Ambasadorul Suediei, Mats Aberg: "Romania este obligata sa administreze fondurile responsabil, respectand banii contribuabililor UE"
Ratificarea Tratatului de la Lisabona si actuala criza financiara sunt principalele provocari pentru Suedia care a preluat presedintia Uniunii Europene de la 1 iulie 2009. Ambasadorul Suediei in Romania, Mats Aberg, a discutat online cu cititorii EurActiv.ro despre prioritatile presedintiei suedeze si cum vede Suedia iesirea statelor membre din criza financiara. Intalnirea s-a incheiat.
Nota redactiei: Pentru a pastra coerenta si relevanta discutiei, nu vom valida comentariile care nu se refera la temele anuntate, care nu contin intrebari sau care constau in atacuri la persoana.
[EurActiv.ro]
Cornel (08 Iulie 2009 10:46)
Cum comentati faptul ca in urma evenimentelor care au avut loc in Moldova UE nu a fost capabila sa dea un raspuns unitar si rapid iar in cazul angajatilor ambasadei engleze de la Teheran a existat o actiune rapida si comuna a tuturor staelor membre ale UE?De ce se trateaza diferit aceste probleme?
Raspunsul ambasadorului Suediei, Mats Aberg
1. Problema cu cele 27 de state care alcatuiesc UE este ca necesita ceva timp sa le asculti pe toate. Dar cred ca reactiile UE in ansamblu au fost adecvate si, desigur, exista sprijin solid pentru Romania in general si viziunea UE esta ca regimul vizelor trebuie ridicat. Perceptia UE este ca regimul unilateral de vize al Moldovei trebuie ridicat. UE a fost satisfacuta ca Romania a aratat retinere in aceasta situatie.
Gelu N (08 Iulie 2009 10:31)
Buna ziua Excelenta Voastra,
Putem fi sanctionati pe mecanismele specifice, legate de modul in care cheltuim fondurile nerambursabile de la EU, sau ni se poate aplica legislatia comunitara daca o incalcam. Dar nu stiu daca poate fi vorba de clauzele de salvgardare din Tratatul de aderare.
Dumneavoastra credeti ca poate fi aplicata vreo clauza, in toamna, pentru Romania? Poate doar din diverse interese politice europene... Suntem stat membru, asa ca trebuie sa ne asumam si riscul acesta. Sper ca europenii sa nu uite totusi ca avem un vot in Consiliu, pe care il putem folosi daca suntem isteti atunci cand – se spune la romani – ii arde si pe ei buza ...
Va multumesc pentru atentie Excelenta Voastra!
Raspunsul ambasadorului Suediei, Mats Aberg
Este o intrebare complexa, si cred ca atinge doua lucruri. Unul este Mecanismul de Verificare si Cooperare, initiat atunci cand Romania si Bulgaria au aderat la UE. S-a simtit atunci ca sistemul legal si masurile anticoruptie nu sunt inca la nivelul standardelor UE. De aceea, aceste doua noi state membre au fost plasate sub acest mecanism pentru trei ani. Si exista cateva criterii care trebuie indeplinite. Si UE si-a rezervat dreptul de a aplica cateva masuri de salvgardare in acesti trei ani. Aceste masuri includ , de exemplu, nerecunoasterea deciziilor curtilor romanesti, sau retinerea de fonduri.
Comisia a realizat studii bianuale ale progreselor din acesti trei ani, si urmatorul raport urmeaza sa apara curand. Fie in iulie, fie in septembrie. Acest mecanism se va incheia pe 31 decembrie, ceea ce inseamna ca aceste sanctiuni nu vor mai putea fi aplicate dupa Anul Nou. Va trebui sa asteptam raportul Comisiei pentru a vedea cum evalueaza progresul si apoi va trebui sa discutam in continuare eforturile Romaniei in acest domeniu.
Apoi avem o alta problema, cea a fondurilor. Nu exista legaturi intre aceste doua lucruri si nici nu trebuie sa fie. Romania, ca oricare alt stat membru, este obligata sa managerieze fondurile responsabil, respectand banii contribuabililor UE, sursa fondurilor. Acest lucru se aplica tuturor statelor membre, ceea ce inseamna ca oricare dintre cele 27 de state ar fi criticat pentru administrarea proasta a fondurilor.
