O noua finantare retroactiva pentru transporturi: Comisia Europeana a decis sa acopere costurile de constructie a tronsonului Cernavoda - Constanta din Autostrada Soarelui, finantat initial de statul roman printr-un imprumut. Romania va primi astfel 305,7 milioane euro in urma deciziei semnate de Comisarul pentru Politica Regionala Corina Cretu, potrivit unui comunicat de presa. Prin aceeasi metoda, a proiectelor "deja finantate", Romania a mai obtinut 262 milioane euro in noiembrie 2014.

Suma va acoperi 85% din costurile de constructie a celor 51,3 kilometri de autostrada dati in folosinta deja in noiembrie 2012.
Pentru a construi Autostrada Soarelui, statul roman a contractat in 2005 un imprumut de la Banca Europeana de Investitii. Pe 2 septembrie 2014, Romania a cerut Comisiei Europene sa finanteze retroactiv construirea acestui tronson, ale carui beneficii sunt: diminuarea cu 30% a accidentelor grave de circulatie intre Constanta si Cernavoda si scaderea timpului de calatorie Bucuresti - Constanta de la 2h30min la 1h51min. Imprumutul de la Banca Europeana de Investitii va fi folosit pentru a finanta alte investitii in infrastructura de transport.

Citeste comunicatul de presa integral pe pagina Reprezentantei Comisiei Europene in Romania

La finalul lunii noiembrie 2014, in mod similar, Corina Cretu a semnat o decizie prin care 262 milioane de euro au fost alocati pentru doua tronsoane de autostrada din Romania, finantate initial de statul roman prin imprumuturi bancare. Asistenta financiara retroactiva, practic "finantarea proiectelor deja finantate" este un mecanism promovat de Ministrul Fondurilor Europene Eugen Teodorovici prin care incearca sa recupereze absorbtia redusa a finantarilor pe POS Transport 2007-2013. UPDATE Comisia Europeana a transmis pentru EurActiv explicatii legate de finantarea celor doua proiecte/
Citeste detalii aici: 262 milioane euro in plus de la UE pentru doua autostrazi, pe proiecte finantate "retroactiv"

Ioana Morovan