Dezbatere EurActiv.ro: Sunteti de acord cu legea care obliga proprietarii sa repare fatadele pe cheltuiala proprie? Presedintele Ordinului Arhitectilor, Serban Tiganas, a discutat online despre legea fatadelor
Proiectul de lege care ii obliga pe proprietari sa-si intretina fatadele cladirilor pe cheltuiala proprie a fost adoptat de catre Guvern pe 20 martie si va intra in vigoare dupa ce va fi adoptat de Parlament si promulgat de presedinte. Ce spune legea fatadelor in statele Uniunii Europene? Este o lege buna sau nu, si daca da, de ce? Cum isi pot finanta proprietarii renovarea fatadelor propriilor cladiri si de ce este important ca ei sa fie responsabili de acest lucru? Presedintele Ordinului Arhitectilor, Serban Tiganas, a discutat online despre legea fatadelor. Intrati in articol pentru a citi raspunsurile invitatului
Guvernul a adoptat pe 20 martie, la propunerea Ministerului Dezvoltarii, proiectul de lege care ii obliga pe proprietari sa-si intretina fatadele cladirilor pe cheltuiala proprie. In cazul in care proprietarii nu se achita de obligatii in termen de 12 luni de la notificarea trimisa de primarie, administratia locala va executa lucrarile cu bani de la buget, urmand sa recupereze suma cheltuita de la beneficiari, pana la data receptiei finale a lucrarilor.
Finantarea va fi impartita astfel: minimum 10% din surse proprii ale beneficiarului si maximum 90% prin credit garantat prin Fondul National de Garantare a Creditelor pentru Intreprinderile Mici si Mijlocii S.A. - I.F.N.
Perioada de rambursare a creditelor bancare cu garantie guvernamentala si cu dobanda subventionata este de maximum 5 ani. In cazul persoanelor care inregistreaza venituri medii nete lunare pe membru de familie sub castigul salarial mediu net lunar pe economie primariile pot acoperi integral cheltuielile necesare reabilitarii fatadei.
Magda Barascu
de arkan 05 Apr 2011 12:53
In privinta caselor pe care statul le-a distrus timp de 50 de ani (legea 112) retrocedandu-le intr-o stare de ruina de ce nu le repara statul ,ca doar el le-a distrus?!
de Clau 05 Apr 2011 12:59
de dan popa > Clau 05 Apr 2011 18:13
de Alexandru > dan popa 06 Apr 2011 14:50
de Mircea > Clau 06 Apr 2011 10:32
1. Proprietarii sa fie reprezentati de o asociatie proprie la intocmirea caietului de sarcini pentru licitatie si sa aiba o pondere de peste 50% la alegerea executantului lucrarii(ei or sa dea banii intr-un final)
2. Guvernul sa faca tot posibilul sa le obtina conditii de finantare cu dobanda 0%, macar atat sa-si asume si ei daca nu un procent din investitii.
3. Mare grija la casele de patrimoniu si casele cu valoare arhitecturala care nu sunt incluse in patrimoniu. Sa se respecte arhitectura si elementele de design original ale cladirii altfel ne trezim peste noapte intr-un fel de Voluntari, cu cladiri drepte si inexpresive, mii de culori nearmonizate, etc etc.
4. Cel mai bine ar fi ca guvernul sa se consulte cu ONG-urile care activeaza pentru salvarea Bucurestiului, ei pot sa ofere toata consultanta necesara.
de Lidia 05 Apr 2011 14:57
2. De ce mai exista inca administratori de bloc ??? Exista alte forme de intretinere a unui cartier, de exemplu in Suedia : un cartier este arondat unei firme care se ocupa de tot, si anume de spatiile verzi, de gunoi, de reparatii atat la fatada cladirii cat si reparatii ale conductelor, tevilor etc.
Plata acestor servicii este inclusa in intretinerea lunara, la fel si caldura, electricitatea (in unele locuri, nu peste tot) apa s.a.m.d..
Totodata, intalnesti cartiere unde aceasta intretinere (avgift) variaza, ceea ce iti indica faptul ca acolo unde este mai ridicata inca nu s-au facut reparatii capitale. Este insa si o masura de a aplica deprecierea unui imobil.
Este si primaria implicata insa nu pot da detalii la acest capitol - inca !
Oricum, se aplica o regula de protectie tuturor cetatenilor : sa se faca astfel incat toata lumea sa-si permita !
Si se aplica indiferent ca este vorba de reparatia cladirii sau de painea cea de toate zilele.
Asadar, un sistem simplu si eficace !
Dar sint convinsa ca se stie acest lucru, la cate studii s-au facut, insa atata vreme cat totul este controlat politic nu se va realiza nimic !
de arhitect 06 Apr 2011 09:45
Intentia este laudabila, dar aplicarea ei in cazurile particulare ale Bucurestiului e deficitara. Cum se renoveaza fatadele blocurilor comuniste? Aici e vorba de multi proprietari, de multe modificari si alterari ale compozitiei fatadei si nu in ultimul rind calitate foarte proasta de executie de la bun inceput. In cazul blocurilor comuniste renovarea fatadelor se suprapune ca inteles cu reabilitarea termica - care cum s-a zis si anterior - omoara orice detaliu si desen al fatadei si s-a facut pina acum fara un minim efort de detaliu de calitate.
