VIDEORomânia, sub media OECD la testele PISA
Potrivit OECD, performanța elevilor români la matematică și lectură în anul 2015 s-a îmbunătățit semnificativ față de 2006, însă ne situăm în continuare cu mult sub media testelor PISA, înregistrând un regres față de anul 2012.
Raportul internațional „Excelență și echitate în educație” (vol. I), publicat pe data de 5 decembrie 2016 de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE), în cadrul programului său de evaluare internațională a elevilor, indică rezultate prețioase referitoare la performanțele sistemului educațional românesc din ultimii nouă ani.
Față de 2006, Romania pare că și-a îmbunătățit performanțele educaționale în 2015, însă este în regres față de acum patru ani la toate cele trei discipline testate: științe, lectură (sau citire) și matematică.
Astfel, potrivit unui comunicat al MENCS, citat de Agerpres, țara noastră s-a situat sub scorul mediu la științe (domeniu principal al testării PISA 2015, datorită impactului important pe care îl are acest domeniu în viața noastră socială și economică) al țărilor OECD, care este de 493 de puncte. Așadar, România a ocupat locul 48 din 70 de state participante și a înregistrat doar un total de 435 de puncte pe scala generală a acestui domeniu, față de prima clasată, Singapore, care a avut un scor de 556 puncte. Totuși, față de acum zece ani, performanțele elevilor români în domeniul științelor au progresat, susțin reprezentanții MENCS:
„Din acest punct de vedere, România face parte din grupul de 11 țări (între care Columbia, Israel, Portugalia și Qatar) a căror performanță medie la științe s-a îmbunătățit semnificativ între 2006 și 2015 (…) Pe scala performanțelor PISA 2015, la științe au fost definite șapte niveluri de competențe. Nivelul doi este considerat nivelul de bază necesar a fi atins de către un tânăr de 15 ani până la finalizarea învățământului obligatoriu, pentru a putea funcționa eficient în societatea cunoașterii. La PISA 2015, 35% dintre elevii români se situează la nivelul doi. Sub nivelul doi, adică la nivelurile 1a, 1b și sub nivelul 1b se situează 38,6% dintre elevi. Cumulat, la nivelurile superioare - trei, patru și cinci - se plasează 27,5% dintre elevii români",
precizează MENCS.
Însă, cu toate că punctajul slab al elevilor români ne plasează din nou la coada clasamentului internațional, alături de țări precum Emiratele Arabe Unite, Uruguay, Cipru, Moldova, Albania și Turcia, ministrul educației, Mircea Dumitru, a salutat totuși îmbunătățirea rezultatelor obținute. Într-un interviu acordat RFI, acesta a subliniat faptul că:
„totuși, rezultatele sunt mai bune. Cred totuși, înainte de a face orice fel de analiză empirică, o analiză cauzală, cred că o școală care nu schimbă foarte des regulile și nu le schimbă în timpul ciclului mare de învățământ, ciclul gimnazial și ciclul liceal este o școală mult mai predictibilă, elevele și elevii știu la ce anume să se aștepte și se pot pregăti și atunci, iată, rezultatele încep să fie mai bune".
Nici la lectură și matematică (domenii secundare pentru PISA 2015), România nu stă foarte bine, elevii noștri obținând un scor mediu de 434 puncte, respectiv 444 puncte, la egalitate cu state precum Uruguay, Bulgaria, Trinidad-Tobago, Grecia sau Argentina.
Cifrele OECD arată că în perioada 2006 — 2012 observăm o scădere ușoară a numărului de elevi cu performanțe sub nivelul doi: 46,9% în 2006, 44,4% în 2009 și 37,3% în 2012. De cealaltă parte, procentul celor cu performanțe înalte, mai exact nivelul cinci (sau chiar peste cinci) au fluctuat, după cum urmează: 0,5% în 2006, 0,4% în 2009, 0,9% în 2012 și 0,7% anul trecut.
Sursă foto: captură indicii de performanță ai țărilor OECD-PISA, oecd.org
Din punct de vedere al statelor din Europa Centrala si de Sud-Est, elevii români au fost întrecuți de sloveni, polonezi, cehi, letoni, ungari, lituanieni, croați și bulgari.
Raportul OECD subliniază faptul că, în timp ce cheltuielile pentru fiecare elev din învățământul primar și secundar au crescut cu aproximativ 20 de procente în ultimii zece ani, în țările OECD, doar 12 din cele 72 de state și economii evaluate prin programul PISA au înregistrat performanțe reale în domeniul științei. Printre acestea se numără Singapore, Japonia, China, Estonia, Finlanda și Canada. Cu toate că se situează în top cinci, Finlanda a înregistrat totuși un regres mic față de anii precedenți, din pricina noii reforme a învățământului. La polul opus se situează țări precum Peru și Columbia.
Sursă video: oecd.org
Mesajul secretarului general OECD, Angel Gurría, este extrem de clar: „fiecare țară își poate îmbunătăți domeniul educațional, inclusiv țările aflate acum în topul OECD-PISA 2015. Dat fiind faptul că multe țări se confruntă tot mai mult cu un nivel ridicat al șomajului în rândul tinerilor, cu o creștere a inegalităților, un decalaj semnificativ între femei și bărbați, precum și o nevoie stringentă de a stimula creșterea economică favorabilă incluziunii, trebuie să ne asigurăm că fiecare copil are parte de cea mai bună educație posibilă” astfel încât să putem îndeplini până în 2030 cel de-al patrulea și unul dintre cele mai semnificative Obiective de Dezvoltare Durabilă (ODD): educația de calitate.
Raportul OECD integral poate fi consultat aici.
Programul OECD-PISA
România participă la programul inițiat de OECD de mai bine de 15 ani. Testarea PISA este o evaluare internațională standardizată, desfășurată odată la trei ani, care acoperă trei domenii centrale: științe; lectură/citire și matematică și care indică nivelul cunoștințelor elevilor de 15 și 16 ani.
În urma procesării și interpretării rezultatelor din testarea principală, se realizează un profil de bază al cunoștințelor și deprinderilor elevilor testați. Aceste informații evaluează în ce măsură elevii testați dețin unele dintre competențele-cheie, cunoștințele și deprinderile de bază esențiale atât pentru continuarea studiilor, cât și pentru participarea deplină la viața socială sau integrarea pe piața muncii.
Programul OECD-PISA 2015 s-a desfășurat în România prin Centrul Național de Examinare și Evaluare (CNEE), în luna aprilie 2015, fiind testați 4.876 elevi de 15 ani din 182 de școli respondente, eșantionate de consorțiul OECD. La nivel global, au fost testați aproximativ 540.000 de elevi din 72 de state.
Comentarii