumparatorii online nu vor trebui sa plateasca taxe sau costuri daca nu au fost informati corespunzator inainte sa plaseze o comanda", asa cum arata comunicatul Comisiei Europene legat de directiva privind drepturile consumatorilor.

Problematica motoarelor de cautare online

Actiunea UE in favoarea impulsionarii e-commerce este determinata de ispita unui business care este, in principiu, mai putin afectat de granitele nationale, si, de asemenea pe faptul ca clientii magazinelor online ar trebui sa aiba acces la "o gama mai variata de produse la preturi mai competitive".


"Modelele de business ar trebui directionate astfel incat sa ofere servicii intr-o maniera transparenta, inclusiv cand este vorba despre cautarea online a celei mai bune oportunitati. Regulile europene si aplicarea lor corecta protejeaza consumatorii de a fi indusi in eroare", a declarat Viviane Reding, Comisarul european pentru justitie.

"Sunt gata sa analizez legislatia europeana pentru a afla daca poate sa raspunda ingrijorarilor care nu sunt acoperit de legislatia din domeniul concurentei", a declarat, la randul sau, Comisarul european cu atributii in domeniul politicilor de consum, Neven Mimica.

Aceste avertizari pot fi preluate cu usurinta de catre succesorii lor, in cadrul viitoarei structuri a Comisiei Europene, care este de asteptat sa isi inceapa activitatea in Noiembrie 2014.

Linkuri externe: 

Comisia Europeana :

EurActiv.com Special Report: Online consumer choice stifled by lack of competition