Consider ca proprietarii trebuie sa fie responsabilizati si sa aiba constiinta ca e datoria lor sa repare fatada, iar interventia autoritatilor sa fie doar cu instrumente financiare care sa faciliteze renovarea.
Ramine problema calitatii renovarii, detaliilor si a executiei. Legea nu are mecanisme pentru asiguarea calitatii.
Cum ar putea OAR sa ajute la cresteea calitatii interventiilor pentru repararea fatadelor?
de Serban Tiganas > arhitect 06 Apr 2011 12:19
OAR are deja mai multe actiuni legate de acest subiect (chiar si aceasta, on line), conferinte profesionale, documente catre autoritati, etc. inytentia mai recenta este aceea de a creea un departament al OAR dedicat patrimoniului, care sa aiba activitate continua, si care sa editeze ghiduri de buna practica, sa caute partenerii si resursele pentru acestea, sa diesemnize stiinta calitatii. la ora asta avem un grup de lucru pe probleme de calitate a arhitecturii, care incearca sa gasesca definiri adecvate si mijloace de transmitere catre public, administratie, legiuitori a elementelor care conribuie.
eu tin cel mai mult la instrumentul Politica pentru arhitectura a Romaniei, pe care OAR incearca sa o promoveze prin guvern, dar care inca nu am reusit. aceasta politica are masuri clare orientate spre toate domeniile prioritare inclusiv cel pe care il dezbatem acum.
de al 06 Apr 2011 10:20
Cum au rezolvat aceasta problema germanii? dar suedezii?
pai cheltuielile se scad din impozitele datorate si acolo unde este cazul adm.locala vine cu contributii, credite ieftine, etc.
Prea ne opunem cu inversunare la a ne face ordine si curatenie la noi acasa.Proprietarii trebuie sa inteleaga ca au si indatoriri nu numai drepturi.
Este adevarat ca in ceea ce priveste statul roman care a jefuit casele oamenilor nu vrea si nici nu poate sa se responsabilizeze in repararea lor dupa ce le-a exploatat vreo 50 de ani. TOTUSI CEVA TREBUIE FACUT
de impexrus 06 Apr 2011 11:10
la fel se intampla si cu utilitatile si acoperisul,cei care se deservesc de ele trebuie sa si le repare,nu vin eu din scara B sa repar fatada,utilitatile si acoperisul celor din scara A.
Vai de capul nostru!
de Emil 06 Apr 2011 21:50
Capitalism inseamna si asta, nu numai dreptul de a detine.
M-am cap plictisit de drepturi fara obligatii. Trec pe strada si vad demolaturile unui neam-prost care stau sa imi cada in cap.
Trebuie sa ne asumam CAPITALISMUL cu bune si rele.
de Andrei 05 Apr 2011 13:18
As dori sa stiu daca pentru cladirile vechi (din zone protejate sau nu, nu pentru blocurile comuniste si noile constructii) va fi permisa placarea fatadelor cu polistiren si inlocuirea ferestrelor existente cu geamuri "termopan" ? Am vazut in oras cladiri vechi izolate termic cu polistiren a caror fatada a fost practic distrusa, inlaturandu-se toate elementele decorative ale acesteia.
Exista alte modalitati de izolare termica, dar care sa nu afecteze fatadele si sa fie facute eventual pe peretii interiori?
Cum se procedeaza la izolarea termica in alte orase in Europa: Paris, Viena, Londra...etc? Si ei placheaza cladirile vechi cu polistiren pe fatade? Daca da, cum procedeaza cu decoratiunile de pe fatade?
de Serban Tiganas 06 Apr 2011 12:13
de Neagoe 05 Apr 2011 13:22
E o masura corecta si binevenita, chiar daca a venit cu intarziere.
Bucurestiul arata mai rau decat Groznai, capitala Ceceniei dupa razboi. Fatade murdare sau in paragina, balcoane care se prabusesc, acoperisuri gaurite, etc. Cele mai multe dintre aceste cladiri sunt locuite de oameni care au venituri foarte mici si care nu isi pot permite sa le repare. Dar nici trecatorii peste care se prabusesc aceste fatade nu au nicio vina.
Practic nu se va ajunge decat la o singura solutie logica: proprietarii actuali lipsiti venituri vor vinde unora care isi vor permite costurile locuirii in centru. Nu e nicio nenorocire pentru nimeni sa se mute din zona 0 intr-o zona in care isi permite sa traiasca...
