Directorul INA, in redactia EurActiv: Functionari foarte buni migreaza catre privat, din cauza salariilor
Fluctuatia de personal in administratia publica ajunge, anual, la un procent de 25%, prin veniri-plecari din/in sectorul privat sau miscari in interiorul sistemului administrativ, a spus Dragos Dinca, Secretar de Stat - director general al Institutului National de Administratie (INA). "Cei capabili se descurca foarte bine si in mediul privat", in schimb "pleava" din institutiile publice nu este atractiva pentru privati "si ramane sa ne distruga nervii in continuare", a punctat el. Directorul INA a vorbit si despre nemultumirile functionarilor, reforma administrativa, perspectivele tinerilor functionari si recompensarea celor care lucreaza cu fonduri europene.
Urmariti, mai jos, raspunsurile lui Dragos Dinca la intrebarile cititorilor EurActiv.ro:
cu ce se ocupa INA
george (20 Februarie 2009 16:01)
Va salut ,
Cu ce se ocupa INA ,ce buget de cheltuieli are INA, citi angajati.
Cu stima
George, un platitor de cheltuieli publice
Raspuns Dragos Dinca:
INA este responsabil cu perfectionarea si formarea specializata a functionarilor publici. Functionarii publici au obligatia si dreptul sa urmeze periodic diferite forme de pregatire profesionala la INA sau la orice alt furnizor privat. Pe de alta parte sunt categorii de functionari publici care nu pot ocupa posturile fara a trece pe la INA, de exemplu prefectii.
Numart de angajati: 102;
Buget: este o institutie in cea mai mare parte autofinantata. Anul trecut incasarile au fost de 60 de miliarde de ROL, la care se adauga aproximativ 2 milioane de euro obtinuti din finantari nerambursabile.
Estimarea este ca in doi ani sa devenim o institutie autofinantata in totalitate. Pentru 2009 exista cereri de finantare depuse pe fondurile structurale de aproape 4 mil de euro.
negocieri
Mircea (20 Februarie 2009 15:50)
Cum vedeti deznodamantul negocierilor de astazi dintre reprezentantii functionarilor publici si Ministerul Muncii?
Raspuns Dragos Dinca:
Vom mai vedea multe runde de negocieri intre sindicate si Ministerul Muncii, pentru ca nici unii nici altii nu sunt dispusi sa cedeze in acest moment.
functionari
cosmina (20 Februarie 2009 15:32)
Ce sanse au tinerii pregatiti la cursurile YPS sa obtina pozitii decizionale importante in cadrul institutiilor unde ajung sa-si puna in aplicare skills-urile dobandite? Altfel spus, ce sanse are noua generatie de functionari publici (mai bine pregatiti si open minded) sa joace un rol important - cu adevarat, nu doar in teorie - in reforma administartiei publice?
De fapt, se doreste cu adevarat acest lucru (in randul celor care detin puterea) sau se dau bani degeaba pentru pregatirea lor?
Va multumesc!
Raspuns Dragos Dinca:
Sunt institutii publice unde managerii publici sunt folositi cu adevarat, de axemplu; INA, ANFP, MAI, dar este foarte adevarat ca in multe altele sunt pusi la colt si toate resursele utilizate pentru pregatirea lor sunt astfel risipite. Totul tine de dorinta conducatorilor de institutii de a utiliza acesti oameni bine pregatiti. Sunt si alti functionari bine pregatiti care nu sunt valorificati la potentialul lor.
Eu (20 Februarie 2009 14:59)
Cum vedeti problema salarizarii functionarilor care lucreaza cu fondurile structurale si de coeziune? E normal sa le fie oprite sporurile de 75%? Daca sunt salariati in functie de performante, cum s-ar face asta? Ce implicare au ei in absorbtie? Daca nu sunt proiecte bune e vina lor? Ar trebui sa treaca proiecte proaste ca sa-si ia primele? Stima!
Nu stiu la ce s-au gandit cei care au "propovaduit" performanta.
