Documentul care va sta la baza viitoarelor fonduri europene (2014-2020) costa 2 milioane RON - fonduri publice/ Prima varianta (de lucru), criticata dur de o serie de ONG-uri
"Comentariile facute in documentul: Identificarea nevoilor de dezvoltare pentru perioada 2014 - 2020 dovedesc o slaba cunoastere atat a autorilor, cat si a Ministerului Fondurilor Europene - care a asumat acest document - asupra realitatilor locale din Romania", arata un comunicat semnat de Institutul pentru Politici Publice si alte patru ONG-uri care fac parte din grupurile consultative cu autoritatile de resort. Acest studiu nu a fost facut public, fiind dezbatut in prezent numai in cadrul acestor grupuri. EurActiv.ro a obtinut documentul din surse apropiate consultarilor (vezi fisierul atasat). Documentul este realizat pe baza unui contract de 2 milioane lei, in urma unei achizitii publice, de un consortiu de consultanti condus de o companie italiana: Fondazione Giacomo Brodolini.
Ioana Morovan
"Regretam sa constatam faptul ca Guvernul Romaniei, prin Ministerul Fondurilor Europene, isi poate asuma public un asemenea document care, in pofida a ceea ce pretinde, nu contine elemente vizionare autentice, nu pleaca de la punctele slabe deja constatate in implementarea actualelor Programe Operationale (implicit de misiunile de audit ale Comisiei Europene), nu ofera idei de posibile solutii. In schimb, documentul abunda in folosirea cliseelor (cuvantul eficient apare de numai putin de 63 de ori) si exprimarilor mai degraba generale, goale de orice continut. Romania, prin guvernantii ei, are datoria de a prezenta Comisiei Europene dar si opiniei publice din Romania un document strategic bine articulat acesta orientand fundamental dezvoltarea investitiilor din Romania pe urmatorii ani. In conditiile de fata, superficialitatea documentului intitulat Identificarea nevoilor de dezvoltare pentru perioada 2014 - 2020 va avea efecte mai grave decat cele pe care le constatam astazi in urma slabei pregatiri si necoordonarii intre cei care au stabilit prioritatile de finantare din actualul exercitiu financiar.",
- arata o scrisoare deschisa adresata Ministrului Fondurilor Europene, Eugen Teodorovici, de catre Institutul pentru Politici Publice si alte patru ONG-uri (vezi detalii in fisierul atasat - scrisoare protest IPP). Documentul criticat (vezi fisierul atasat) este rezultatul unei licitatii publice atribuita pentru suma de circa 1,9 milioane RON unui consortiu condus de compania italiana: Fondazione Giacomo Brodolini. Mai multe detalii despre licitatie si atribuirea contractului pot fi gasite in SEAP (www.e-licitatie.ro), numar anunt de participare: 132441 / 29.12.2011. Asadar, procedura de achizitie publica a durat nu mai putin de un an.
Desi in anuntul de atribuire este mentionata doar firma italiana, pe site-ul companiei de consultanta Relians Development&Planning aflam ca, de fapt, a fost vorba de un consortiu din care au mai facut parte SC Euzone Consultancy Network SRL, Fundatia pentru Dezvoltarea Societatii Civile, SC RAMBOLL Romania SRL si Relians DP.
In Fisa de date a achizitiei se arata: Obiectul contractului este achiziția publica de servicii de consultanța privind elaborarea unei descrieri exacte i relevante i cuantificarea nevoilor de dezvoltare ale Romaniei, la nivelul diferitelor sectoare economice si pe baza distributiei teritoriale a acestora. Obiectivele specifice ale prezentului contract constau in: a) Identificarea nevoilor de dezvoltare: – abordare din punct de vedere al principalelor categorii de beneficiari (entitati publice centrale, entitati publice locale, sector privat, ONG/societate civila) prin chestionare, interviuri – abordare de la nivelul domeniilor economice si sociale prin dezbateri publice, seminarii, caravane – abordare din p.v. financiar prin estimarea valorii nevoilor identificate si a potentialului national de (co)finantare (public sau privat) b) analiza comparativa a nevoilor identificate cu politicile publice existente (inclusiv din punct de vederea al alocarilor financiare stabilite prin aceste politici) c) elaborarea a 2-3 scenarii de abordare a cadrului de programare post 2013 (pentru Obiectivul Convergenta) De asemenea, s-au solicitat sase experti cheie cu experienta de cel putin 5 ani i8n elaborarea de studii/rapoarte pe domenii specifice (infrastructura, dezvoltare regionala, agricultura etc). Documentatia de atribuire a suferit nu mai putin de 28 de clarificari si contractul este in derulare pana in luna august 2013.