Anca Bieru (08 Iulie 2009 10:01)
I would like to know what are the specific objectives of Swedish presidency regarding the two important topics - energy efficiency and production of renewable energy - specific to the building/constructon sector - if possible. What is the position regarding the new version of the European Performance in Buildings Directive - that was approved in the EU Parliament on 23rd of April - and is to be voted in the Council of Ministers during Swedish presidency? (One of the new targets set by the new version is that by 2016 all the new construction should be at least net zero energy buildings)
Raspunsul ambasadorului Suediei, Mats Aberg
Pot raspunde din doua perspective. Una este cea a preseditiei, ceea ce inseamna ca va trebui sa ascultam parerile tuturor statelor membre si sa incercam sa gasim o politica acceptabila pentru toti. Din cealalta perspectiva, cea suedeza, eu fiind reprezentant al Suediei, as vrea sa subliniez ca sperantele si scopurile noastre sunt foarte ambitioase. La nivel national intentionam sa avem energie regenabila intr-o proportie foarte mare din mixul energetic. De asemenea, economia de energie joaca un rol foarte important in mixul energetic. De vreme ce discutam despre un proces pe termen lung, obiectivele mai indepartate ale Suediei vor putea fi spuse mai usor atunci cand ne incheiem presedintia.
Martina (08 Iulie 2009 08:54)
Comisia Europeana a anuntat recent propunerea unui instrument de microfinantare destinat deopotriva persoanelor care si-au pierdut locul de munca si doresc sa se lanseze in afaceri, cat si companiilor existente care intentioneaza sa se extinda.
Care este pozitia presedintiei suedeze legata de acest subiect?
Va multumesc.
Raspunsul ambasadorului Suediei, Mats Aberg
Toate aceste chestiuni au legatura cu nucleul de solutii pentru criza economica, financiara si sociala. Presedintia suedeza ar vrea sa existe politici care sa faca UE sa iasa mai puternica din criza. De aceea, suntem foarte optimisti in legatura cu propunerile legate de sistemele de micro si macrofinantare. Dar nu trebuie sa uitam partea umana. De exemplu astazi, ministrii Muncii se intalnesc in Suedia, la o intalnire informala, pentru a discuta si a invata unii de la altii cum putem sa-i ajutam pe cei care si-au pierdut slujbele si sa-i readucem pe piata muncii.
Adrian (08 Iulie 2009 00:09)
Problemele pe care le avem justitia si coruptia, recomanda Romania ca fiind un stat membru UE?
Referitor la Tratatul de la Lisabona, anumite tari nu au ratificat tratatul datorita opiniei cetatenilor, referendumul, Irlanda de Nord, Olanda.
In acest context tari precum ROmania nu au consultat populatia cu privire la continutul tratatului. CU siguranta majoritatea nici nu stiu ce inseamna acest lucru, cum ii va afecta, cum de altfel nici UE nu este cunoscuta. Intrebarea:E benefica o astfel de atitudine din partea unor cetateni ai uniunii?
Raspunsul ambasadorului Suediei, Mats Aberg
Evident, depinde de fiecare stat membru, in ce fel va fi aplicata democratia in acest sens. Unele tari au avut democratie directa (referendum), in timp ce altii i-au lasat pe alesi (parlamentul) sa isi exprime parerea, prin democratie reprezentativa. Dezbaterea este legata de ce tip de democratie este mai potrivit pentru acest fel de exprimare a opiniei. Au existat multe opinii legate de posibilitatea de a avea un rezultat just in urma unui referendum, de vreme ce este foarte "da" si "nu" sunt raspunsuri foarte largi si populatia nu a intrat in detalii in document.
Ce putem invata este ca e extrem de important sa avem un dialog politic-democratic continuu, in legatura cu felul in care politicile europene ne afecteaza pe toti. Aici, media si cetatenii insisi au o responsabilitate sa poarte acest dialog. Nu e de ajuns sa fii consultat o data la 5 ani si de fiecare data cand au loc schimbari profunde.
Ciprian (07 Iulie 2009 19:14)
Comform presei din Republica Moldova, viceministrul de externe al Republici Moldova a declarat, in urma unei intrevederi recente cu ministrul suedez de la Chisinau ca lansarea dialogului referitor la liberalizarea regimului de vize pentru cetatenii moldoveni in spatiul european va fi abordata pe durata presidentiei suedeze a UE.