Dobrin (20 Februarie 2009 14:25)
In ce ordine ati aseza Dumneavoastra mari probleme ale tarii si care ar trebui sa devina prioritati (ce-i drept identificate de mine)?
-Numarul mare de angajati in sectorul public, neproductivi, bine platiti, care cresc birocratia, genereaza coruptie si franeaza economia reala pana la anifilare.
-Folosirea banilor publici in spoieli si poleire din rationamente electorale si nu in infrastructurii care genereaza dezvoltare.
-Deficit bugetar mare.
-Coruptie generalizata.
-Multi politicieni opotunisti;
Va multumesc.
Radu Florea (20 Februarie 2009 14:25)
Domnule Dinca, in calitate de lector la INA (dar i la unul din centrele de formare din teritoriu) am participat la multe programe de instruire pentru funcționari publici. Am renunțat sa o mai fac deoarece in acest moment INA este un model de "proasta" practica (ca sa spun asa) si voi incerca, in viitor, sa evit orice asociere a numelui meu cu aceasta institutie intrucat mi-ar compromite, in buna masura, reputatia.
(1) Ce masuri veți lua pentru a reforma Institutul Național de Administrație i a-l transforma intr-o instituție pozitiva, cu preocupari in domeniul politicilor de resurse umane din institutiile publice?
(2) Ce aveti de gand cu centrele locale de formare ce depind metodologic de INA (Cluj-Napoca, Timisoara, Craiova etc.)? Autonomie totala, privatizare?
carmen (20 Februarie 2009 13:56)
In cat timp estimati ca va ajunge si administratia publica romaneasca la nivelul de eficienta si transparenta practicat in serviciile publice din majoritatea tarilor UE?
Multumesc!
Monica Cristina Chivoiu (20 Februarie 2009 13:19)
Stimate domnule Dinca,
Va rog sa-mi raspundeti la urmatoarele intrebari:
1. Care este circuitul banilor in cazul finantarilor din fonduri europene post-aderare?
2. Unitatile administratiei publice care obtin finantari nerambursabile din fonduri europene postaderare pot derula aceste fonduri prin conturile deschise la banci comerciale?
3. Ce carti de specialitate / cursuri imi recomandati pentru perfectionarea cunostintelor in domeniul administratiei publice (veniturile bugetelor locale si sursele de finantare a cheltuielilor publice)?
Va multumesc pentru amabilitate.
Alin (20 Februarie 2009 13:09)
Domnul Dinca e ultimul mohican? Mai e vreun secretar de stat ramas de pe vremea PNL? Cum de-a ramas acolo?
Alin
maria (20 Februarie 2009 13:05)
Domnule Dinca,
1. sindicalistii functionarilor publici s-au "plans" cu ocazia protestelor organizate luna aceasta ca multi angajati din administratie pleaca la salarii mai bune in mediul privat. Ce amploarea a luat fenomenul in ultima vreme, si mai ales, cum sunt ei motivati sa ramana in serviciul public? a mai domolit criza economica dorul de duca al unora dintre ei?
2. Sau ce spuneti de intentia ministrului Nica, exprimata la finele lui ianuarie, de a-i da afara pe cei care au ca unica ocupatie bautul cafelei?
3. Daca exista "personal excedentar" care poate fi trimis acasa pe motiv ca iau banii degeaba, cum spune ministrul Nica, care sunt domeniile acelea unde se munceste pe branci, chiar si peste program, de se cer cu atata patos bani pentru orele suplimentare ...?
4. INA pregateste functionari cu inalta calificare. Cum sunt ei primiti in randul functionarilor cu vechime, unii dintre ei mai slab pregatiti, dar cu pretentii? Li se asigira tinerilor functionari salarii pe masura pregatirii lor?
Multumesc!
2. Orice conducator de institutie ar trebui sa fie preocupat de diminuarea cantitatii de cafea consumata in institutia sa...pentru sanatatea angajatilor.