Riscul cel mai mare? Sa se apuce fiecare sa renoveze dupa bunul plac: fatade roz-bonbonel sau acoperisuri verzi (v. bataia de joc de la Manastrirea Casin). Intrebare: exista metode de control (autorizatie, inspectori, etc.) si de responsabilizare?
de Serban Tiganas 06 Apr 2011 12:09
1. de acord, intentie buna, intarziata si adaug, inca insuficient aprofundata, testata, calibrata la realitate.
2. nu e o lege pentru Bucuresti. Toata tara are de suferit de incultura mediului construit, lipsa de cultura a arhitecturii, de care este straina si educatia romaneasca si cultura din familii si mai grav si cea din administratie
3. sunt de acord ca si romanii ar trebui sa practice o mobilitate rezidentiala astfel incat fiecare sa locuiasca, chirias sau proprietar conform posibilitatilor. despre proprietari spun ca trebuie sa isi permita sa intretina proprietatea, dar din pacate doar sistemul de amenxzi prevazut in aceasta lege nu cred ca va rezolva ceva.
4. da, riscul exista. Manastirea Casin se revopseste, din fericire culorile sunt reversibile, sunt alte distrugeri ireversibile, la care m-as referi. Modalitatile de control exista, capacitatea lor de a stapani fenomenele se vede cu ochil liber, deci si aici sunt circumspect mai ales de capaciatetea administrativa care este strict necesara pentru a aplica o astfel de initiativa.
de Mihai Liviu 05 Apr 2011 13:37
Si unde este textul cu legea propusa?
Cine hotareste daca o fatada trebuie reparata,intretinuta?
Care sunt criteriile prin care se hotareste daca o fatada este intretinuta sau nu?
In cazul in care persoana,persoanele nu dispun de bani necesari cum se va actiona pentru respectarea acestei legi?
O reparatie pe bani publici si pe urma recuperarea lor de la propietar insemna de fapt o indatorare si mai mare a propietarului cum va suporta propietarul chiar daca are sa zicem venitul mediu pe economie stiut fiind faptul ca acest venit minim nu iti permite decat sa traiesti si sa achiti utilitatile si alte cheltuieli casnice.
Aplicarea acestei legi va fi unitara si prin asta inteleg pe tot teritoriul orasului,comunei?
Eu propun ca mai intai statul sa dea un exemplu si sa si intretina propriile fatade pe care le are in grija si deabia pe urma sa vina catre propietari individuali de locuinte si aici ma refer neaparat si la blocuri.
ce atingere aduce aceasta lege la dreptul de propietate?
de Serban Tiganas 06 Apr 2011 12:02
perfect de acord ca statul trebuie sa actioneze cu rolul de model, intretinand exemplar proprietatea sa, dar nu cred ca in paralel proprietarii privati nu trebuie sa isi indeplineasca obligatiile de a intretine propriile proprietati. repet din interventiile anterioare: intentie foarte buna, formula de solutionare discutabila, dupa cum se vede si din dialogul nostru, si extrem de dificil de aplicat. cred ca nu va conduce la rezolvarea problemei nici macar partial, va genera efecte secundare discriminatorii, poate chiar injustete si protectionaism. E riscanta si pentru bugetele locale in forma propusa.
de Catalin 05 Apr 2011 14:42
Este foarte binevenita. Si eu sunt propirtarul unie case vechi depeste 80 de ani si singur, mi-am inretinut-o, reparand fatada, acoperis, curte etc. In fine totul cu bani proprii. In Polonia spre exemnplu (sotia mea este cetatean polonez) toate dar absolut toate asociatiile de proprietari au un fond de reparatii si intretinere a cladirilor, fie ele mai vechi sau mai noi, deci inclusiv blocuri din perioada comunista. Este obligatoriu. Nu vine primaria sa faca izolatii termice pe bani comunitari nicaieri. Deci si intr-o tara cu venituri edstul de apropiate de ale noastre se poate. Trebuie sa cultivam responsabilitatea. Nu ne mai putem ascunde in spatele vesnicei planegri: nu avem bani. Bani de masini luxoase insa sunt. Trebuie deci, este naparat sa se faca asa ceva sau altfel nu vom putea opri degradarea urbanului romanesc. Nu putem astepta totul de la stat si nici nu este bine.
de Serban Tiganas 06 Apr 2011 11:57
de Adrian T 05 Apr 2011 14:53
Mi se pare o interventie nejustificata din partea Statului in viata si proprietatea privata individuala, bazata doar pe motive estetice. Este usor sa nu iti convina ceva si sa il fortezi pe altul sa plateasca, indiferent de povara economica impusa acelei persoane.
Am vazut ca ne comparam si la acest capitol cu Europa. Motivul pentru care in tarile dezvoltate economic cladirile arata mai bine este pentru ca sunt dezvoltate economic...nu pentru ca exista o lege care sa ii oblige pe proprietari sa si le refaca. Estetica este un bun pe care il achizitionezi contra unui cost asumat, nu o datorie fata de societate.
