UPDATE Comisia Europeana a transmis pentru EurActiv explicatii legate de finantarea celor doua proiecte/ Corina Cretu, comisarul european pentru Politica Regionala a semnat o decizie prin care 262 milioane de euro au fost alocati pentru doua tronsoane de autostrada din Romania, finantate initial de statul roman prin imprumuturi bancare - arata un comunicat al Comisiei de joi, 20 noiembrie. Asistenta financiara retroactiva, practic "finantarea proiectelor deja finantate" este un mecanism promovat de Ministrul Fondurilor Europene Eugen Teodorovici prin care incearca sa recupereze absorbtia redusa a finantarilor pe POS Transport 2007-2013.

In principiu, mecanismul "asistentei retroactive" nu este recomandat, prin regulamentele Comisiei Europene.

Comunicatul Comisiei Europene arata:
Prin aceasta finantare, contributia UE la construirea acestor autostrazi ajunge la 439 milioane de euro.
"Autostrada Arad-Timisoara si varianta de ocolire a municipiului Constanta la nivel de autostrada au fost date in folosinta in 2011 si, respectiv, 2012. Ele au fost construite cu fonduri de la bugetul de stat, cu granturi de la Comisia Europeana si cu imprumuturi de la Banca Europeana de Investitii si, respectiv, de la Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare.

Comisia Europeana a aprobat cererea Romaniei de a finanta din Fondul de coeziune si partea de investitie care fusese acoperita initial din imprumuturi. Din aceasta suma, 287 milioane de euro sunt destinati autostrazii Arad-Timisoara si 151,5 milioane de euro sunt pentru varianta de ocolire a municipiului Constanta la nivel de autostrada.

Impreuna cu aceste noi alocari, contributia Comisiei Europene la constructia celor doua tronsoane de autostrada se ridica la 439 milioane de euro. In legatura cu semnarea celor doua proiecte, comisarul european pentru politica regionala, Corina Cretu, a declarat: "Infrastructura rutiera este unul dintre principalele instrumente prin care putem reduce diferentele de dezvoltare dintre regiunile Uniunii Europene, iar Romania va avea intotdeauna in mine un partener pentru realizarea marilor proiecte de infrastructura."

Asistenta financiara retroactiva, solutia gasita de Eugen Teodorovici pentru a mai creste rata de absorbtie a fondurilor UE in domeniul transporturilor.

Altfel spus, alocarea fondurilor UE pe proiecte deja demarate/finantate. Este un mecanism acceptat de Comisie, dar nerecomandat - cel putin asa reiese din documentele oficiale ale Comisiei care definesc acest mecanism.

"Asistenta retroactiva reprezinta acordarea, de catre o autoritate de management, de asistenta UE pentru o operatiune ale carei cheltuieli au fost deja acoperite din surse nationale sau care este deja terminata inainte sa se solicite in mod oficial sau sa se
acorde asistenta UE, denumita in continuare aasistenta retroactiva din partea UEa."

"Desi nu exista nicio dispozitie legala explicita care sa interzica asistenta retroactiva din partea UE, Comisia nu recomanda aceasta practica. Operatiunile selectionate retroactiv pentru cofinantare sunt adesea lansate sau efectuate fara sa fi fost in mod expres legate de obiectivele unui program si de cerintele legale specifice asistentei UE. Prin urmare, ele prezinta un risc ridicat de neconformitate cu normele relevante ale Uniunii si ale statului in cauza. Statele membre ar trebui sa fie constiente de riscul considerabil pe care il implica declararea de cheltuieli neeligibile Comisiei si de consecintele relevante pe care le-ar putea avea de suportat."


Sursa: "NOTA DE ORIENTARE PENTRU COCOF CU PRIVIRE LA TRATAMENTUL ASISTENtEI RETROACTIVE DIN PARTEA UE PENTRU PERIOADA 2007-2013.

Teodorovici a declarat cu cateva luni in urma in cadrul unei intalniri online cu cititorii EurActiv ca finantarea proiectelor retroactive este o solutie pentru a nu pierde finantarea UE in domeniul transporturilor.:

Eugen Teodorovici 22 iulie 2014 la 13:24 # Edit

Pentru a reduce riscul de pierdere a fondurilor pe Programul de Transport va trebui sa luam in considerare proiectele “retrospective”, adica acele proiecte deja finantate din alte surse (buget de stat, BEI, BERD etc) care sa fie tratate ca proiecte europene si finantarea deja realizata si cea viitoare sa fie solicitata Comisiei Europene la rambursare. Se aplica deja in alte State Membre si deja Romania a solicitat Comisiei si are deja un dialog pe acest subiect. Astfel, aplicand acest mecanism, Romania poate primi sume deja cheltuite – astfel, creste rata de absorbtie iar sumele primite din sursele mentionate, rambursate de Comisia Europeana, vor putea fi utilizate pentru alte proiecte.

Vezi articolul original, cu intrebarile cititorilor si raspunsurile ministrului Eugen Teodorovici, pe uelive.ro.

UPDATE La solicitarea EurActiv.ro, Dragos Bucurenci, consilier de comunicare al Corinei Cretu a transmis raspunsul serviciilor tehnice ale Comisiei Europene: "Trebuie mentionat ca aceste doua proiecte nu sunt pur retroactive. Au fost initial aprobate de catre Comisia Europeana in 2009, respectiv 2010. Contributia nationala a fost inclusa initial in imprumutul BERD. Im 2014, in locul imprumutului BERD, Romania a decis sa utilizeze Fondul de Coeziune".
 
Rata de absorbtie a Programului Operational Sectorial Transport, in data de 14 noiembrie, este de circa 36%, adica 1,615 miliarde euro; cea mai scazuta in randul Programelor Operationale finantate cu fonduri europene (in afara de POS DRU. Potrivit unui comunicat recent al Ministerului Transporturilor, tinta de absorbtie la nivelul POST pentru sfarsitul anului 2014 este de 2,404 miliarde euro, ceea ce reprezinta 56% din valoarea totala de 4,288 miliarde euro alocata POST.

Vezi aici situatia absorbtiei fondurilor UE, comunicata de Ministerul Fondurilor Europene