4. Exista un nivel de salarizare corespunzator pentru tinerii pregatiti (manageri publici), lucru ce face sa fie priviti de multe ori cu ostilitate de catre functionarii cu "experienta".
chirila oana (20 Februarie 2009 12:33)
As fi interesat de programul stagiarilor de la YPS, dar as dori sa ma inscriu numai cu conditia sa ma intorc dupa stagiu in judetul meu natal - Galati, la nivel de prefectura sau servicii deconcentrate. adica sa primesc un post in administratia din galati si nu in bucuresti. ce puteti sa imi spuneti?
ioana (20 Februarie 2009 07:23)
Buna ziua, in aceste zile se face selectia pentru programul YPS4. ce puteti sa ne spuneti despre ciclurile anterioare, cat de succes au fost acestea si daca ati indeplini conditiile ati aplica la acest proiect?
daca ne puteti spune aproximativ anul/secolul cand vom avea sansa sa vedem Legea unitara a salarizarii in administratia publica?
Raspuns Dragos Dinca:
In ceea ce priveste ciclurile anterioare, au fost cateva probleme legate de repartitii, dar acum lucrurile merg foarte bine. sunt absolventi foarte bine pregatiti care si-au gasit locul in sistemul administrativ, dar mai sunt si "uscaturi".
roxy (20 Februarie 2009 05:42)
D-le Dinca,
Sunt interesta sa particip la concursul yps organizat de institutia dvs, credeti ca sunt eligibila pentru participare in conditiile in care tocmai am implinit 35 de ani, avand in vedere ca regulamentul dvs. mentioneaza ca si conditie "pana in 35 de ani'.
Va multumesc pentru amabilitate
de roxy 20 Feb 2009 05:42
D-le Dinca,
Sunt interesta sa particip la concursul yps organizat de institutia dvs, credeti ca sunt eligibila pentru participare in conditiile in care tocmai am implinit 35 de ani, avand in vedere ca regulamentul dvs. mentioneaza ca si conditie "pana in 35 de ani'.
Va multumesc pentru amabilitate
Roxana S
de ioana 20 Feb 2009 07:23
Buna ziua, in aceste zile se face selectia pentru programul YPS4. ce puteti sa ne spuneti despre ciclurile anterioare, cat de succes au fost acestea si daca ati indeplini conditiile ati aplica la acest proiect?
daca ne puteti spune aproximativ anul/secolul cand vom avea sansa sa vedem Legea unitara a salarizarii in administratia publica?
de chirila oana 20 Feb 2009 12:33
As fi interesat de programul stagiarilor de la YPS, dar as dori sa ma inscriu numai cu conditia sa ma intorc dupa stagiu in judetul meu natal - Galati, la nivel de prefectura sau servicii deconcentrate. adica sa primesc un post in administratia din galati si nu in bucuresti. ce puteti sa imi spuneti?
de maria 20 Feb 2009 13:05
Domnule Dinca,
1. sindicalistii functionarilor publici s-au "plans" cu ocazia protestelor organizate luna aceasta ca multi angajati din administratie pleaca la salarii mai bune in mediul privat. Ce amploarea a luat fenomenul in ultima vreme, si mai ales, cum sunt ei motivati sa ramana in serviciul public? a mai domolit criza economica dorul de duca al unora dintre ei?
2. Sau ce spuneti de intentia ministrului Nica, exprimata la finele lui ianuarie, de a-i da afara pe cei care au ca unicã ocupaþie bautul cafelei?
3. Daca exista "personal excedentar" care poate fi trimis acasa pe motiv ca iau banii degeaba, cum spune ministrul Nica, care sunt domeniile acelea unde se munceste pe branci, chiar si peste program, de se cer cu atata patos bani pentru orele suplimentare ...?
4. INA pregateste functionari cu inalta calificare. Cum sunt ei primiti in randul functionarilor cu vechime, unii dintre ei mai slab pregatiti, dar cu pretentii? Li se asigira tinerilor functionari salarii pe masura pregatirii lor?
Multumesc!
de Alin 20 Feb 2009 13:09
Domnul Dinca e ultimul mohican? Mai e vreun secretar de stat ramas de pe vremea PNL? Cum de-a ramas acolo?
