Reglementarile europene care aduc modificari importante pentru comerciantii si cumparatorii online sunt, in sfarsit, transpuse in legislatie printr-o Ordonanta de Urgenta adoptata miercuri, 4 iunie, cu numai o zi inainte de sosirea in Romania a Comisarului European pentru protectia consumatorilor, Neven Mimica. Noile reguli creeaza noi obligatii pentru comerciantii online, spre exemplu termenul de 14 zile pentru returnarea produselor.

Sursa foto: Comisia Europeana

Adoptarea actului normativ a avut loc in contextul in care Comisia Europeana declansase la inceputul acestui an o procedura de infringement la adresa Romaniei pentru netranspunerea Directivei 2011/83/UE privind drepturile consumatorilor. Termenul limita pentru transpunere a fost 31 decembrie 2013.

Procedura se afla in faza precontencioasa la Curtea Europeana de Justitie.

Citeste mai multe despre procedura de infringement aici.

Ieri, cu numai o zi inainte de sosirea in Romania a Comisarului European pe domeniu, care are loc in perioada 5-6 iunie 2014, Guvernul a aprobat o Ordonanta de urgenta privind drepturile consumatorilor in cadrul contractelor incheiate cu profesionistii, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative care, potrivit comunicatului ANPC, urmeaza a fi publicata in Monitorul Oficial.


Dintre noutatile aduse, detaliate in comunicatul ANPC:

·         introducerea unui termen unic de 14 zile de retragere din contractele incheiate la distanta (de exemplu cumparaturi online - n.r.) si al celor negociate in afara spatiilor comerciale;

·         introducerea unui formular tipizat de retragere, armonizat, care sa poata fi utilizat de consumatori pentru a simplifica procesul de retragere si a aduce securitate juridica;

·         armonizarea normelor referitoare la momentul in care ar trebui sa se efectueze livrarea. Astfel, daca partile nu cad de acord asupra unei anumite date de livrare, comerciantul ar trebui sa livreze bunurile cat se poate de repede, dar in orice caz nu mai tarziu de 30 de zile de la data incheierii contractului. Mai mult, in cazul in care comerciantul nu livreaza bunurile/presteaza serviciile in acest termen, in anumite circumstante, se acorda comerciantului un termen suplimentar rezonabil;

·         comerciantilor li se interzice perceperea de la consumatori a unor comisioane care depasesc costul suportat de comercianti pentru utilizarea unui anumit mijloc de plata;

·         in ceea ce priveste momentul de transfer al riscurilor, se considera ca un consumator a dobandit posesia fizica a bunurilor in momentul in care le-a primit;

·         in cazul vanzarii nesolicitate, consumatorul este scutit de obligatia de plata in legatura cu bunurile sau serviciile nesolicitate.

Citeste detalii din continutul Ordonantei de Urgenta in documentul atasat - transmis de Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor.

La data de 30 mai, potrivit Raportului Agentului Guvernamental privind activitatea de reprezentare a Romaniei inaintea Curtii de Justitie a Uniunii Europene; Romania are deschise 57 de actiuni in constatarea neindeplinirii obligatiilor fata de Uniunea Europeana - 55 in faza precontencioasa si 2 in faza contencioasa.

Dintre cele 55 de actiuni in curs aflate in faza precontencioasa, 29 privesc fie incompatibilitatea normelor juridice nationale cu legislatia UE, fie cazuri de aplicare incorecta a dreptului UE.

Noua Directiva Europeana privind protectia consumatorilor - Directiva 2011/83/UE - poate fi citata integral aici

Comerciantii din Romania nu vor fi afectati semnificativ de noul termen de 14 zile pentru returul produselor, impus de Directiva Europeana pentru drepturile consumatorilor, deoarece sunt deja conformati, a declarat pentru EurActiv Daniel Nicolescu, country manager PayU Romania. Citeste articolul integral aici

Citeste si:

Special Report: obiceiuri de consum pe Internet - Romania intarzie transpunerea noii Directive pentru drepturile consumatorilor

 

 

 

UPDATE Comisarul European Neven Mimica a inceput vizita la Bucuresti joi, 5 iunie, participand la un eveniment pe tema drepturilor pasagerilor - la Aeroportul Henri Coanda

 

                  Ioana Morovan