Produsele Coca-Cola, Jacobs si Nescafe, de "calitate inferioara" pentru piata din Europa de Est?
Multinationalele care comercializeaza alimente si bauturi ambaleaza produse de calitate distincta pentru diferite tari europene, sub acelasi nume, sustine un studiu realizat de Asociatia consumatorilor din Slovacia.Asociatia a testat o serie de produse alimentare achizitionate din supermarketuri din opt state membre ale UE: Germania, Austria, Republica Ceha, Polonia, Slovacia, Ungaria, Romania si Bulgaria.
"Produsele de calitate mai scazuta au fost destinate <<noilor>> state membre ale UE. Produsele de calitate inferioara nu au fost niciodata plasate pe piata germana sau austriaca", a declarat presedintele asociatiei, Miloš Lauko, la prezentarea anchetei, relateaza EurActiv.com
Produsele monitorizate au fost Coca-Cola, ciocolata Milka, piper negru si rosu Kotanyi, cafea instant Nescafe Gold, boabe de cafea Jacobs Kronung si cafea Tchibo Espresso. Ele au fost testate in laboratoare acreditate de catre Institutul National Veterinar si Alimentar Slovac.
Dintre toate produsele testate, doar ciocolata Milka s-a dovedit a fi de calitate identica in toate esantioanele testate. Rezultatele au arata insa ca piperul Kotanyi a inregistrat cea mai mare discrepanta de la o tara la alta.
Desi produsele Kotany sunt ambalate la o singura fabrica, continutul pachetelor de piper difera de la o piata la alta. Produsele achizitionate in Ungaria, Slovacia si Austria au inregistrat valori de umiditate peste standardele cerute, in timp ce cele destinate pietei bulgare contineau prea multe seminte de piper zdrobite, comparativ cu altele, cu pana la 10% aditivi indezirabili.
Piperul rosu din Bulgaria continea doar 108.9 g extract de ardei rosu pe kilogram, comparativ cu 140 g pe kilogram din pachetul comercializat pe piata austriaca.
Elisabeth Voltmer, responsabilul cu calitatea la Kotanyi a declarat ca diferentele detectate pot fi explicate numai prin "loturi diferite de materii prime sau diferite perioade de productie".
"Este o provocare pastrarea standardelor de calitate de la an de an, dar cu toate acestea, reusim sa respingem produsele care nu sunt conforme cerintelor noastre. Sub nicio forma, nu e intentia noastra de a vinde produse de calitate diferita in diferite tari", a adaugat Voltmer.
Un alt gust la Coca-Cola?
In ceea ce priveste Coca Cola, testele au confirmat ca versiunile de bauturi racoritoare vandute in Slovacia, Ungaria, Bulgaria si Romania contin izoglucoza facuta din porumb, care este mult mai ieftina decat zaharul traditional (zaharoza), folosit pentru bauturile din Germania, Austria, Polonia si Republica Ceha.
"Produsele noastre sunt realizate la aceeasi calitate in toata Europa si in lume si sunt bazate pe reteta folosita de 125 de ani. In unele tari, folosim diferite tipuri de indulcitor, dar acest lucru nu are niciun impact asupra calitatii produsului" a declarat Ibolya Szabo, senior manager de comunicare la Coca Cola Europa.
Retetele Nescafe variaza
In ceea ce priveste Nescafe Gold, "reteta [...] difera in pietele europene in functie de preferintele consumatorilor, care difera de la piata la piata", a explicat Walter Martin, responsabilul de afaceri comerciale al biroului din Praga a societatii Nestle.
"Pot exista diferente in procesul de prajire. Gustul depinde in egala masura de amestecul boabelor de Arabica si Robusta. Nici Nestle Cehia, nici Nestle Slovacia nu are dreptul sa comenteze despre cafeaua vanduta in supermarketurile din diferite tari, decat in Cehia si Slovacia", a adaugat Martin Walter.
Asociatia consumatorilor din Slovacia, care face lobby pentru a imbunatati drepturile consumatorilor, sustine ca in cazul in care companiile ofera garantii de calitate, atunci acestea ar trebui sa fie onorate in fiecare tara de distributie. Rezultatele testelor au fost transmise comisarului european pentru protectia consumatorilor John Dalli, in timpul unei vizite recente la Slovacia.
Reprezentanta Comisiei Europene in Slovacia, care a finantat studiul, a declarat ca oficialii de la Bruxelles vor decide ce se va intampla in urma rezultatelor.
Reprezentantii Tchibo si Kraft Foods (care detin marcile Milka si Jacobs Kronung) nu au comentat rezultatele anchetei.
UE intentioneaza sa stabileasca noi reguli pentru etichetarea produselor alimentare pentru a ajuta consumatorii sa faca alegeri sanatoase si pentru a combate obezitatea. In 2008, Comisia Europeana a prezentat propuneri pentru stabilirea informarii consumatorilor cu privire la produsele alimentare, combinand actualele norme ale UE privind etichetarea produselor alimentare cu informatii nutritionale intr-o singura reglementare.