Care este pozitie Suediei in legatura cu dialogul cu autoritatile comuniste de la Chisinau, in conditiile in care comunistii moldoveni au luat decizia de introducere a vizelor pentru o anumita categorie de cetateni UE (romani) violand un acord prealabil intre Republica Moldova si UE? Si cum va trata UE relatiile cu Republica Moldova in conditiile in care parlamentul european si-a afirmat ingrijorarea fata de gravele incalcari ale drepturilor omului si derapajelor democratice din Republica Moldova?
In ce masura se va incerca consolidarea si eficientizarea politicii externe a UE?
Raspunsul ambasadorului Suediei, Mats Aberg
Consiliul European, la summitul din iunie, a adoptat o politica in legatura cu Republica Moldova. Aceasta cere dezvoltarea institutiilor democratice. Va trebui sa asteptam rezultatul alegerilor de la sfarsitul lunii, cand va exista un nou guvern care va trebui sa atace multe din problemele si chestiunile legate de relatiile cu UE. Pe de alta parte, UE va trebui sa reactioneze intr-un mod contructiv in legatura cu promisiunile Moldovei.
Exista idei de politici. Negocieri pentru un acord de comert liber si discutii despre vize si migratie. Ar trebui sa ne reamintim ca Politica Europeana de Vecinantate are un program special pentru sase state aflate la Est de UE, inclusiv Moldova, Parteneriatul Estic. Exista perspective bune de cooperare in cadrul acestuia. Dar este important de subliniat greutatea pe care UE o va pune pe restabilirea relatiilor de buna vecinantate in regiune.
Mihai (07 Iulie 2009 17:57)
Romania have been the worst higher educational system from Europe in last 15 years: many privates universities without any criterion (with politicians in senate or in management), all universities (almost unknown) conferred to the politicians PhD degree in a very short time (less than one year), two or three diploma degree obtained in same time, etc. Otherwise, papers with the Ministry logo without any substance. The fraud diploma in Romania is out of the control of Government and state because almost of judges, procurators, policemen and parliamentarians are graduated by these pirates' universities and diploma factories.
1. How Swedish presidency could put order in European education system? (by defining criteria for what means a university, by starting an audit, by establishing the ranking of the universities and research centers, by introducing unrecognized label for higher education diplomas delivered by "pirates" universities from Eastern countries).
The risk is very high: to put on the same place Oxford university diploma and University of Tg. Jiu or University of Caracal.
2. Education is not part of a common EU policy (unfortunately for Eastern countries habitants). Do you think that a labor market with around 200 millions new habitants (added after the extension of EU) doesn't need coherent approach of the education system? What is your personal opinion about a common education policy at EU level in the context of Lisbon target?
3. Justice in the former Eastern countries is terrible ill. EU will leave lot money by the hand of politicians and justice from structural funds and other direct investment. Do you think that a special Low Court at EU level with the attribution in bankrupt over 1 million euro could be possible for limited period of time? (from 10 to 20 years). By this way Europe can give a chance to 200 millions of normal people!
Thank you Excellency for your answers!
Mihai
Brussels
Raspunsul ambasadorului Suediei, Mats Aberg
Ideea de la baza UE este de a usura circulatia bunurilor, ideilor si oamenilor in Uniune. In unele zone avem reguli uniformizate. In altele, avem reguli nationale, dar avem standarde care vor face posibila stabilirea de baze comune pentru politici. Este important sa putem avea incredere in diplome si standarde medicale etc.
Acelasi lucru este valabil pentru sistemul justitiei. Trebuie sa avem incredere unul in celalalt si sa avem incredere ca standardele comune sunt respectate. Am vazut multe cazuri de cetateni suedezi, de exemplu, care au fost judecati in alte tari si trebuie sa ne asiguram ca ei sun tratati corect. De aceea discutam sistemele de justitie in toate tarile membre.
As vrea sa adaug ca eu personal nu cred ca sistemul educational din Romania este rau. Faptul ca firmele high-tech din Suedia investesc aici si depind de ingineri romani indica faptul ca au incredere totala in capacitatile lor.