O astfel de lege incarca nejustificat costul de intretinere al unei cladiri, cu efecte economice negative: de ex. vor fi proprietari care pentru a achita acest cost vor creste chiriile. Pe chiriasii privati si agentii economici nu ii intreaba nimeni daca acest exercitiu de corectie estetica le convine financiar?
Criteriile in functie de care vor fi obligati unii propiretari sa refaca fatadele sau nu sunt si vor fi subiective. Avand in vedere ca exista atatea alte domenii ale vietii noastre puse la bunul plac decizional al autoritatiilor, nu vad in aceasta lege decat inca o ocazie de a creea coruptie. Se vor gasi modalitati de a-i deroga pe unii si de a-i pedepsii excesiv pe altii.
Sunt foarte dezamagit sa vad usurinta cu care unii romani propun, iar altii accepta, astel de ingerinte in viata personala, dreptul la proprietate si libertatea personala a altor oameni.
Avand in vedere aceste obiectii, as dori sa stiu pe ce baze consitutionale a fost bazat aceasta lege. Mentionarea articolului sau articolelor relevante e suficienta.
Multumesc,
Adrian T.
de Serban Tiganas 06 Apr 2011 11:48
de Adrian T > Serban Tiganas 06 Apr 2011 22:46
Nu orice problema se poate rezolva prin lege. Actul legislativ trebuie sa fie minimal si relevant. In Romania legea nu este respectata pentru ca are pretentii paternaliste exagerate. Sunt sigur ca daca un sas nu ar fi avut bani, sau pur si simplu chef, sa isi vopseasca casa, tot ce ar fi riscat ar fi fost oprobiul vecinilor, nu sanctiuni legale.
In alta orine de idei, exista un cost atasat acestei intiative, care nu poate fi descarcat decat pe proprietar. Este in final, doar o alta taxa pe proprietate. Ca sa parafrazez din engleza "We can't tax our way to civilization."
de Andrei 05 Apr 2011 15:02
Ar fi fost bine daca atasati si proiectul de lege. Urmarind subiectul in timp am observat ca la un moment dat a aparut ideea unor imprumuturi fara dobanda pentru reparatii. Insa acestea se puteau acorda numai asociatiilor de proprietari.
Pentru un imobil cu 3 proprietari (apartamente) nu este fezabila infiintarea si intretinerea unei asociatii, care este solutia financiara pentru acest caz ?
de Serban Tiganas 06 Apr 2011 11:41
de sorin 05 Apr 2011 16:28
Aspectul exterior este un etalon al nivelului de civilizatie al societatii. La noi majoritatea caselor din zona centralã a marilor oraºe sunt înnegrite, cu tencuiala desprinsã ºi având ochiuri sparte la ferestre, rufe la uscat în balcoane, cu faþadele invadate de aparate de aer condiþionat, antene de satelit ºi branºamente de gaze. Este evident cã nu se poate remedia asta peste noapte, printr-o lege.
În alte þãri problema asta e de competenþa autoritãþilor locale, care pot defini ca protejate anumite zone, obligând proprietarii sã asigure un nivel acceptabil pentru aspectul exterior al proprietãþii lor, în caz contrar putând interveni direct, punând apoi la platã pe cei responsabili. Asta pentru cã interesul public prevaleazã la ei în faþa celui privat. La noi dupã 40 de ani de exproprieri forþate nimeni nu a înþeles cã totuºi interesul public e superior celui privat.
de Serban Tiganas 06 Apr 2011 11:33
aceasta lege suna ca o trezire brusca la o realitate ignorata de guvernanti cateva zeci de ani... dar nu e cea mai buna trezire. nu cred ca sepot rezolva toate problemele reabilitarii doar la nivelul fatadei si doar prin aceasta lege. cred, cum mai spuneam in lat raspuns, ca trebuie prioritizat si facuta distinctia intre patrimoniul protejat si patrimoniul in totalitate, cu masuri diferentiate si mai cred ca trebuie stimuli seriosi, mult mai consistenti decat scutire de imporzit pe un singur an. pastrez buna intentie a legii, dar remarc o mare confuzie asupra ce insemna calitatea arhitecturii, si inteleg ca statul nu stie, doar intiuieste ca ar trebui sa il preocupe. daca ar fi sa iau partea buna, sper cxa dupa ce aceasta propunere va esua, fie in parlament fie in practica, statul sa continue buna intentie de a rezolva problema corect sesizata si importanta, altfel, profund, la modul expert.
de Nea Vasile > Serban Tiganas 06 Apr 2011 15:19
de Raluca 05 Apr 2011 16:31
aici gasiti varianta propusa de Ministerul Dezvoltarii Regionale si Turismului
http://www.mdrt.ro/proiect-de-lege-privind-masuri-de-crestere-a-calitatii-arhitectural-ambientale-a-cladirilor-8367
de marcel 05 Apr 2011 19:58
Sunt proprietarul unui apartament intr-o cladire monument istoric.