Catalina Ciociltan
de Adrian F. 15 Apr 2011 00:45
Mi se pare perfec tnormal ca produsele sa difere "usor" la gust, continut de la o tara la alta. SI regimulalimentar difera de al o tara la alta.
Sa puna CocaCOla altceva in bautura doar ca sa faca ceva "economie" nu mi se pare prea logic: oricum costurile sunt foarte MICI. Nu ar face prea multa economie cu miscare asta. Sunt alte costuri mai mari: transportul, salariile, etc
de Orpheus 15 Apr 2011 01:10
Obraznicia lui Martin Walter este strigatoare la cer. "Nici Nestle Cehia, nici Nestle Slovacia nu are dreptul sa comenteze despre cafeaua vanduta in supermarketurile din diferite tari". Serios? De ce? Pentru ca sunteti voi smecheri si ne considerati europeni de mana a doua? Personal, nu voi mai cumpara Nestle si ar fi bine sa boicotam aceste firme.
Sper sa se poata masuri.
de DL > Orpheus 15 Apr 2011 02:05
De cite ori ajung in Europa de VEst imi cumpar nu doar cafea si ciocolata ci si deodorante, crema de ras etc Nivea sau orice alt brand miroase altfel cel produs pt Germania.
Si bineinteles ca daca pot folosi un indulcitor mai ieftin il vor folosi, argumentul ca "au alte costuri mai mari decit materia prima" imi scapa complet.
De ce o fac? Pentru ca pot si asta nu se vaschimba decit in momentul in care va exista competitie.
de european second-hand > DL 15 Apr 2011 09:25
de bac > european second-hand 15 Apr 2011 10:00
de Jignitu' > bac 15 Apr 2011 10:48
de me > Jignitu' 15 Apr 2011 15:39
acum e la fel de jegoasa.
de Xantes > Orpheus 15 Apr 2011 02:45
Si ca sa vedeti ca lucrurile stau asa de mutl timp, aceste diferente existau si exista si la electrocasnice, automobile, unelte, etc., etc.
V-ati trezit acuma doar pentru ca este criza si ca abia acum conteaza jfiecare cent cheltuit in plus sau in minus, functie de calitatea produselor respective?! Cand nu conta daca cumparam mai prost si deci mai scump pentru acelasi produs al aceleiasi brand, n-avea nimeni urechi sa auda si ochi sa vada, nu?!
Prea tarziu... ne-au incalecat cu totul si acum nu mai este nimic de facut! Platiti pentru ceea ce am acceptat cu niste ani buni in urma!
de yvan 15 Apr 2011 08:31
TOATE produsela\e pentru "tarile de est" sant mai slabe calitativ !
tigarile,cafeaua,bauturile,produsele cosmetice,etc,sant mai rele la noi decat la ei ! si nu intotdeauna mai ieftine la noi !
DE CE ? probabil ca asta meritam !?
eu am patit cu un medicament care l l-am cautat in franta.abia la a treia farmacie,un farmacist mai istet mi-a dat un produs cu o cutie identica cu ce cautam eu dar cu denumire diferita si mi-a explicat sec : asta-i pentru noi-ala-i pentru voi !
dixit !
de nadia 15 Apr 2011 10:34
-automobilele destinate pietelor din est se fabrica cu piese anume destinate pentru acesata. Un marcedes va fi echipat cu piesele din cutiile cu piese special destinate pentru noi
- toate produsele, sapunuri, parfumuri, detergenti, electrocasnice, etc. sub marci de renume, deci sub girul declarat al firmelor faimoase au calitate inferioara daca sunt destinate pentru estici dar la aceleasi preturi ca in vest. De ce sa nu se jupoaie pielea de pe saraci? Asta a fost dintotdeauna. Cand vedem ca pe un produs sunt traduceri in limbi estice SA STIM SIGUR acel produs nu seamana cu cel din London, Paris, UK. Oricum si daca producatorii ar recunoaste nu ne-ar fi de folos. Cumparati produse romanesti care cat de cat va satisfac iar cele straine luati-le din tarile vestice.
de vasileb 15 Apr 2011 01:39
Asa e, si nu trebuie neaparat studiu pentru asta, se observa cu gustul liber. Si la sampoane e la fel, acelasi tip produs cumparat din Franta e mult mai de calitate ca ce e la noi.
E normal pe o parte, la noi cola e 1EUR pt. 2l, preturi mai mici e calitate mai mica. Ce nu e normal e sa fi mintit ca e la fel.
de corcoos 15 Apr 2011 02:18
\"Reprezentantii Tchibo ...\" - Hmm, nu vad nimic rau scris de Tchibo in articol, asa ca nu stiu ce ar fi avut de comentat.