Florin (07 Iulie 2009 16:43)
Unul din evenimentele care vor marca presedintia suedeza este instalarea noului Parlament European. In conditiile in care numai o treime din cei cu drept de vot s-au prezentat la urne, iar formatiunile eurosceptice castiga teren, in ce masura considera Suedia necesar sa intreprinda actiuni pentru a face mai vizibila activitatea institutiilor europene si pentru a explica beneficiile activitatii acestora
Raspunsul ambasadorului Suediei, Mats Aberg
Florin (07 Iulie 2009 16:03)
Unul din evenimentele care vor marca presedintia suedeza este instalarea noului Parlament European. In conditiile in care numai o treime din cei cu drept de vot s-au prezentat la urne, iar formatiunile eurosceptice castiga teren, in ce masura considera Suedia necesar sa intreprinda actiuni pentru a face mai vizibila activitatea institutiilor europene si pentru a explica beneficiile activitatii acestora
Raspunsul ambasadorului Suediei, Mats Aberg
Este o observatie foarte buna. Este evident ca prezenta scazuta la vot diminueaza legitimitatea PE. De aceea va trebui sa avem o dezbatere politica intensificata si continua. Dupa cum spuneam si mai devreme, este responsabilitatea nu numai a autoritatilor UE si a celor nationale, dar si a media si a cetatenilor. Democratia se refera la drepturi, dar le cere cetatenilor sa fie ei insisi activi.
Andra (07 Iulie 2009 15:23)
Care sunt motivele pentru care Suedia sustine aderarea Turciei la Uniunea Europeana?
Multumesc.
Raspunsul ambasadorului Suediei, Mats Aberg
Turcia este o tara importanta din regiunea de sud-est a Europei. Are deja un statut de tara candidata, de multi ani, ceea ce inseamna ca UE a promis, de fapt, ca exista o perspectiva de aderare pentru Turcia. Este necesar, desigur, pentru Turcia, sa-si dezvolte anumite aspecte sociale, ceea ce evident, face deja. In calitate de presedinte al UE, Suedia trebuie sa asculte si alte state si, de aceea, opinia suedeza trebuie sa astepte pana ne incheiem presedintia.
sandu oprea (07 Iulie 2009 14:40)
Recent parlamentul a adoptat legi care sint contrare legislatiei europene si din cauza carora Romania este condamnata sistematic de CEDO. Este vorba si de legea Voiculescu care interzice fostilor proprietari furati de statul comunist sa isi recapete imobilele in natura. Conventia europeana a drepturilor omului privind proprietatea este fosrte clara: ce va face Suedia si CE pentru a semnala aceasta in raportul pentru monitorizarea justitiei. Ce veti face dvs personal pentru a semnala Comisiei europene sa ceara Romaniei sa respecte legile discriminatorii privind restituirea proprietatilor? Va multumesc
Raspunsul ambasadorului Suediei, Mats Aberg
Doua raspunsuri:
- Pare sa fie o intrebare pentru curtea de la Luxemburg, care sa decida daca este respectata conventia respectiva.
- Va trebui sa asteptam si sa aflam ce contine raportul Comisiei.
Andreas (07 Iulie 2009 13:58)
Mr Åberg,
Now that Sweden has taken over the presidency for the next 6 months, what would be your approach toward the newer states (Romania and Bulgaria), given the fact that, 3 years after Romania joined the EU, the Romanian Government still is unwilling and incapable to comply with the rule of law and final court decisions, both from Romanian courts and the European Court ?
Vilka åtgärder kan ni komma med för att beskydda svenska medborgarnas och andra EU medborgarnas intressen när en regering motsätter sig verkställning av slutliga domar ? (med tanke på att den regeringen är faktiskt EU medlem)
Raspunsul ambasadorului Suediei, Mats Aberg
As I've stated above the European standards that all the members have committed themselves are of course applicable to the 2 newest member states. They had not finished the necessary reform work at the time of their accession. That is why they promised to do it in the following 3 years. That commitment still stands an everybody expects them to honour their commitments.
Dupa cum am spus mai sus, standardele europene pe care toti membrii s-au angajat sa le respecte, sunt, desigur, aplicabile si celor doua noi state membre. Ele nu terminasera reformele in momentul aderarii. De aceea ele au promis sa le termine in urmatorii trei ani. Acest angajament este inca in vigoare si toata lumea se asteapta ca acest angajamente sa fie onorate.
Daniel (07 Iulie 2009 13:27)
Poate Suedia sa faca presiuni in perioada presedentiei UE asupra statelor UE care nu au acordat inca drept liber la munca cetatenilor romani, ma refer la Marea Britanie, Irlanda, Germania, Italia si asa mai departe.
Care este parerea d-lui ambasador despre faptul ca cetatenii UE romani au inca restrictii pe unele piete din UE? I se pare un comportament corect sau incorect dpdv moral?