1.Nu am incredere ca primaria va alege pentru mine o firma de constructii care sa faca lucrari de calitate la un pret foarte bun (liciatii directe);
2.Proiectele si autorizatiile scumpesc foarte mult pretul lucrarilor:
3.Nu poti face reabilitare termica la fatadele unor cladiri de tip monument istoric (geamuri termopan, izolarea peretilor exteriori cu polistiren)
4.Este imposibil sa faci un proiect de renovare prin Asociatia de Proprietari din cauza veniturilor diferitilor proprietari si prioritatilor diferite (ex. o familie are pe primul plan, intretinerea copilului la facultate sin nu repararea fatadei.
De ce nu am facut-o singur ?
1.Nu stiu ce culoare trebuie pentru peretii exteriori sau tamplaria ferestrelor. Vecinii mei care si-au reparat fatadele au culorile alb, portocaliu deschis si verde deschis, iar culoarea originala este galben deschis. Ce culoare folosesc, pentru ca Primaria, in 20 de ani nu a fost in stare sa-mi trimita o adresa in care sa-mi spuna ce culoare trebuie . Unde merg sa obtin aceaste informatii ?
2.Nu am gasit mesteri pentru reparatia unor ornamente deteriorate partial sau total.
3. Materialele folosite sunt moderne (vopsea lavabila – de ex.). Daca le folosesc si vine apoi un birocrat de la Primarie sa-mi dea o amenda de raman fara aer.
NU AM NEVOIE DE LEGE SAU OUG !
Am nevoie de informatii, de consultanta, iar unii de finantare avantajoasa deoarece Gunernul sau Parlamentul ar trebui sa stie ca din toamna 2008 suntem in criza !
In concluzie : Guvernul doreste cladiri frumoase, cu fatade renovate, locuite de oameni care de abia isi duc zilele si au ce manca dupa ce-si platesc facturile de intretinere. E ca si cum D-na Udrea ar umbla cu lenjeria rupta la spate!
de marcel 05 Apr 2011 20:10
Sunt proprietarul unui apartament intr-o cladire monument istoric.
1.Nu am incredere ca primaria va alege pentru mine o firma de constructii care sa faca lucrari de calitate la un pret foarte bun (liciatii directe);
2.Proiectele si autorizatiile scumpesc foarte mult pretul lucrarilor:
3.Nu poti face reabilitare termica la fatadele unor cladiri de tip monument istoric (geamuri termopan, izolarea peretilor exteriori cu polistiren)
4.Este imposibil sa faci un proiect de renovare prin Asociatia de Proprietari din cauza veniturilor diferitilor proprietari si prioritatilor diferite (ex. o familie are pe primul plan, intretinerea copilului la facultate sin nu repararea fatadei.
De ce nu am facut-o singur ?
1.Nu stiu ce culoare trebuie pentru peretii exteriori sau tamplaria ferestrelor. Vecinii mei care si-au reparat fatadele au culorile alb, portocaliu deschis si verde deschis, iar culoarea originala este galben deschis. Ce culoare folosesc, pentru ca Primaria, in 20 de ani nu a fost in stare sa-mi trimita o adresa in care sa-mi spuna ce culoare trebuie . Unde merg sa obtin aceaste informatii ?
2.Nu am gasit mesteri pentru reparatia unor ornamente deteriorate partial sau total.
3. Materialele folosite sunt moderne (vopsea lavabila – de ex.). Daca le folosesc si vine apoi un birocrat de la Primarie sa-mi dea o amenda de raman fara aer.
NU AM NEVOIE DE LEGE SAU OUG !
Am nevoie de informatii, de consultanta, iar unii de finantare avantajoasa deoarece Gunernul sau Parlamentul ar trebui sa stie ca din toamna 2008 suntem in criza !
In concluzie : Guvernul doreste cladiri frumoase, cu fatade renovate, locuite de oameni care de abia isi duc zilele si au ce manca dupa ce-si platesc facturile de intretinere. E ca si cum D-na Udrea ar umbla cu lenjeria rupta la spate!
de Serban Tiganas 06 Apr 2011 11:27
1. nici eu, dar daca platiti lucrarile va alegeti dumneavoastra firma, negociati proiiectul, solutia, etc.
2. nu e adevarat! proiectul este absolut necesar si este calea de a gasi solutia optima, deci cea mai ieftina la calitatea dorita. este aparent un cost adaugat, dar care nu depaseste cateva procente, in schimb conduce la economii si mai ales la calitate, care nu se poate obtine fara o gandire.
3. de acord, nci nu se pune problema.
4. obligatiile proprietarilor nu se pot conforma prioritatilor personale. e ca si cum ai spune ca nu ai in prioritate sa-ti platesti impozitele anul acesta pentru ca vrei altceva...
si apoi, tot cu numerele dvs.
1. adresati-va unui arhitect, va va acorda consultanta necesara.
2. adresati-va unui constructor cu care sa contractati lucrarile si nu unor "mesteri" cu care sa faceti reparatii "la negru", cum incearca multi sa rezolve problemele si cred ca de aceea ies si prost in multe cazuri.