de Consultant 21 Feb 2013 11:56
Documentul este absolut jenant si autorii scrisorii de protest dau dovada de retinere in afirmatiile lor.
Dincolo de aspectele tehnice (textul parand a fi redactat de un student care a cautat grabit sa-si finalizeze lucrarea "inspirandu-se" de unde a apucat si neavand timp sa introduca elemente vizuale sau date statistice relevante) si financiare (o disproportie vizibila intre ce s-a livrat si ce s-a cerut si s-a alocat ca bani), situatia naste o nedumerire: cum va folosi beneficiarul (Ministerul) acest document pentru a stabili directii strategice concrete pentru perioada de programare 2014 - 2020 si cum va veni in intampinarea prevederilor strategiei Europa 2020 din perspectiva particularitatilor romanesti ?
De fapt amestecarea la repezeala a unor elemente culese de prin alte studii cu prioritati cuprinse in Europa 2020 a dat nastere si acelor "recomandari" de toata jena, care nu au nici o legatura cu realitatea, sau fac trimiteri (absolut hilar) la un necesar de alte studii care sa aduca lucrurile in concret ...
Poate ca italienii din consortiu au crezut ca pot livra prostilor de romani orice si acestia vor inghit galusca, dar romanii din acest parteneriat ce au avut de spus ?
de bozo 22 Feb 2013 16:29
Este o practica comuna in locurile civilizate sa ai cateva intaniri consultative pe durata elaborarii unui studiu serios, ocazie cu care sa iei in calcul comentariile participantilor pentru a ajusta si finaliza analiza. Se pare ca la noi se invata mai greu regulile jocului.
In al doilea rand protestele ngo-urilor trebuiau sa se manifeste in cadrul consultarii la care au fost invitati si sa astepte sa vada rezultatul final. Cand incepea consultarea publica asupra documentului final puteau sa protesteze indreptatit daca mai era ceva de spus. Sa comentezi cu asemenea vehementa un document in curs de elaborare mi se par cel putin ridicol daca nu chiar suspect de interese mai putin vizibile.
In al treilea rand cateva dintre acuzele din scrisoare de protest denota cel putin neintelegere a ce trebuie sa reprezinte o strategie.
Daca acesta strategie va fundamenta atragerea de fonduri europene, atunci termonologia acesteia trebuie aliniata la cea din documentele UE. Trebuie sa vorbesti aceeasi limba daca vrei sa atragi bani.
A critica faptul ca avem repetat de 63 de ori cuvantul 'eficient' este un exercitiu de contabil analfabet functional. Nu numai ca este ilar sa auzi astfel de critica intr-o tara in care ineficienta si risipa se regaseste la superlativ in toate segmentele socio-economice. Dar denota in plus si necunoasterea documentelor UE de unde se presupune ca vrei sa iei bani pe baza acestei strategii. Pentru edificare, cititi numai strategia Comisiei Europene actuale, 'EUROPE 2020: A strategy for smart, sustainable and inclusive growth'. E un document de 35 de pagini (cam o treime din documentul incriminat aici) si veti vedea ca efficient si efficiency se repeta cam de vreo 50 de ori.
Acum depinde ce doresc protestatarii: sa dea de pamant cu guvernul si Comisia UE deopotriva si sa impuna originalitatea romaneasca drept regula europeana, sau vor ca Romania sa vorbeasca in continuare o limba total diferita de a celorlalte 'popoare vecine si prietene' din spatiul comun.
