150.000 de euro, fonduri UE, pentru un mic producator de mobila. Producatorul: "Cand este vorba despre o astfel de suma, nu prea mai ai somn"
Un intreprinzator din Caransebes a obtinut fonduri structurale nerambursabile pentru achizitionarea unor utilaje si echipamene in domeniul prelucrarii lemnului. El sustine ca a pierdut peste 10.000 de euro, pe de alta parte, care s-au dus pe dobanzi platite la banca din cauza intarzierilor "neprevazute" in derularea proiectului. A vrut sa-si spuna povestea pentru EurActiv.ro pentru ca alti beneficiari "sa invete din greselile sale".
Foto: Utilajul finantat prin proiect 150.000 de euro reprezinta valoarea totala a proiectului intocmit de compania "Mobila si Binale SRL Caransebes", depus pentru finantare in cadrul Programului Operational Regional - componenta 4.3. - "Sprijin acordat microintreprinderilor". Din aceasta suma, 69% a insemnat finantarea nerambursabila. Asa cum deja se stie, in cadrul acestei componente a POR evaluarea proiectelor a durat peste 5 luni si contractele au fost semnate dupa inca 3-4 luni. Romica Rafa, directorul firmei, spune ca nu intarzierea evaluarii l-a incurcat cel mai tare si nici intarzierea semnarii contractelor ci problemele care au aparut odata cu inceperea efectiva a derularii proiectului. "Am inceput sa cautam un credit bancar. Am discutat cu mai multe banci si am obtinut pana la urma un credit de la CEC cu dobanda de 16%", explica Rafa. Dupa obtinerea creditului, firma a inceput achizitia echipamentului principal, un "sistem flexibil de prelucrare a lemnului" si a echipamentelor secundare, care erau necesare pentru completarea celui dintai. Licitatia s-a derulat fara probleme, au fost selectati furnizori din Italia iar echipamentul principal ales este unul "de ultima generatie". Problemele au aparut la livrare si la punerea in functiune. "In primul rand, eu nu am luat in calcul faptul ca in luna august mediul de afaceri din alte tari este in vacanta. Nu am primit o parte din echipamente la timp. In al doilea rand, utilajul principal are si un soft care trebuia instalat pentru ca el sa functioneze. Ei bine, fiind un produs de ultima generatie, distribuitorii din Romania nu au reusit sa-l instaleze si a trebuit sa-i asteptam pe reprezentantii din Italia", explica Romica Rafa. Acest lucru a insemnat intarzierea efectuarii platilor, intarzierea punerii in functiune a echipamentelor, implicit intarzierea depunerii cererilor de rambursare si astfel si decontul a sosit mai tarziu. Intreprinzatorul a spus ca cele 3-4 luni de intarziere l-au costat circa 45.000 de lei platiti pe dobanzi la banca. In rest, lucrurile au mers bine: autoritatile au rambursat cei 69% conveniti prin contract si proiectul s-a incadrat totusi in calendarul stabilit initial. "Sunt suparat in primul rand pe mine, ca nu m-am documentat suficient. Le transmit tuturor celor care deruleaza proiecte sau vor sa obtina finantare: trebuie luate in calcul absolut toate aspectele legate de achizitia pe care o doriti, altfel poti intra in faliment. Marturisesc, cand este vorba de 150.000 de euro nu prea mai ai somn", spune Romica Rafa. Acesta mai marturiseste o alta dificultate: crearea celor 7 locuri de munca prevazute prin proiect. "Initial, cand am stabilit ca voi angaja 7 persoane, chiar credeam ca voi avea nevoie de acestea. Intentionam pe atunci sa luam si un spatiu in oras, dar in acest moment nu ne mai permitem. Dar autoritatile nu au fost flexibile in aceasta privinta. A trebuit sa-mi scad propriul meu salariu si sa o trec pe sotia mea in somaj, pentru a putea face acele 7 angajari", explica directorul firmei. Partea buna a lucrurilor este ca perioada de criza l-a "ajutat" pe intreprinzator sa negocieze preturi convenabile la achizitii, de aceea pierderea datorata cursului de schimb a fost compensata in cea mai mare parte. Romica Rafa spune ca a colaborat foarte bine cu firma de consultanta Expert Consulting din Timisoara si cu reprezentantii Agentiei de Dezvoltare Regionala Vest, insa are de facut doua comentarii legate de procedurile programului de finantare. "Anumite reguli ar fi trebuit sa devina mai flexibile, in aceasta perioada de criza. Altfel, esti nevoit sa apelezi la niste artificii care nu aduc niciun serviciu nici beneficiarului, nici statului roman" "Daca un proiect este aprobat pentru finantare, inseamna ca planul de afaceri a trecut prin mainile celor mai competente persoane si pe la mai multe institutii. Acest lucru ar trebui sa reprezinte o garantie in sine pentru banci, pentru a acorda mai usor finantare. O alta varianta ar fi ca Guvernul sa infiinteze o institutie care sa se ocupe in mod prioritar de finantarea pentru micii intreprinzatori, mai ales cei cu proiecte europene". Ioana Morovan
de pascov 15 Apr 2010 16:45
fraza aceasta "Partea buna a lucrurilor este ca perioada de criza l-a "ajutat" pe intreprinzator sa negocieze preturi convenabile la achizitii, de aceea pierderea datorata cursului de schimb a fost compensata in cea mai mare parte. " este aiurea. Poti pierde din curs dar nu poti face economii cu care sa compensazi pierderea de curs. Cati bani ai dat, in EURO, atati ti se dau inapoi (lasand la o parte cofinatarea). Daca ai dat putin pe utiliaj, ti se dau putini inapoi. In nici un caz nu ti se acopera pierderea de curs cu bani europeni, este infractiune.
de Ionescu 26 Apr 2010 11:10
dle/ dna pascov - nu am inteles din comentariul dvs. care este legatura intre pierderea din cursul valutar si economii; din cate am vazut din articol nu si-a pus nimeni problema de a face \"economii\" din banii UE, prin urmare comentariul dvs. pare tendentios. ar trebui sa tineti cont de faptul ca decontarile, ca si bugetul proiectului se fac in lei si nu in Euro, ceea ce inseamna ca diferentele de schimb valutar devin o problema strict interna a solicitantilor, in unele situatii incarcand bugetul proiectului cu ch. neeligibile;
si inca ceva: sa nu uitam totusi rolul acestor articole...
felicitari euractiv pentru initiativa de a publica cazuri reale de proiecte, inclusiv problemele cu care s-au confruntat acestea in implementare;