3. corect, aveti dreptate, dar nu trebuie dumneavoastra sa aveti cunostinte legate de materiale si tehnologii, de aceea exista specialisti. totul e sa lucrati legal, procedural, contractual si sa va alegeti arhitectul si constructorul dupa competenta si nu dupa alte criterii
de marcel > Serban Tiganas 07 Apr 2011 02:04
Va multumesc pentru precizari !
Va rog sa scuzati tonul patimas al comentariului. M-a deranjat ca Guvernul crede ca sunt o persoana care nu-mi pasa de cladirea in care locuiesc. Din respect pentru cei care au gandit si construit cladirea nu pot instala ferestre termopan, sau sa folosesc "lavabila" sau sa chem un zidar pentru repararea unor ornamente deteriorate.Acum 2-3 ani am avut un mic buget pentru inceperea reparatiilor la fatada.In final am ales : decat sa stric mai bine nu fac nimic deocamdata.
de c# 05 Apr 2011 21:15
eu personal sunt de acord ca renovarile sa se faca de catre stat, intr-un cadru unitar, cu garantie pentru lucrarile facute iar acestea sa fie platite de catre proprietari.
daca nu le convine sa isi faca bagajele si sa se care. Eu m-am saturat de strazi triste, ponosite si cu aspect neuniform.
de Serban Tiganas 06 Apr 2011 11:17
de Serban Tiganas 06 Apr 2011 11:17
de Victor 05 Apr 2011 22:47
NU suntem de acord in conditiile actuale !
De ce nu s-a facut o dezbatere publica serioasa pe aceasta lege care poate afecta milioane de oameni ? Daca mergi sa iei un credit de la banca, trebuie sa dovedesti cu acte ca ai venituri suficiente sa il rambursezi. Ce se intampla daca mai ai un credit in derulare si nu iti mai poti permite inca unul ? Au fost luate in calcul cheltuielile lunare ale unei familii (care poate sa aiba si copii minori), mai ales cele din perioada iernii ? Eu am platit numai pentru gaz 550 RON in luna ianuarie a acestui an. Ca mine mai sunt foarte multi oameni. Aceste aspecte sunt foarte importante intr-o tara ca Romania unde venitul mediu lunar este la un nivel care nu iti permite nici macar sa ai un trai decent. Cei ce se fac vinovati de acest nivel de trai trebuie sa isi asume si finantarea repararii fatadelor locuintelor, daca o impun in aceste conditii.
Guvernele Romaniei de dupa revolutie nu au fost in stare sa renoveze "fatada" Romaniei (ma refer la autostrazi, la gari de cale ferata etc.) in 21 de ani ! Noi am avut rabdare sa asteptam. Sa astepte si ei pana cand vor reusi sa asigure conditiile economice care sa permita majoritatii oamenilor un asemenea efort financiar.
de Serban Tiganas 06 Apr 2011 11:14
de Edi 05 Apr 2011 22:48
Nu va mai stressati!
Oricine poate actiona statul in judecata, daca va da o asemenea lege. Este atins dreptul la proprietate; e cladirea ta, casa ta, o poti intretine si amenaja cum vrei... Nu te poate NIMENI obliga sa faci o fatada daca tu nu vrei; bineinteles, daca fatada respectiva pune in pericol viata trecatorilor, se schimba situatia... Proprietarul e responsabil de rezistenta constructiei, sa nu afecteze pe altii, si nu de aspect... care e problema statului daca eu vreau sa locuiesc intr-o casa nefinisata? E gustul meu....
Intr-o buna zi vine un guvern care vrea culoare rosie pe fatade, apoi vine altul care vrea albastru... ? Vi se pare normal? Maine, poimaine, o sa ne dicteze si ce culoare trebuie sa aiba masinile noastre!!!
Trebuie sa rezistam!
de Serban Tiganas 06 Apr 2011 11:09
cu ce sunt de acord este ca nu cred ca aceasta lege e aplicabila, din prea multe motive, dar disting o buna intentie... si o lipsa de solutie valabila.
de Bogdan Fezi, arhitect > Serban Tiganas 06 Apr 2011 11:43
Trebuie mentionat faptul ca, in Romania, Constitutia prevede la art. 44 (7) ca "Dreptul de proprietate obliga la respectarea sarcinilor privind protectia mediului si asigurarea bunei vecinatati, precum si la respectarea celorlalte sarcini care, potrivit legii sau obiceiului, revin proprietarului."
Ne dam cu totii seama, intutitiv, ca dreptul de proprietate nu ne permite sa crestem porci in centrul municipiilor. Legal vorbind, aceasta conditionare provine din sarcini impuse de Constitutie. Le vom intalni cel putin in toata Europa occidentala continentala iar Romania a aderat la conventii internationale in acest sens.
