Fondul Monetar Internațional a recomandat României să tempereze amploarea și viteza de implementare a măsurilor de politică fiscală și noile planuri de cheltuieli, pentru a reuși să reducă treptat datoria publică și să relaxeze povara fiscală.

„România a făcut pași importanți în ultimii șapte ani pentru a-și îmbunătăți finanțele publice controversate. Suntem îngrijorați că, în forma sa actuală, acest Cod Fiscal, ar periclita aceste realizări”, se arată într-o opinie redactată de Andrea Schaechter, șefa misiunii Fondului Monetar Internațional pentru România, și Guillermo Tolosa, reprezentantul rezident instituției pentru România și Bulgaria.

Documentul se intitulează "O decizie critică" și a fost publicat pe site-ul FMI. 

Autorii explică faptul că varianta actuală a Codului Fiscal ar presupune o pierdere anuală de venituri de aproximativ 2,2 la sută din PIB și o majorare a deficitului bugetar de până la cel puțin 3 la sută  din PIB, plasând astfel datoria publică pe o traiectorie ascendentă.

„În mod alternativ, pentru a menține sub control deficitul, s-ar impune reducerea cheltuielilor statului, precum și renunțarea la inițiativelenoi de cheltuieli, inclusiv la cele de infrastructură, apărare, salarii, sănătate și educație”, se mai arată în opinia reprezentanților FMI.

În plus, aceștia propun și o a treia alternativă, care să permită României să își reducă treptat datoria publică, să relaxeze povara fiscală și să finanțeze noi proiecte – „dacă amploarea și viteza de implementare a măsurilor de politică fiscală, precum și noile planuri de cheltuieli sunt mai temperate”.

Argumentele FMI în favoarea ajustării Codului Fiscal sunt faptul că politica fiscală trebuie să fie sustenabilă, măsurile de stimulare fiscală trebuie aplicate la momentul potrivit, iar reducerile țintite de impozite și taxe  generează cele mai bune rezultate.

„Pachetul fiscal propus în  prezent este direcționat aproape exclusiv spre impulsionarea consumului, ce constituie deja componenta economiei cu cea mai rapidă creștere. Avantajele inițiativelor de politic fiscale de impulsionare a consumului au o probabilitate de viață scăzută, dacă rata de creștere a investițiilor este mică”, se mai menționează în documentul FMI.

Printre recomandările instituției se mai numără o mai bună colectare a impozitelor și taxelor, cheltuirea mai eficientă a banilor publici și deplasarea dinspre investițiile finanțate de la buget către proiectele finanțate din fonduri UE. 

„Pe scurt, reanalizarea Codului Fiscal în Parlament reprezintă o oportunitate de precizare a priorităților fiscale pe termen mediu, de evaluare realistă a dimensiunii spațiului fiscal și a vitezei cu care acesta poate fi generat, și de redimensionare în consecință a reducerilor de impozite și taxe propuse”, conchid reprezentanții FMI, adăugând că această revizuire va reprezenta o decizie crucială de conservare a succeselor atât de greu obținute în materie de stabilitate macroeconomică.

Codul Fiscal urmează să fie discutat din nou de Ministerul Finanțelor cu BNR și reprezentanții partidelor politice, fiind convocată o sesiune extraordinară a Parlamentului la finele acestei luni. Cu toate acestea, ministrul Finanțelor, Eugen Teodorovici, a afirmat în urmă cu câteva zile că pachetul de măsuri nu va fi schimbat sub nicio formă.

El a dat asigurări că proiectul de buget pentru anul viitor va fi construit astfel încât deficitul să se încadreze până la 2%.Consiliul Fiscal și BNR au avertizat în repetate rânduri că măsurile de relaxare fiscală sunt multe și prea agresive pentru a fi aplicate simultan, recomandând introducerea acestora treptat sau temperarea nivelurilor propuse.

Actualul pachet va genera anul viitor un deficit bugetar de circa 3%, România riscând să intre din nou în zona de deficit excesiv, din care a ieșit în 2013.Cea mai importantă măsură, cu cel mai mare impact asupra deficitului, o reprezintă reducerea cotei generale de TVA, de la 24% la 19%.