Raspunsul ambasadorului Suediei, Mats Aberg
De vreme ce piata muncii este o zona de competenta nationala, este in puterea statelor membre sa ia astfel de decizii. Suedia a decis sa nu faca exceptii, dar altii au decis sa faca acest lucru. Nu putem sa actionam decat impreuna, catre o piata a muncii comuna intregii Uniuni, care va face circulatia lucratorilor complet libera.
Petre (08 Iulie 2009 11:34)
Suedia impreuna cu Polonia au initiat Parteneriatul estic. Care au fost motivele care au determinat Guvernul suedez sa faca o asemenea propunere si care sunt masurile concrete care vor fi sustinute de Presedintia suedeza a UE, dupa lansarea oficiala a Parteneriatului, in mai anul acesta, in vederea punerii in practica a acestuia?
Se doreste ca acest Parteneriat sa reprezinte un prim pas spre viitoarea aderare a acestor tarii la UE, dupa modelul Procesului de Stabilizare si Asociere pentru Balcanii de Vest, sau doar o aprofundare a Politicii de Vecinatate? Care este pozitia Suediei privind aderearea Ucrainei si Moldovei la UE?
Raspunsul ambasadorului Suediei, Mats Aberg
Chiar daca Parteneriatul Estic nu este, tehnic, un prim pas catre aderare, este intentionat sa fie un fel de a aprofunda relatiile dintre UE si cele sase state partenere. Discutiile referitoare la politici si coopereare contin multe zone interesante si promitatoare, precum managementul frontierelor, chestiuni legate de energie si de IMM-uri. Un aspect care este deosebit de interesant este scopul de a include societatea civila din cele sase state partenere. O conferinta a forumului Societatii Civile va avea loc in noiembrie, ceea ce va rezulta, sa speram, in unghiuri interesante asupra acestei chestiuni. De asemenea, dimensiunea parlamentara a fost subliniata si cred ca va fi unul dintre raspunsurile la inttrebarile despre care am vorbit mai sus in legatura cu lipsa de influenta a cetatenilor in materie de chestiuni europene.
de Daniel 07 Iul 2009 13:27
Poate Suedia sa faca presiuni in perioada presedentiei UE asupra statelor UE care nu au acordat inca drept liber la munca cetatenilor romani, ma refer la Marea Britanie, Irlanda, Germania, Italia si asa mai departe.
Care este parerea d-lui ambasador despre faptul ca cetatenii UE romani au inca restrictii pe unele piete din UE? I se pare un comportament corect sau incorect dpdv moral?
de Andreas 07 Iul 2009 13:58
Mr Åberg,
Now that Sweden has taken over the presidency for the next 6 months, what would be your approach toward the newer states (Romania and Bulgaria), given the fact that, 3 years after Romania joined the EU, the Romanian Government still is unwilling and incapable to comply with the rule of law and final court decisions, both from Romanian courts and the European Court ?
Vilka åtgärder kan ni komma med för att beskydda svenska medborgarnas och andra EU medborgarnas intressen när en regering motsätter sig verkställning av slutliga domar ? (med tanke på att den regeringen är faktiskt EU medlem)
de sandu oprea 07 Iul 2009 14:40
Recent parlamentul a adoptat legi care sint contrare legislatiei europene si din cauza carora Romania este condamnata sistematic de CEDO. Este vorba si de legea Voiculescu care interzice fostilor proprietari furati de statul comunist sa isi recapete imobilele in natura. Conventia europeana a drepturilor omului privind proprietatea este fosrte clara: ce va face Suedia si CE pentru a semnala aceasta in raportul pentru monitorizarea justitiei. Ce veti face dvs personal pentru a semnala Comisiei europene sa ceara Romaniei sa respecte legile discriminatorii privind restituirea proprietatilor? Va multumesc
de Andra 07 Iul 2009 15:23
Care sunt motivele pentru care Suedia sustine aderarea Turciei la Uniunea Europeana?