Alin
de Monica Cristina Chivoiu 20 Feb 2009 13:19
Stimate domnule Dinca,
Va rog sa-mi raspundeti la urmatoarele intrebari:
1. Care este circuitul banilor in cazul finantarilor din fonduri europene post-aderare?
2. Unitatile administratiei publice care obtin finantari nerambursabile din fonduri europene postaderare pot derula aceste fonduri prin conturile deschise la banci comerciale?
3. Ce carti de specialitate / cursuri imi recomandati pentru perfectionarea cunostintelor in domeniul administratiei publice (veniturile bugetelor locale si sursele de finantare a cheltuielilor publice)?
Va multumesc pentru amabilitate.
de carmen 20 Feb 2009 13:56
In cat timp estimati ca va ajunge si administratia publica romaneasca la nivelul de eficienta si transparenta practicat in serviciile publice din majoritatea tarilor UE?
Multumesc!
de Radu Florea 20 Feb 2009 14:25
Domnule Dincã, în calitate de lector la INA (dar și la unul din centrele de formare din teritoriu) am participat la multe programe de instruire pentru funcționari publici. Am renunțat sã o mai fac deoarece în acest moment INA este un model de "proastã" practicã (ca sã spun aºa) ºi voi încerca, în viitor, sã evit orice asociere a numelui meu cu aceastã instituþie întrucât mi-ar compromite, în bunã mãsurã, reputaþia.
Astfel, cursurile de varã (desfãºurate pe litoral) ale INA sunt adevãrate vacanþe pe bani publici pentru funcþionarii din primãrii, consilii judeþene etc. care se prezintã la locaþiile cursurilor - Sinaia, Costineºti, Jupiter ºi chiar Vama Veche (?!?) - cu familia dar ºi cu aºteptãri cel puþin jenante pentru lectori. Pe lângã condiþiile improprii / improvizate de derulare a acestor cursuri (întotdeauna cursanþii s-au plâns de acest aspect) ºi taxele exorbitante practicate (existã nenumãrate firme serioase de training ce practicã preþuri rezonabile, ca alternativã sau reper pentru INA), majoritatea cursanþilor solicitã reducerea programului de curs la maximum 2-3 ore zilnic pentru a putea profita de plajã, drumeþii montane etc. Majoritatea argumenteazã - pe bunã dreptate - cã "aºa e la cursurile INA" ºi cã "de asta au venit".
Aº putea sã dau mai multe detalii (nivelul taxelor de participare, modul în care se contractau locaþiile cursurilor la mare ºi la munte sau alte probleme punctuale, de exemplu) dar nu vreau sã vã plictisesc cu lucruri pe care bãnuiesc cã le ºtiþi dar nu le-ați pus niciodatã în discuþie.
Pot sã vã asigur cã instituþiile publice percep cursurile INA ca ºi o recompensã pentru diverºi funcþionari publici (un soi de mini-concediu sau compensație pentru orele suplimentare ce nu pot fi plãtite sau recompensate altfel). Nu existã o selecþie pe bazã de nevoi reale ale acestor funcþionari, nici o preocupare din partea INA pentru politicile de resurse umane din instituþiile publice (dimpotrivã!) ºi - mai ales - s-a instaurat o adevãratã culturã organizaþionalã pe principiul "te duci la un curs INA, deci ai parte de o micã vacanþã la mare sau la munte". Majoritatea funcþionarilor care vin la cursuri nu au nici o treabã cu subiectul cursului respectiv - sunt fie trimiºi pentru a fi recompensaþi (cazul cursurilor de la mare/munte), fie sunt "recrutaþi" de INA pentru a atinge numãrul minim de cursanþi ce face cursul rentabil (cazul cursurilor din Bucureºti). Am constatat, astfel, cã INA funcþioneazã pe sistemul "cât mai mulþi cursanþi ºi preþuri cât mai mari" ºi cã nivelul de calitate al cursurilor este extrem de scãzut (suporturi de curs mizerabile, organizare execrabilã etc.). La http://www.imagesl.info/uploads/e981f58f3723b6110940e3ff6276e545.jpg ºi http://www.imagesl.info/uploads/bfc30c191ef0f146e80db97cc18b3733.jpg puteþi vedea douã poze cu spaþiul impropriu în care am fost nevoit sã-mi susþin cursul anul trecut la Costineºti, un chioºc în plinã arșițã, cu temperatura interioarã de 50 de grade Celsius (dealtfel, am renunțat la acesta și am ținut cursul afarã (?!?), în faþa intrãrii din hotel - vedeti o poza la http://www.imagesl.info/uploads/a30c9afa898369e42f1bb6cc1ee1b6d4.jpg.
