Acțiuni civice în școli: Ce așteptări au elevii de la școală, respectiv de la comunitate
O sută de elevi au luat parte la atelierele civice, din școli gimnaziale precum „Diaconu Coresi”, din Fieni, Dâmbovița sau „Alexandru Depărățeanu", din Roșiorii de Vede, Teleorman, și din Liceul Teoretic "Constantin Noica", Alexandria, Teleorman.
Școala Gimnazială "Diaconu Coresi” Fieni, județul Dâmbovița
La Fieni atelierele s-au derulat cu peste 30 de elevi de gimnaziu, care au discutat despre principalele nevoi de la nivelul școlii și comunității lor. Ei au dovedit un bun nivelul de pregătire și dorința de a se implica la nivel local.
Investițiile și strategiile locale ar trebui să aibă un capitol dedicat tinerilor. La fel, procesele de consultare publică ar trebui să fie fundamentate pe astfel de ateliere și dezbateri.
Ce și-ar dori elevii de la Fieni
La nivel de școală: ateliere de informatică, sală de sport modernă, cantină sau bibliotecă. Și toalete publice moderne. Școala din Fieni era, la momentul organizării atelierului, într-un proces de reabilitare, însă acesta era mult întârziat.
Ce așteptări au la nivel de comunitate:
- Parcuri și zone de recreere, trotuare libere de mașini, coșuri de gunoi, dar și senzori de aer.
- Majoritatea ideilor au fost din zona de mediu și de orașe pentru oameni (mai puțin pentru mașini), ceea ce pe noi ne bucură.
În cadrul atelierelor au discutat și despre rolul lor în a atrage atenția asupra acestor probleme, despre rolul administrației locale și ce ar trebui ei să facă. Aici am observat că este nevoie de mai multă conștientizare privind capacitatea lor de a influența decizia publică.
Nevoi identificate în/pentru comunitate
La nivel de școală
Mai multe opționale
Sală modernă de informatică
Refacerea băilor și curățenie
Scaune confortabile și bănci noi
Apă caldă în școală
Sală modernă de sport
Laborator de biologie și chimie
O bibliotecă modernă (cu spațiu de studiu, de relaxare)
O cantină școlară
Un loc amenajat pentru relaxare
La nivel de comunitate
Locuri amenajate pentru petrecerea timpului liber. Parcuri și grădini urbane
Sală de spectacole și cinema
Trotuare libere
Reabilitarea clădirilor din oraș
Mai multe coșuri de gunoi
Curățenia străzilor
Piste pentru biciclete și parcare pentru biciclete
Campanie de mediu pentru filtre mai performante la nivelul fabricii din oraș
Mai multe limitatoare de viteză
Treceri de pietoni mai sigure
Soluții și acțiuni propuse de elevi
· Campanie de suport pentru dotarea școlii cu un laborator de informatică și un laborator de biologie/chimie (pregătirea unei campanii online de comunicare, dar și offline(afișe), transmiterea unei petiții către Consiliul Local, etc).
· Campanie de suport pentru dotarea școlii cu o cantină școlară (consultarea tuturor claselor din școală cu privire la nevoia unei cantine școlare, împărțirea de pliante în școală și comunitate prin care se atrage atenția asupra nevoii, transmiterea unei adrese către administrația locală prin care se solicită testarea unei investiții publice într-o cantină școlară).
· Campanie pentru amenajarea unui loc de relaxare în incinta școlii prin realizarea unui concurs de decorare a locului de relaxare, în cadrul căruia fiecare elev doritor va putea crea diverse decorațiuni sau activități.
· Campanie pentru crearea unei piste pentru biciclete în localitate și instalarea la nivelul școlilor a unor rasteluri de biciclete pentru parcarea acestora în siguranță.
Atelier civic: 30 de elevi de la Alexandria au vorbit despre comunitatea lor
Liceul Teoretic "Constantin Noica", Alexandria, județul Teleorman
La Alexandria organizatorii atelierelor au discutat cu peste 30 de elevi de clasa a IX-a despre ce înțeleg ei prin implicare civică și ce ar vrea îmbunătățit la orașul, comunitatea și școala lor.
Au vorbit și despre educație media și am și construit împreună câteva mini-inițiative de implicare civică. Activități ușoare, ce pot fi făcute de elevi, pentru a înțelege mai bine cum funcționează o primărie, cum se pot implica și de ce este important să se implice.
La Alexandria atât elevii, cât și profesorii s-au dovedit implicați, conștienți că școala este un mediu ideal pentru deprinderi civice, cu numeroase proiecte Erasmus și activități extra curriculare.
Organizatorii atelierelor de educație civică discutat cu elevii despre nevoile de la nivelul școlii (instalații sanitare moderne, o sală de sport funcțională, o curte a liceului amenajată, chiar și cantină școlară) sau la nivelul comunității (finalizarea amenajării centrului orașului, asigurarea unui transport sustenabil către școală, curățenie, drumuri și trotuare accesibile, piste de biciclete, etc).