In mod analog, spre deosebire de estetica interiorului casei, fatada nu poate fi modificata dupa bunul plac al proprietarului.
de Robert E. 06 Apr 2011 08:57
Nu pot fi de cat de acord cu acesta lege, desi nu cunosc foarte bine detaliile. Tot ce stiu este insa faptul ca nu se mai poate asa. Stau in centrul istoric al Brasovului si imi este groaza ori de cate ori ma plimb pe strazi. Cu foarte putine exceptii (maxim 5%) toate cladirile arata jalnic. Si asta in conditiile in care Primaria si-a facut, zic eu, datoria (a coborat cablutile in subteran, a refacut pavajele, a pus corpuri de iluminat public noi si potrivite aspectului medieval). Singurii care nu isi iau rorlul in serios sunt chiar proprietarii cladirilor care poate s-au luptat anide zile sa-si recastige proprietatile si acum doar iau chirie de mii de uro (mai ales pentru spatiile comerciale) fara sa investeasca nimic pentru aspectul cladirilor.
Bineinteles ca sunt si multi care nu isi vor permite aceste reparatii si acolo este nevoie de un ajutor din partea Primariei sau a Guvernului (departajarea se poate face in functie de venituri). In acelasi timp cred ca in tot acest proiect un rol important trebuie sa-l aibe si Directiile pentru Cultura care au un departament de protectia monumentelor si care ar putea ajuta la elaborarea proiectelor (bineinteles daca se pricep si nu au ajuns acolo pe criterii politice...).Din pacate pana acum cei de la cultura pana acum au fost doar o piedica in calea restaurarilor printr-o birocratie excesiva si in rest o pasivitate desavarsita. Aici ma refer la faptul ca daca te duci la ei cu o cerere de autorizatie de renovare/restaurare te tin cu lunile si iti pun niste conditii absurde, nu observa insa ca cei care repara fara autorizatie au umplut orasul vechi de termopane din plastic si polistiren.
Cu stima
R.E.
de Serban Tiganas 06 Apr 2011 11:04
de Iustina 06 Apr 2011 09:23
Ok, reparatia fatadelor este necesara (nu neaparat ca o impunere fata de persoanele care nu si-o pot permite, puteau fi gasite si alte metode), dar eu ma tem de efectul pe care il va avea asupra aspectului oraselor. Se da frau liber populatiei sa isi vopseasca orasul in roz, portocaliu si alte culori nebune, atat de apreciate de marea masa. Stiu ca sunt niste reglementari in lege care ar trebui sa impiedice acest lucru, dar ma indoiesc ca isi va face treaba primaria in supravegherea lucrarilor, ca sa nu mai spun ca nu are personal competent in asa ceva.
Dupa parerea mea in primul rand era necesare o lege (DRASTICA) in care sa se reglementeze strict interventiile asupra fatadelor. Daca in casa iti faci ce vrei, nu la fel ar trebui sa se intample si afara. Excluzad cazurile blocurilor vechi, care sunt un mozaic de culori, tamplarii, etc, pentru care nu vad nici o salvare, nici nu apare bine un bloc nou, ca deja se inchid niste balcoane (fiecare cu alt gen de tamplarie - bonus). Interzicerea interventiilor de acest gen (pusa cu sarguinta in aplicare si sustinuta de amenzi serioase) mi se pare prioritara, ca apoi sa poata fi implementata cu succes o lege a reabilitarii fatadelor.
de Serban Tiganas 06 Apr 2011 11:00
de Ida > Serban Tiganas 06 Apr 2011 14:20
de Várkonyi Zoltán 06 Apr 2011 11:20
Dupa parerea mea aceasta lege va distruge fatadele din zonele istorice ale oraselor. Si asa la ora actuala "renoveaza" fatade fel si fel de firme "experte" in restaurare. Rad ornamentele, stropesc fatada cu tencuiala pe baza de ciment care peste 2-3 ani oricum cade din cauza infiltratiilor de apa, scimba tamplaria de lemn (in majoritatea cazurilor in stare impecabila si dupa 100-120 de ani) in PVC alb. Portile de lemn sculptate sunt si ele scoase si inlocuite cu porti metalice ordinare. Se fac autorizatii de reparatii fatada foarte sumare, neprofesioniste iar de aici incolo constructorul "expert" poate sa faca ce vrea. Din 100 de cazuri se fac cam 2-3 fatade ca lumea, restul sunt rase si depersonalizate. In centrul istoric si acum lucreaza doar firme cu autorizatii dubioase si cu rezultate devastatoare ceea ce priveste fatadele. Ce se va intampla cand aceasta lege intra in vigoare?
de Serban Tiganas 06 Apr 2011 11:50
de Nea Vasile > Serban Tiganas 06 Apr 2011 15:18
Pentru celelalte este suficienta o fatada curata si sanatoasa, culoarea, forma si decorul fac parte din gusturile personale.
