Primul apel de proiecte de infrastructura de transport a fost lansat de Comisia Europeana in cadrul Mecanismului pentru Interconectarea Europei. Suma dedicata acestei transe de finantare insumeaza 11,9 miliarde euro la nivelul UE, pentru a imbunatati conexiunile de transport europene. "Aceasta este cea mai mare transa de finantare UE dedicata vreodata infrastructurii de transport", se arata in comunicatul Comisiei Europene. Romania poate depune proiecte de pana la 1,2 miliarde euro, dintr-o lista prestabilita, intocmita conform prioritatilor programului. (Vezi lista proiectelor pentru care ar putea primi Romania finantare).

 

"Proiectele din Mecanismul pentru Interconectarea Europei trebuie sa se incadreze in cele 9 coridoare de transport stabilite de Comisia Europeana si sa fie complementare cu proiectele finnatate prin Fondul de Coeziune", a explicat Raluca Mitu, Directoratul General Mobilitate si Transpot (MOVE), Unit Connecting Europe.

 

"Pentru Romania, prioritatile Comisiei in acest program vizeaza proiectele feroviare si cele pentru canale navigabile. Astfel, prioritatile sunt complementare cu cele pentru finantarile structurale, unde sunt prevazute mai multe fonduri pentru proiecte rutiere", a mai spus Raluca Mitu.

 

Lista prestabilita pentru Romania:

Coridorul Rin–Dunare

 

Budapesta-Arad

Feroviar

 

 

Studii pentru reteauade mare viteza

 

 

Arad -Brasov -Bucuresti- Constanta

 

 

Feroviar

 

 

Modernizarea anumitor tronsoane, studii pentru reteaua de mare viteza

 

 

 

 

 

Giurgiu , Galati

 

 

Port

 

 

Dezvoltarea in continuarea platformelor multimodale si conexiuni cu hintelandul: studii si lucrari

 

 

 

 

 

Dunarea (Kehlheim -Constanța/ Midia/ Sulina)

 

 

 

 

Cai navigabile

 

 

Studii si lucrarila o seriede tronsoane si blocaje; porturi pe apele navigabile interioare: interconexiuni multimodale

 

 

 

 

 

Canal Bucuresti–Dunare

 

 

Cai navigabile

 

 

Studii si lucrari

 

 

Constanta

 

 

Port, AM

 

 

Interconexiuni portuare, AM

 

 

Craiova –Bucuresti

 

 

Feroviar

 

 

Studii si lucrari

 

 

Coridorul Orient-East Med  

 

Budapesta–Arad – Timisoara –Calafat

 

Feroviar

 

 

Modernizare

 

 

Craiova Vidin

 

 

Rutier

 

 

Modernizare, transfrontalier  

         

Proiectele pot fi depuse pana in luna februarie 2015 iar evaluarea va avea loc pana aproximativ in luna aprilie. Rezultatele evaluarii vor fi anuntate, estimativ, in iulie 2015.

Raluca Mitu a explicat ca a existat, pana la acest moment, un dialog la nivel tehnic cu autoritatile romane legate de pregatirea proiectelor, insa care si cate dintre acestea vor ajunge sa fie finalizate si depuse pentru finantare, ramane de vazut.  

Proiectele vor fi depuse direct la Comisia Europeana si vor intra in competitie directa cu cele depuse din alte tari. Etapele de evaluare sunt urmatoarele:  
Etapa 1: Evaluatori externi–criterii
•Relevanta
•Maturitate
•Impact
•Calitate
Etapa 2: Evaluare interna realizata de Comisia Europeana–criterii:
•Contributiala dezvoltarea RTE-T (pentru mai multe informatii legate de reteaua de transport RTE-T ce intentioneaza sa fie finalizata pana in 2030, vezi prezentarea atasata)
•Valoare adaugata la nivel UE
•Complementaritatea cu programarea FC/ FEDER si Master Plan-ul national.

In privinta criteriului legat de Master Plan-ul national, sunt sanse mari ca acesta sa nu fie finalizat si aprobat de Comisia Europeana (pana la termenul limita al acestei cereri de proiecte - februarie 2015). Raluca Mitu a spus ca , totusi, daca acesta nu este finalizat in timp util, proiectele depuse pentru finantare pot fi evaluate.

Legat de etapele de evaluare, cea externa este realizata de Agentia Executiva pentru Inovare si Conectare (INEA) iar evaluarea interna realizata de Comisia Europeana - mai specific, Directoratul General (DG) Mobilitate si Transport, INEA, DG Regio, DG Mediu.