In mediul de afaceri romanesc, 36% din intreprinderile nou create apartin femeilor, in timp ce in Europa de Vest doar 26 % dintre firmele noi sunt create de femei.

Agentia Nationala pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie a initiat un al doilea program destinat pregatirii si dezvoltarii culturii antreprenoriale a femeilor implicate in toate domeniile de activitate, inclusiv a celor din mediul rural.

Intr-o conferinta cu tema "Sustinerea femeilor manager pentru a-si promova activitatea in mediul de afaceri romanesc", reprezentante ale ANIMMC au prezentat concluziile programului adresat femeilor de afaceri.
„Exista o mare nevoie de informare. Femeile au nevoie sa stie in permanenta care sunt sursele de finantare si cum trebuie sa actioneze pentru a face fata concurentei”, a spus Mihaela Cristea, expert Directia Generala de Gestionare a Fondurilor Structurale ANIMMC.

„Femeile sunt un pic mai discrete si mai tematoare, si au nevoie de ajutor” a completat Ruxandra Boros, consultant din partea Organizatiei pentru Cooperare si Dezvoltare in Europa (OCDE).

Un studiu realizat pe un esantion de 1009 firme a aratat ca numarul angajatilor femei este sensibil mai redus in intreprinderile mici sau mijlocii, fata de microintreprinderi, procentul angajatilor femei scazand invers proportional cu marimea firmei. De asemenea, avantajul femeilor in afaceri se bazeaza pe constiinciozitate, dinamism si farmec personal, si mai putin pe inteligenta, simt de raspundere si intuitie.

In ultima vreme, tot mai multe femei ocupa functii de conducere, isi creaza propriile companii si reusesc sa le conduca cu succes. In Romania, pana in acest moment, femeile nu sut discriminate, iar barbatii manageri nu au nici o retinere sa incheie contracte cu companiile conduse de femei.

Studiile mai arata ca femeile reinvestesc mai bine veniturile familiei, iar numarul firmelor conduse de femei este in crestere in Romania. Femeile de afaceri se orienteaza cu precadere catre industria usoara, textile, cosmetice, consultanta, training, servicii de turism, agroturism si saloane de coafura, decat catre cercetare si industriile grele. Prin aceste programe de instruire femeile au fost incurajate sa se orienteze si catre industria financiara si bancara.
In privinta IMM-urilor conduse de femei pe pietele internationale, s-a constatat ca marimea firmei este determinanta pentru forta economica si puterea de vanzare pe piata UE. Procentul firmelor care au reusit sa faca vanzari pe piata UE creste direct proportional cu marimea acestora.                                                                                                          
Anul acesta, programul pentru dezvoltarea culturii antreprenoriale in randul femeilor manager din sectorul IMM-urilor a avut un buget de 500.000 de RON. Pentru 5 zile, programul a reunit la cursuri de pregatire antreprenoriala peste 175 de femei din sapte judete ale tarii: Braila, Vaslui, Bistrita- Nasaud, Harghita, Hunedoara, Mehedinti, Prahova.

Obiectivele programului au avut in vedere: promovarea unui sistem formativ care sa faciliteze mobilitatea femeilor pe piata fortei de munca, dezvoltarea aptitudinilor antreprenoriale ale acestora pentru implicarea lor in structuri economice private, dar si probleme legate de mentinerea echilibrului dintre obligatiile familiale si cele profesionale. Femeile au fost instruite sa faca fata prejudecatilor si au primit informatii despre: legislatie, psihologia unei faceri, ajutorul de stat, cash- flow, management, asigurari, franciza, leasing, etc.

ANIMMC a incheiat programul dedicat femeilor din lumea business-ului cu o conferinta internationala pe tema: “Antreprenoriatul feminin in Romania”, eveniment gazduit de Camera de Comert si Industrie a Romaniei. In cadrul conferintei s-au dezbatut principalele provocari si probleme intalnite in promovarea antreprenoriatului feminin.

„Intreprinderile romanesti trebuie sa fie capabile sa concureze fara restrictii intr-o piata europeana. Sa privim integrarea drept o oportunitate, o provocare si drept un proces de intrare in normalitate”, a afirmat Florin Rosu, director in cadrul ANIMMC.

Soknan Han Jung, rezident coordonator ONU, a abordat in discutii atat statutul femeii antreprenor din tarile Uniunii Europene, cit si progresul facut de Romania in sprijinirea femeilor care deruleaza deja o afacere sau care vor sa inceapa una. In aceasta directie, PUND a implementat in Romania un proiect finantat de guvernul japonez, care a oferit alternative de angajare, cursuri de calificare si venituri suplimentare pentru femeile din zonele rurale.

Donato Chiarini, seful Delegatiei Comisiei Europene in Romania, a salutat, de asemenea, initiativa ANIMMC, afirmand sprijinul neconditionat al Comisiei Europene in continuarea si dezvoltarea Programului national multianual, in perioada 2005-2008, pentru dezvoltarea culturii manageriale a femeilor.

„Camera de Comert si Industrie a Romaniei apreciaza ca trebuie intensificate eforturile si preocuparile interinstitutionale, atat pentru dezvoltarea antreprenoriatului feminin, cat si pentru cresterea participarii femeilor in politica, in organele de adoptare a deciziilor la nivel central si local, precum si in cercetare, stiinta si tehnologie”, a precizat, la randul sau, presedintele CCIR, Victor Babiuc. In anul 2000, CCIR a elaborat si editat, cu sprijinul USAID, primul studiu despre femeile de afaceri din Romania si despre organizatiile neguvernamentale care sprijina activitatea femeilor antreprenor sau manager.


Camelia Moga

[EurActiv.ro]