Multumesc.
de Florin 07 Iul 2009 16:03
Unul din evenimentele care vor marca preºedinþia suedezã este instalarea noului Parlament European. În condiþiile în care numai o treime din cei cu drept de vot s-au prezentat la urne, iar formaþiunile eurosceptice câºtigã teren, în ce mãsurã considerã Suedia necesar sã întreprindã acþiuni pentru a face mai vizibilã activitatea instituþiilor europene ºi pentru a explica beneficiile activitãþii acestora
de Florin 07 Iul 2009 16:43
Unul din evenimentele care vor marca preºedinþia suedezã este instalarea noului Parlament European. În condiþiile în care numai o treime din cei cu drept de vot s-au prezentat la urne, iar formaþiunile eurosceptice câºtigã teren, în ce mãsurã considerã Suedia necesar sã întreprindã acþiuni pentru a face mai vizibilã activitatea instituþiilor europene ºi pentru a explica beneficiile activitãþii acestora
de Mihai 07 Iul 2009 17:57
Romania have been the worst higher educational system from Europe in last 15 years: many privates universities without any criterion (with politicians in senate or in management), all universities (almost unknown) conferred to the politicians PhD degree in a very short time (less than one year), two or three diploma degree obtained in same time, etc. Otherwise, papers with the Ministry logo without any substance. The fraud diploma in Romania is out of the control of Government and state because almost of judges, procurators, policemen and parliamentarians are graduated by these pirates' universities and diploma factories.
1. How Swedish presidency could put order in European education system? (by defining criteria for what means a university, by starting an audit, by establishing the ranking of the universities and research centers, by introducing unrecognized label for higher education diplomas delivered by "pirates" universities from Eastern countries).
The risk is very high: to put on the same place Oxford university diploma and University of Tg. Jiu or University of Caracal.
2. Education is not part of a common EU policy (unfortunately for Eastern countries habitants). Do you think that a labor market with around 200 millions new habitants (added after the extension of EU) doesn't need coherent approach of the education system? What is your personal opinion about a common education policy at EU level in the context of Lisbon target?
3. Justice in the former Eastern countries is terrible ill. EU will leave lot money by the hand of politicians and justice from structural funds and other direct investment. Do you think that a special Low Court at EU level with the attribution in bankrupt over 1 million euro could be possible for limited period of time? (from 10 to 20 years). By this way Europe can give a chance to 200 millions of normal people!
Thank you Excellency for your answers!
Mihai
Brussels
de Ciprian 07 Iul 2009 19:14
Comform presei din Republica Moldova, viceministrul de externe al Republici Moldova a declarat, in urma unei intrevederi recente cu ministrul suedez de la Chisinau ca lansarea dialogului referitor la liberalizarea regimului de vize pentru cetãþenii moldoveni în spaþiul european va fi abordata pe durata presidentiei suedeze a UE.
Care este pozitie Suediei in legatura cu dialogul cu autoritatile comuniste de la Chisinau, in conditiile in care comunistii moldoveni au luat decizia de introducere a vizelor pentru o anumita categorie de cetateni UE (romani) violand un acord prealabil intre Republica Moldova si UE? Si cum va trata UE relatiile cu Republica Moldova in conditiile in care parlamentul european si-a afirmat ingrijorarea fata de gravele incalcari ale drepturilor omului si derapajelor democratice din Republica Moldova?
In ce masura se va incerca consolidarea si eficientizarea politicii externe a UE?
de Adrian 08 Iul 2009 00:09
Problemele pe care le avem justitia si coruptia, recomanda Romania ca fiind un stat membru UE?
Referitor la Tratatul de la Lisabona, anumite tari nu au ratificat tratatul datorita opiniei cetatenilor, referendumul, Irlanda de Nord, Olanda.
In acest context tari precum ROmania nu au consultat populatia cu privire la continutul tratatului. CU siguranta majoritatea nici nu stiu ce inseamna acest lucru, cum ii va afecta, cum de altfel nici UE nu este cunoscuta. Intrebarea:E benefica o astfel de atitudine din partea unor cetateni ai uniunii?
de Martina 08 Iul 2009 08:54
Comisia Europeana a anuntat recent propunerea unui instrument de microfinantare destinat deopotriva persoanelor care si-au pierdut locul de munca si doresc sa se lanseze in afaceri, cat si companiilor existente care intentioneaza sa se extinda.
Care este pozitia presedintiei suedeze legata de acest subiect?
Va multumesc.
de Anca Bieru 08 Iul 2009 10:01
I would like to know what are the specific objectives of Swedish presidency regarding the two important topics - energy efficiency and production of renewable energy - specific to the building/constructon sector - if possible. What is the position regarding the new version of the European Performance in Buildings Directive - that was approved in the EU Parliament on 23rd of April - and is to be voted in the Council of Ministers during Swedish presidency? (One of the new targets set by the new version is that by 2016 all the new construction should be at least net zero energy buildings)
de Gelu N 08 Iul 2009 10:31
Buna ziua Excelenta Voastra,
Ma bucur sa pot intra in dialog cu unul dintre cei mai experimentati si respectati ambasadori ai UE in Romania si multumesc Euractiv pentru oportunitatea creata.