In rest, stiu de la sursa ca pana si angajatii Kraft Foods sunt indobitociti sa creada ca produsele se fac altfel pt. noi, ca asa le place romanilor.
de fLoreign 15 Apr 2011 05:47
De sase luni de cand locuiesc in SUA intalnescaceeasi situatie, insa pe scara mult mai larga. Urmarind fenomenul inapoi in timp, se pare ca in SUA Coca-Cola si Pepsi au fost facute cu HFCS inca de acum 25 ani. Singurele situatii diferite sunt: Coca-Cola facut in Mexic (asa-numitul Mexicoke) cu zahar, mult mai scump decat cel vandut normal, si Coca-Cola kosher facut special pentru Pesach (Passover), in zonele unde locuiesc multi evrei. Acesta din urma este cel mai bun, insa nu-l gasesti decat vreo doua saptamani pe an, si doar in regiuni restranse.
In rest, in afara de unele racoritoare canadiene gen Jones, restul cladesc greutatea corporala stiuta a americanilor.
Parca era vorba ca romanii devin si ei supraponderali?
de ovi 15 Apr 2011 08:18
as vrea sa dau "like", dar nu am unde. Nu va promovati si voi pe retelele de socializare?
de taticu' 15 Apr 2011 08:27
Este o nesimtire nemaipomenita. Daca facem o medie a pretului acestor produse vom descoperi ca sunt identice sau chiar mai scumpe la noi decat in Vest. Eu as vrea sa dau un exemplu cu "Pampers". Cei de la noi cost exact ca si cei din Germania dar sunt de calitatea a 2-a. De cafea nu are rost sa mai vorbesc, toti o stiu; cosmetice la fel, electrocasnice si electronice identic.
de Lila 15 Apr 2011 09:59
Se stie de foarte mult timp asta cu produsele slabe de la noi. Orice gospodina stie ca Ariel-ul din Germania e mai bun decat la noi (si poate si mai ieftin). Exista retele care inca aduc produse din Germania cu acest scop. In plus, in legatura cu L'oreal stiu din sursa sigura ca la lansarea unui nou produs, de obicei primul lot e identic cu cel din Vest si foarte bun, iar urmatoarele sunt deja fabricate in Est pt Est . :-(
de una 17 Apr 2011 09:12
in romania apa este foarte dura, in general
de conu' 15 Apr 2011 10:27
Aceasta analiza ar putea constitui startul unei campanii pentru promovarea produselor romanesti (sucuri naturale, ciocolata, fructe, legume, etc). Pornind de la aceasta analiza , printr-o publicitate agresiva, statul roman ar putea sa obtina rezultate mult mai consistente in incurajarea consumului de produse romanesti decat apelurile politicienilor si presedintelui in aceasta directie. Bravo slovacilor ca au sange in instalatie si nu le este teama/rusine sa le spuna greilor ue ca stiu adevarul. cred ca aceasta constatare va fi inceputul si al unei campanii de discreditare a produselor " de firma".
de virgil 15 Apr 2011 12:16
Dacia produce in zilele noaste masini cu o alta calitate pentru export.İn special pentru Europa de vest.
Calitatea materialelor pentru o masina care se duce in Germania este net superioara de exemplu plasticele din interior sau calitatea stofei cu care sunt acoperite scaunele ..etc. Stiu asta din surse sigure. .Asa ca de ce sa ne mai miram de Coca-Cola sau Jakobs cand pana si Dacia face la fel .
Romani ! daca vreti sa cumparati o masina marca Dacia , faceti un drum pana in Germania.
de Balthazar 15 Apr 2011 23:07
de ro 15 Apr 2011 16:50
pentru aproape TOATE produsele comercializate in Europa de Est si n-are nici o legatura cu gustul, mirosul etc. "local". Pur si simplu este vorba de profit vs. nivelul de cunoastere-acces-competitie pe piata la nivelul populatiei "bastinase". Va invit sa faceti aceleasi comparatii pentru imbracaminte, incaltaminte s.a.m.d., la calitatea materialelor folosite, culori,durabilitate si remarcati ca foarte multa lume cumpara "brandul" si nu calitatea: pana si produsele din China, chiar sub patent, au standarde diferite pentru USA - Europa de Vest fata de ceilalti, a se vedea de exemplu jucariile pentru copii.
de danarad 15 Apr 2011 19:03
se stie,nu trebuie nici un studiu,de ex. la cafea ambalata,indiferent de marca si gramaj,toate au gust de apa de ploaie cu naut...
de D 18 Apr 2011 12:50
Sa se autosesizeze comisia europeana pentru discriminarea consumatorilor - si sa amendeze firmele cu 10% din cifra de afaceri pentru discriminare in procesul de productie.
de Borat 20 Apr 2011 04:59
Adica astia au venit sa va dea produse vestice de calitate si voi va plingeti? Daca nu va convine n-aveti decat sa va introceti la socialism unde n-aveati de mancat deloc.