La nivel de școală
Lipsă sală de sport
Amenajare curte liceu
Refacere băi / toaletele din școli
Cantină școlară
Deschidere curte școală pentru sport
Centru de documentare/informare
La nivel de comunitate
Activități de curățenie în comunitate
Finalizare amenajare centrul orașului
Asigurarea unui transport sustenabil către școală (intra și interurban)
Reamenajare drumuri
Soluții și acțiuni propuse de elevi
· Campanie pentru amenajarea terenului de sport din incinta liceului aflat într-o stare de degradare avansată (consultarea tuturor elevilor privind nevoile de activități sportive, transmitere petiție către administrația locală prin care solicităm amenajarea unui teren de sport modern, transmitere petiției pentru a înțelege care este calendarul asumat pentru finalizare lucrărilor la grădinița de lângă terenul de sport, invitarea unui membru al administrației locale pentru a discuta cu elevii despre planurile de investiții de la nivel local).
· Campanie pentru amenajarea unei săli de sport pentru că liceul nu dispune de o sală de sport, iar activitățile interioare se desfășoară într-o sală de clasă
· Campanie pentru implicarea elevilor în procesele locale de decizie de la nivel local (grupuri de lucru, consultări publice, invitații la evenimente, etc.)
Atelierul civic de la Roșiorii de Vede
Școala Gimnazială „Alexandru Depărățeanu", Roșiorii de Vede, județul Teleorman
La Roșiorii de Vede la ateliere au luat parte 30 de elevi de clasele a VII-a și a VIII-a care au discutat despre importanța implicării civice și cum pot ei face o diferență la nivelul comunității de la o vârstă fragedă.
Cum ne putem convinge prietenii, familia sau alți membri ai comunității să se implice în mici activități civice, să își asume protejarea mediului înconjurător sau să îi ajute pe ceilalți. Dar și de ce sunt importante campaniile anti-bullying și anti-violență în școli și la nivel de comunitate.
Nevoi identificate în/pentru comunitate
La nivel de școală
Program after-school
Vestiare moderne
Teren de sport amenajat
Cantină alimentară
Laboratoare moderne de informatică
Club de artă
La nivel de comunitate
Locuri de muncă mai bine plătite
Păreri respectate și campanie anti-bullying
Bazin de înot
Oraș verde – mai multe spații verzi, parcuri, grădini urbane
Mai multe terenuri de sport
Soluții și acțiuni propuse de elevi
· Campanie pentru dotarea laboratoarelor școlare (consultarea elevilor pe ce nevoi de dotări sunt, semnalarea problemei de către un număr ridicat de elevi și consultarea profesorilor pentru inițierea unei campanii publice, mesaje publice în offline și online prin intermediul social media, afișelor la nivelul comunității, etc.)
· Campanie pentru amenajarea terenului de sport (prezentarea mai multor exemple de terenuri de sport moderne către administrația școlii și administrația locală, petiții către administrația locală pentru asigurarea unei investiții în terenul de sport)
Background
În martie 2023 Centrul Român pentru Politici Europene (CRPE), în parteneriat cu Asociația Digital Bridge (ADB), au lansat proiectul „Școli implicate în comunitate - educație civică pentru elevi prin animație, ateliere și campanii locale", care urmărește pe de o parte să crească implicarea civică a tinerelor generații, iar pe de altă parte să ajungă în orașe ori școli din mediul rural unde participarea la viața comunității este redusă.
Pentru a veni în sprijinul acestora, CRPE și Asociația Digital Bridge propun un program de dezvoltare de instrumente interactive de predare a drepturilor civice și sprijin pentru derularea efectiva a unor acțiuni civice în 20 de școli din mediul rural și urbanul mic, pentru elevi de gimnaziu și liceu în comunități din județele cu un nivel redus al implicării civice a societății civile. Detalii despre proiect
Despre organizațiile partenere
Centrul Român de Politici Europene (CRPE) este unul din cele mai vechi think tank-uri din România, specializat în afaceri europene, cu peste 10 ani de experiență în proiecte europene și regionale, în domeniul politicilor publice și administrației publice locale, tineret și activism civic, justiție, stat de drept și afaceri europene.
CRPE a implementat proiecte în calitate de coordonator în România, PaE și Balcanii de Vest și a lucrat cu parteneri din majoritatea țărilor UE.
Asociația Digital Bridge derulează activități în domeniul comunicării publice, gestionând publicația EURACTIV.ro, parte din rețeaua pan-europeană EURACTIV, cu sediul central la Bruxelles. Are experiență de peste 15 ani în comunicare, derulând o serie de proiecte destinate combaterii dezinformării, perpetuării valorilor europene, creșterii rezilienței la informațiile false vehiculate în spațiul public.
Despre Programul Active Citizens Fund România
Secțiune realizată cu sprijinul financiar Active Citizens Fund România, program finanțat de Islanda, Liechtenstein și Norvegia prin Granturile SEE 2014-2021. Conținutul acestui material nu reprezintă în mod necesar poziția oficială a Granturilor SEE și Norvegiene 2014-2021; pentru mai multe informații accesați www.eeagrants.org.
Proiect derulat de:
Comentarii