Excelenta Voastra as vrea sa imi lamuresc, in primul rand pentru mine, cateva dintre problemele confuze, generate, in opinia mea, de necunoasterea reglementarilor si mecanismelor functionale ale EU sau ale interpretarilor date acestora.
Am citit ceea ce ati spus la conferinta de presa si interviurile pe care le-ati acordat pe tema prioritatilor presedintiei suedeze a EU si va multumesc si pentru cuvintele frumoase la adresa tarii noastre.
Excelenta voastra, cred ca se face multa valva si exista multe confuzii in ceea ce priveste mecanismul de cooperare si verificare in domeniul justitiei si afacerilor interne (MCV), instituit de EU in decembrie 2006.
O sa incep prin a va prezenta cateva rationamente personale si va rog sa ma corectati daca gresesc in vreo anume chestiune.
MCV este instituit prin Decizia Comisiei Europene din data de 13 decembrie 2006, ca dispozitie speciala pentru a facilita si sprijini aderarea in bune conditii la UE si, in acelasi timp, pentru a proteja buna functionare a politicilor si institutiilor UE.
Conform practicii obisnuite, Comisia EU supravegheaza aplicarea aquis-ului comunitar pentru a se asigura de respectarea obligatiilor asumate de catre tarile care au aderat la uniune. De catre toate tarile membre.
In primul rand, e gresit sa vorbim de o “monitorizare” si subliniez lucrul acesta pentru ca, o data ce am devenit membri cu drepturi depline ai UE, monitorizarea Romaniei a incetat. Am devenit membru al UE cu drepturi depline, cu un vot egal in Consiliu cu cel al celorlalte state membre. Pana in decembrie 2006 s-a spus monitorizare, dupa 1 ianuarie 2007 vorbim de acele masuri de acompaniere post aderare, necesare protejarii bunei functionari a politicilor si a institutiilor EU.
Nu am gasit in continutul Deciziei CE privind stabilirea MCV termenul de „monitorizare”. Primul raport al CE privind progresele realizate in cadrul MCV, in anul 2007, MEMO/07/260, care defineste aspectele procedurale ale derularii mecanismului spune clar faptul ca „acestea nu sunt rapoarte de monitorizare ci reprezinta o evaluare efectuata in cadrul MCV”. Chiar nu citeste nimeni lucrurile acestea Excelenta?
MCV este o forma de sprijin oferita de EU tarii noastre in implementarea reformelor. Periodic, sunt intocmite niste rapoarte de evaluare a progreselor pe care le facem in indeplinirea angajamentelor pe care ni le-am asumat in momentul aderarii la UE si se propun corectii sau se pot activa niste clauze de salvgardare.
Si statele care au aderat la UE in anul 2004 au beneficiat de acelasi tratament! Si in cazul lor, in tratatele de aderare, au fost introduse clauze de salvgardare si dispozitii tranzitorii (de exemplu: restrictii privind libera circulatie a lucratorilor, accesul la retelele de transport rutier, norme veterinare si pentru siguranta alimentelor etc.).
Documentul de baza al demersurilor noastre de reformare a sistemului judiciar nu este, insa, Mecanismul de Cooperare si Verificare, ci Tratatul de aderare la UE! Totul se leaga de tratat! Acela este documentul fundamental! Noi trebuie sa ne indeplinim angajamentele pe care ni le-am asumat la aderare, si nu pentru ca sunt prevazute anumite obiective in Mecanismul de cooperare si verificare.
Putea sa nu existe acest mecanism de cooperare si verificare! Oricum, trebuia sa ne indeplinim angajamentele asumate la momentul aderarii, care sunt prevazute in Tratatul de aderare si, atunci, Comisia Europeana a creat acest mecanism de cooperare si verificare pentru a ne sprijini in indeplinirea angajamentelor. CE putea sa ne evalueze chiar si fara acest mecanism, asa cum face cu toate tarile membre.
Deci, in concluzie, mecanismul are legatura cu Tratatul de aderare, dar nu este documentul fundamental al indeplinirii angajamentelor noastre! Asta e o alta confuzie!