Si pe strada vezi pazachine imbracate ca la circ, e gustul lor. Daca legile ar fi ingradit chestia asta peste tot nu ar mai fi vazut nimeni la Viena case a lui Hundertwasser sau in Spania cele facute de Gaudi.
de Mara 06 Apr 2011 11:28
Inteleg din aceasta lege ca va exista un program multianul elaborat de APL pt reabilitarea fatadelor, dar vreau sa stiu urmatoarele aspecte:
1. Care este termenul in care autoritatiele locale trebuie sa realizeze acest program si care sunt criteriile (in afara celor relevate de constructie prin stabilitate, siguranta pt cetateni, pt mediu si aspect vizual, se va tine cont si de situatia financiara a proprietarilor?)
2. Ce se intampla in cazul in care studiile realizate pt reabilitarea fatadelor, reabilitare, etc au valori fff mari si sunt aprobate de autoritatile locale? E posibil ca din comisia de avizare sa faca parte si un expert sau o alta persoana desemnata de asociatia de locatari care sa fi studiat preturile pietei si sa poata sustine cu contraargumente preturile mult prea mari ale acelei documentatii? Stim fff multe cazuri in care constructiile realizate nu au fost trainice si sigure (ex. locuintele ANL)
Multumesc
de Serban Tiganas 06 Apr 2011 11:53
de Bogdan Fezi, arhitect 06 Apr 2011 11:30
Domnule Presedinte,
Din pacate, conform legii acesteia si conform Codului fiscal nu pare sa fie explicit incurajata si restaurarea fatadelor cladirilor clasate monument istoric. Credeti ca referitor la facilitatile de "preluarea partialã sau integralã a cheltuielilor" LEGEA AR TREBUI SA SPECIFICE CLAR CA FACILITATILE SE APLICA SI CLADIRILOR CLASATE INDIVIDUAL CA MONUMENT ISTORIC?
Conform acestei legi, "Art. 2 .- Sunt exceptate de la aplicarea prezentei legi: [...] c) clãdirile si ansamblurile clasate sau în curs de clasare, în conditiile legii, ca monumente istorice."
Iar facilitatile nu se aplica cladirilor clasate ci acelora din zonele lor de protectie: Art. 14. - Pentru clãdirile amplasate în zone protejate si în zone de protectie a monumentelor istorice înscrise în Lista patrimoniului mondial, definite potrivit legii, [...] preluarea partialã sau integralã a cheltuielilor aferente lucrãrilor de interventie care se executã la anvelopa acestor clãdiri.
In ceea ce priveste facilitatile fiscale, conf. art. 35. - (1) Pentru lucrãrile de interventie prevãzute în prezenta lege, [...] Autoritãtile administratiei publice locale pot hotãrî [...] scutirea de la plata impozitului pe clãdiri".
CREDETI CA AR TREBUI REINTRODUSE SI FACILITATILE FISCALE LA NIVEL NATIONAL PENTRU MONUMENTELE ISTORICE? Legea din 2001 privind protejarea monumentelor istorice prevedea cã lucrãrile de reparaþii la monumente istorice „sunt deductibile din baza de impozitare pe venitul global”. Printr-o acþiune de descurajare la adresa protejãrii patrimoniului, acest articol a fost abrogat de Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal.
de Serban Tiganas 06 Apr 2011 11:38
de Daciana Daraban 06 Apr 2011 12:31
Subiectul vizat face parte dintr-o problematica mult prea importanta si foarte complexa pentru a fi considerat "insusit" de catre toti "actorii" potential implicati (nici macar de catre toti cei care cred ca inteleg..., indiferent de "rolul" lor: utilizatori, proiectanti, avizatori, constructori, finantatori, etc. ). Consider ca este imperios necesar instituirea unei campanii de comunicare publica riguros pregatita si coordonata profesional de breasla noastra, a arhitectilor. Implicatiile legislative si metodologice pot fi discutate, diseminate exemplele consacrate de buna practica si prin constientizarea tuturor factorilor, s-ar putea spera la o posibila asumare reala si in cunostinta de cauza.
Pentru materializarea acestei campanii , daca este considerata utila, declar toata disponibilitatea personala atestata pe care o am (arhitecturala, urbanistica, economica, institutionala).
de Iulian ONISORU 06 Apr 2011 12:48
1. nu sunt jurist, dar cred ca legea este opozabila in justitie, incalca niste drepturi .
2. banuiesc ca va functiona prost sau deloc la fel cum nu a functionat programul prima casa sau cel cu izolarea fatadelor
3. am lucrat in piata mare la sibiu , nu se pot face doar cosmetizari (zugraveli) , cladirile vechi necesita o expertiza si o evaluare de catre persoane competente. de asemenea nu se poate lasa executia pe mana unor mesteri la negru.
4. in afara amenzilor nu este nimic clar despre finantare, acolo unde intervine statul, cei sub anumite limite de venit (peste 50% din romani se situeaza sub limita de saracie cf. standardelor europene) pentru care se suporta integral costurile vor reprezenta majoritatea - din ce surse vor fi suportate
5. o lege prost conceputa cu multe lacune si care va genera situatii neplacute, coruptie, abuzuri