Ministerul Fondurilor Europene preia managementul Programelor Operationale Mediu si Transport, care au cel mai mare risc de pierdere a banilor
Ministerul Fondurilor Europene preia activitatea si structurile Autoritatilor de Management aferente Programului Operational Sectorial Mediu si Programului Operational Sectorial Transport, potrivit Ordonantei de Urgenta pentru aprobarea unor masuri de eficientizare a sistemului de gestionare a instrumentelor structurale, care a fost publicata in Monitorul Oficial astazi, 22 decembrie - potrivit unui comunicat al Ministerului. Programul Operational Sectorial Mediu are o alocare financiara de 4,41 miliarde de euro, iar Programul Operational Sectorial Transport are o alocare de 4,42 miliarde de euro pentru perioada 2007-2013. Aceste doua programe au cel mai mare risc de a pierde o parte din fondurile alocate, la finalul anului 2015 cand sumele necheltuite sunt automat sistate. Riscul estimat de Teodorovici este de minimum 20%.
Ioana Morovan
Context:
La Consiliul European din 18-19 decembrie nu a fost intrunit acordul pentru propunerea de extindere cu inca un an a posibilitetii de cheltuire a fondurilor 2007-2013. Concluziile summitului includ fraza: "Comisia va conlucra indeaproape cu statele membre in cauza pentru a gasi solutii in vedereautilizarii la maximum a angajamentelor din cadrul CFM pentru perioada 2007-2013si recunoaste caracterul oportun al realizarii de proiecte pe termen lung in anii urmatorii,utilizand flexibilitatea normelor existente".
In aceste conditii, cu numai un an la dispozitie pentru a transmite cereri de decontare catre Comisia Europeana si multe proiecte inca in derulare, "Flexibilitate in limita normelor existente" inseamna, concret, un singur lucru: asa numita "fazare" a proiectelor, permisa de regulile existente.
"Fazarea" se refera la proiectele majore, de importanta strategica, acestea putand fi esalonate pe mai multi ani astfel incat daca nu sunt finalizate pana la sfarsitul lui 2015 sa poata fi "reportate" in urmatorul cadru financiar 2014-2020 fara a atrage sanctiuni financiare din partea Comisiei Europene. Potrivit surselor consultate de EurActiv, tarile din Grupul Visegrad plus Romania si Bulgaria au discutat pe larg despre valocrificarea acestei prevederi permise, in cadrul unei intalniri inainte de summit.
Practic, prin acest instrument ar putea fi "salvate" o parte din proiectele majore din domeniul Transporturilor si Mediului, insa nu este clar deocamdata daca solutia va fi acceptata si pentru proiectele de dimensiuni mai mici.
Citeste articolul integral pe acest subiect aici
"Guvernul Romaniei a decis transferul cele doua Autoritati de Management la Ministerul Fondurilor Europene pentru ca Romania sa aiba o structura institutionala cat mai simpla si eficienta, care sa accelereze absorbtia fondurilor europene alocate pentru perioada de programare 2007- 2013. Va reamintesc, la nivelul acestor doua programe Romania are cel mai mare risc de dezangajare automata a fondurilor alocate pentru perioada de programare 2007- 2013, iar prin trecerea acestora in directa coordonare a Ministerului Fondurilor Europene vom incerca sa reducem cat mai mult riscul de dezangajare automata a fondurilor. Anul 2015 este unul extrem de dificil deoarece pe de o parte va fi ultimul an in care vom mai putea utiliza sumele alocate Romaniei pentru perioada de programare 2007- 2013, iar pe de alta parte va fi anul in care vom lansa apelurile de proiecte pentru contractarea fondurilor alocate pentru perioada 2014 - 2020.
Sursa: MFE
Comentarii