Am auzit adeseori, la diverse dezbateri, sintagme precum „vom cere ridicarea monitorizarii”, „actionam pentru incetarea monitorizarii”, „negociem pentru ca monitorizarea sa se incheie” etc. Cred ca este total gresit! Decizia de instituire a mecanismului din decembrie 2006 precizeaza in mod clar faptul ca Mecanismul de cooperare-verificare se va incheia de la sine ATUNCI CÂND VOR FI INDEPLINITE OBIECTIVELE DE REFERINTA prevazute in cadrul acestuia si poate fi modificata atunci când evaluarea Comisiei arata ca este necesara modificarea benchmark-urilor.
Din pacate, am auzit si declaratii ale unui oficial suedez, daca nu ma insel ambasadorul Suediei la Sofia, care spune ca „monitorizarea trebuie sa continue”... Iertati-ma, dar si dumneavoastra atunci cand ati fost intrebat despre ridicarea monitorizarii pe justitie ati lasat explicatia in aer, fara sa ii puneti la punct si sa-i trimiteti sa studieze documentele europene.
O alta falsa problema care a fost vehiculata a fost aceea a blocarii imprumutului de 5 miliarde euro acordat de EU României, datorita lipsei de reforme in domeniul justitiei si al combaterii coruptiei sau activarii unor clauze de salvgardare.
A fost incheiat un memorandum de intelegere cu UE in care sunt prevazute clar conditiile acordarii acestui imprumut (sunt numai conditii de politica economica): masuri in domeniul consolidarii fiscale, guvernantei fiscale, reformelor structurale in domeniul administrativ, al reglementarii si supravegherii sectorului financiar.
Vorbim despre un imprumut! Cineva ne imprumuta dupa ce constata ca vom putea sa-i returnam banii si atunci pune niste conditii pentru a putea fi sigur ca ii vom da inapoi. Ma sfatuieste cum sa ii cheltui, astfel incât sa fie sigur ca ii va vedea inapoi. Deci, vorbim de un imprumut care nu are cum sa aiba legatura cu mecanismul de cooperare si verificare.
UE poate pune conditii de reforma in alte domenii decât in cel economic in momentul in care vorbim despre bani europeni, care se cuvin de drept României, ca membru al uniunii. Este vorba despre fondurile nerambursabile EU prevazute de legislatia comunitara. Aici poate fi vorba de conditii de alta natura sau de activarea clauzelor de salvgardare! Dar asta se aplica si in cazul celorlalte state mebre ale UE, nu numai Romaniei!
Putem fi sanctionati pe mecanismele specifice, legate de modul in care cheltuim fondurile nerambursabile de la EU, sau ni se poate aplica legislatia comunitara daca o incalcam. Dar nu stiu daca poate fi vorba de clauzele de salvgardare din Tratatul de aderare.
Dumneavoastra credeti ca poate fi aplicata vreo clauza, in toamna, pentru Romania? Poate doar din diverse interese politice europene... Suntem stat membru, asa ca trebuie sa ne asumam si riscul acesta. Sper ca europenii sa nu uite totusi ca avem un vot in Consiliu, pe care il putem folosi daca suntem isteti atunci cand – se spune la romani – ii arde si pe ei buza ...
Va multumesc pentru atentie Excelenta Voastra!
de Cornel 08 Iul 2009 10:46
Cum comentati faptul ca in urma evenimentelor care au avut loc in Moldova UE nu a fost capabila sa dea un raspuns unitar si rapid iar in cazul angajatilor ambasadei engleze de la Teheran a existat o actiune rapida si comuna a tuturor staelor membre ale UE?De ce se trateaza diferit aceste probleme?
de Petre 08 Iul 2009 11:34
Suedia impreuna cu Polonia au initiat Parteneriatul estic. Care au fost motivele care au determinat Guvernul suedez sa faca o asemenea propunere si care sunt masurile concrete care vor fi sustinute de Presedintia suedeza a UE, dupa lansarea oficiala a Parteneriatului, in mai anul acesta, in vederea punerii in practica a acestuia?
Se doreste ca acest Parteneriat sa reprezinte un prim pas spre viitoarea aderare a acestor tarii la UE, dupa modelul Procesului de Stabilizare si Asociere pentru Balcanii de Vest, sau doar o aprofundare a Politicii de Vecinatate? Care este pozitia Suediei privind aderearea Ucrainei si Moldovei la UE?