Mai e ceva, înainte de întrebãrile pe care vreau sã vi le pun: singurele pliante pe care le-aþi tipãrit despre programele INA au fost realizate primãvara trecutã ºi vã înfãþiºeazã pe Dvs. în format full color într-o multitudine de poze. Nu e nici o coincidenþã, probabil, faptul cã aceste pliante au fost realizate în preajma alegerilor locale în care Dvs. aþi candidat la primãria sectorului 2. Am scanat unul din ele, poate fi vãzut la http://www.imagesl.info/uploads/b7aa507ef64f11ecfc85b5289ac529a2.jpg.
Sincer sã fiu, având în vedere cele de mai sus ºi faptul cã în afarã de instalarea unui sistem de amprentare digitalã pentru angajaþi la intrarea în sediul INA (total impropriu desfãºurãrii de activitãþi educaþionale ºi de cercetare) ºi de achiziþionarea inutilã a unor LCD panels (înlocuitori de flipchart) nu aþi fãcut mai nimic de când sunteþi director la INA, nu prea cred cã aveþi de ce sã mai ocupaþi acest post. Totuºi, fiindcã aþi fost - pare-se - pãstrat în funcþie, am vã pun douã întrebãri:
(1) Ce mãsuri veți lua pentru a reforma Institutul Național de Administrație și a-l transforma într-o instituție pozitivã, cu preocupãri în domeniul politicilor de resurse umane din instituþiile publice?
(2) Ce aveþi de gând cu centrele locale de formare ce depind metodologic de INA (Cluj-Napoca, Timiºoara, Craiova etc.)? Autonomie totalã, privatizare?
de Dobrin 20 Feb 2009 14:25
In ce ordine a-ti aseza Dumneavoastra mari probleme ale tarii si care ar trebui sa devina prioritati (ce-i drept identificate de mine)?
-Numarul mare de angajati in sectorul public, neproductivi, bine platiti, care cresc birocratia, genereaza coruptie si franeaza economia reala pana la anifilare.
-Folosirea banilor publici in spoieli si poleire din rationamente electorale si nu in infrastructurii care genereaza dezvoltare.
-Deficit bugetar mare.
-Coruptie generalizata.
-Multi politicieni opotunesti;
Va multumesc.
de Eu 20 Feb 2009 14:59
Cum vedeti problema salarizarii functionarilor care lucreaza cu fondurile structurale si de coeziune? E normal sa le fie oprite sporurile de 75%? Daca sunt salariati in functie de performante, cum s-ar face asta? Ce implicare au ei in absorbtie? Daca nu sunt proiecte bune e vina lor? Ar trebui sa treaca proiecte proaste ca sa-si ia primele? Stima!
de Emilia Moldovan 20 Feb 2009 15:18
Va rog sa cititi postarea mea 'Reforma in administratie III' de pe http://emiliamoldovan.finantare.ro/ - pune cateva probleme si intrebari
de cosmina 20 Feb 2009 15:32
Ce sanse au tinerii pregatiti la cursurile YPS sa obtina pozitii decizionale importante in cadrul institutiilor unde ajung sa-si puna in aplicare skills-urile dobandite? Altfel spus, ce sanse are noua generatie de functionari publici (mai bine pregatiti si open minded) sa joace un rol important - cu adevarat, nu doar in teorie - in reforma administartiei publice?