In al patrulea rand, documentul se intituleaza 'identificarea directiilor de dezvoltare' si nu 'identificarea problemelor actuale'. Cu alte cuvinte, daca acesta este obiectul contractului cu statul roman, documentul trebuie sa semnaleze problemele actuale, dar nu sa insiste excesiv eliminarea lor ci sa le foloseasca ca moment zero pentru a arata incotro sunt directiile de dezvoltare plecand de la starea de fapt. Nu e un document de carpire a situatiei actuale ci se doreste a merge un pic mai departe indicand cam ce trebuie corectat si insistand spre ceea ce trebuie obtinut in final.
Nu am nicio legatura cu guvernul sau cu autorii studiului. Nu cunosc stadiul actual al implementarii lui, dar daca se va mai dezvolta putin poate iesi o strategie buna. Eventual sa devina mai putin descriptiv si mai scurt pentru a putea fi asumat mai repede de catre politicieni.
Daca pretul afisat in articol este corect, atunci poate ca e un pic cam mare pentru Romania, desi nu pare exagerat daca se doreste a genera baza unei strategii umbrela pentru altele mai specifice urmeaza a fi facute.
Comisia Europeana plateste cam pana la 300.000 euro pentru un studiu mai serios, iar costul acestui studiu e cam pe acolo. Daca va fi folosit, atunci nu e scump.
Altfel in Romania s-au risipit imens de multi bani pe multe studii ieftine proaste si care nu au fost niciodata urmate de ceva practic.
Studiul asta dpmdv arata similar cu cele UE si semnaleaza binisor problemele pe capitolele de finantat prin POR. Mai trebuie lucrat, dar are potential in opinia mea.
de Gogu > bozo 28 Feb 2013 08:24
Jenant este faptul ca ne aflam in 2013 si noi abia incercam sa injghebam ceva pe genunchi in conditiile in care alte tari stiu exact ce isi doresc si care le sunt prioritatile, riscand astfel sa nu atragem nici valoarea consumata din perioada 2007 - 2013 in urmatoarea perioada de programare.
Jenant este si modul in care se desfasoara acele asa zise consultari cu grupuri restranse.
Si ar mai fi multe lucruri jenante, inclusiv faptul ca nu ne cunoastem interesul si nu suntem in stare sa apreciem corect de unde pornim in viitoarea perioada de programare. Sunt multe locuri in document in care sectoarele noastre de activitate sunt varza si cu toate astea in raport sunt prezentate atat de frumos incat daca ar fi sa impart eu banii le-as spune ca nu mai au nevoie. Deci ne furam caciula singuri. Asta alaturat faptului ca institutiile abilitate sunt impotente in a gestiona cum se cuvine aceste fonduri.
In rest sa auzim numai bine.
de Codruta > Gogu 01 Mar 2013 17:28
SUNTEM in UE - daca nu stiati!!!
NU trebuie "doar" sa luam orice de la ei, pe nemestecate!
Noi CONTRIBUIM la fondurile alea! Si avem si niste "europarlamentari", care cica "au un cuvant de spus"!
NU e musai sa dam juma' de milion de euroi, pentru un plagiat al documentelor UE!!
Si nici nu cred ca trebuie sa cadem in genunchi. UE (daca am avea niste europarlamentari mai de Doamne-ajuta) ar trebui sa isi faca politicile SI dupa cum le cerem noi - ca suntem parte din ea!
Iar pentru "consultarea publica" - n-ar fi trebuit si "publicul" sa fie anuntat ca "ni se pregateste ceva"? Eu n-am vazut nimic pe site-urile tovarasheilor implicati acolo. Din nou vor veni cateva mesaje, redirectionate vreo 2 saptamani, "de la prieteni", in care sa ni se ceara "observatii" pe care sa le trimitem in 3 zile? Si de care, de altfel, sa nu tina nimeni cont?
de filip 21 Mar 2013 18:33