De fapt, se doreste cu adevarat acest lucru (in randul celor care detin puterea) sau se dau bani degeaba pentru pregatirea lor?
Va multumesc!
de ro=wc 20 Feb 2009 15:58
DRAGILOR MIE ASA SILA SI EU AM PARASIT DE CURAND ADMIN PUBLIACA, O PRIMARIE, ROLUL TAU E SA FII SCALV, N AU NEVOIE DE TINERI DE IDEI CI DE SCLAVI!
TAKE CARE! CA NE MERITE PAS, RIEN A FOUTRE LA............
de Mircea 20 Feb 2009 15:50
Cum vedeti deznodamantul negocierilor de astazi dintre reprezentantii functionarilor publici si Ministerul Muncii?
de george 20 Feb 2009 16:01
Va salut ,
Cu ce se ocupa INA ,ce buget de cheltuieli are INA,
citi angajati .
Cu stima
George, un platitor de cheltuieli publice
de Octavian Capatina 20 Feb 2009 16:06
dle dinca
Cum puteti spera sa aduceti la zi cultura institutionala din ofiile publice? Care dupa parerea e mai proasta decat ce aveam inainte de '89!!!
Cultura din institutiile publice e data de noi "sefi" care au cu totul si cu totul alte preocupari decat "binele public"
Un exemplu din noua cultura este principiul dupa care trimiti "hotului" local sa verifice daca a furat! Ampatit-o cu Rodica Stanoiu, Cristian Diaconescu, Dan lupascu, Vasile Blaga etc!
de Radu Florea 20 Feb 2009 16:36
Din raspunsurile la comentariile postate anterior de mine:
\"INA nu poate sa impuna unei institutii criteriile pe baza carora trimite angajati la diferite forme de pregatire\".
Daca sunt institutii publice, este absolut necesar! Nu va indepliniti nici un obiectiv, in cazul in care aveti la cursuri oameni care nu au nevoie de ele. In plus, faceti un deserviciu serios si institutiilor trimitatoare ce nu vor intelege niciodata care este scopul formarii profesionale si cum poate fi ea utilizata pentru obtinerea eficientei in munca. ANFP este o alta institutie perfect inutila, care nu serveste interesele functionarilor publici. Nu va propun sa va substituiti ANAF, ci sa faceti ceea ce trebuie facut. Declinarea de responsabilitati catre alte institutii cu prestatie jalnica in domeniul resurselor umane din sectorul public nu va absolva de sarcinile usor observabile pe care INA trebuie sa si le asume.
\"[INA] poate organiza cursuri in care componenta turistica sa fie diminuata\".
Diminuata? Adica aceste cursuri VOR AVEA o \"componenta turistica\"? De cand INA are in atributiile sale asa ceva? Mi se pare reprobabil faptul ca raspundeti in gluma la aceasta problema serioasa.
\"Probabil ca nu stiti inca faptul ca exista (...) cereri de finantare depuse pentru a organiza cea mai mare parte din cursurile de perfectionare online\".
Ba stiu, insa faptul ca aveti cereri de finantare nu garanteaza si certitudinea derularii proiectelor. Pe de alta parte, platforma de e-learning (predau la SNSPA pe asa ceva) reduce enorm interactiunea intre cursanti / intre cursanti si lector si nu este recomandata decat pentru anumite tipuri de cursuri. Daca asta este solutia pentru problemele pe care le-am semnalat (si de care ar fi trebuit sa stiti, fiindca se repeta anual, inclusiv in ultimii 4 ani cat ati fost director la INA) atunci cred ca trebuie sa lasati pe altcineva in locul Dvs. Solutia era sa redefiniti misiunea acestei institutii si sa o transformati intr-un centru de excelenta sau de cercetare educationala dedicat administratiei publice... asa nu faceti decat sa sporiti frustrarile si sa peticiti cu improvizatii neajunsurile patologice ale sistemului.